AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Har et nært familiemedlem som nettopp har hatt hjerneblødning. Operasjonen har gått bra, men hva som er resultatet ved oppvåkning vet vi ennå ikke. Personen vil ikke bli vekket på flere dager ennå, så uvissheten gnager oss. Dagene kjennes uendelig lange, og helsepersonell kan selvfølgelig ikke si noe om hvilken tilstand personen vil være når personen vekkes. Men vi har fått signaler om at personen nå vil overleve. Vi prøver så godt det lar seg gjøre å holde motet oppe, vi håper selvfølgelig at personen ikke skal miste noen avgjørende evner. Selv om vi skjønner at personen ikke våkner opp og spaserer frisk og rask tilbake til jobb. Noen som har noen historier med positivt utfall å dele? Kjenner det kan være godt å vite at det faktisk kan gå bra. Anonymous poster hash: cf62c...d49
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Jeg kjenner tre som har hatt hjerneblødning. Hos alle tre har det gått kort tid mellom blødningen og behandlingen (de var på jobb da det skjedde, en var på bussen, så det var folk som svingte seg rundt og kjørte kjapt til sykehuset). Dette var visst av avgjørende betydning, ble det sagt. Alle tre er oppe og går i dag. De to jeg kjenner best er absolutt gjenkjennelige som seg selv, og den vanlige mannen i gata som møter dem, ville ikke sett noe forskjell. Men det er litt svekket hukommelse, den ene strever litt med talen (ikke veldig mye, men de nærmeste merker det). Den tredje av dem vet jeg ikke mye om, det skjedde ganske nylig, han er hjemme fra sykehuset og det går "bra" men jeg vet ikke detaljer. Masse lykke til til dere, håper familiemedlemmet ditt kommer seg raskt. Anonymous poster hash: adb12...a70
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Jeg kjenner til 5(6) tilfeller. 3 gikk bra. 1 gikk ikke bra, 1 var død før sykehuset Den siste var tilbakefall for en av de første 3. men han er fortsatt oppegående, men har ikke hukomelse. Anonymous poster hash: a3322...b8b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Jeg har hatt hjerneblødning (hjernehinneblødning). Det gikk relativt bra. Ingen fysiske utfordringer, kun kognitive (hukommelse, skrivefeil o.l.). En god del redusert energi. Jeg er kun i 50 % jobb da dette tar minst like mye krefter som 100 % jobb gjorde før blødningen. Ingen kan se eller gjette at jeg har hatt det. 5 uker på intensiven på Rikshospitalet, men det gikk fint til slutt. Anonymous poster hash: 87236...f3f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Min morfar hadde to hjerneblødninger på slutten av nittitallet. Han levde i over ti år til etterpå (ble over åtti), og dødsårsak hadde ingenting med hjerneblødningen å gjøre. Han ble døv på det ene øret og mistet en god del førlighet, men var samtidig klar i hodet helt til det siste. Anonymous poster hash: 0ddd3...554
Gjest Badabing Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Moren min hadde hjernehinneblødning, og alt gikk veldig bra. Hun hadde noen få epileptiske anfall i etterkant, men kunne etter hvert slutte med medisinene. Har også bodd i kollektiv med ei som hadde hatt hjerneblødning, og hun hadde kun litt trøbbel med korttidshukommelsen, men dette var ikke noe som var merkbart. Håper det går bra med familiemedlemmet ditt!
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #7 Skrevet 28. mars 2014 Vet faktisk ikke om en eneste person som har hatt dette av alle unge og voksne jeg kjenner, bortsett fra min bestefar på dødsleiet (Han overlevde blødningen forresten), ante ikke at det er så normalt som som det står her, æsj så skummelt da, tenk om man ikke får hjelp i tide.. Jo, nå kom jeg på en faktisk! Han er en voksen storrøyker, og fikk heldigvis slaget på et legekontor. Vet ikke hvor i hjernen det blødde men han er helt fin og i fullt arbeid ble ingen skade. Anonymous poster hash: 94a52...aa0
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #8 Skrevet 28. mars 2014 Pappa hadde en liten hjerneblødning for to år siden. Merkes ikke på ham i dag og han var i full jobb igjen etter tre mnd. Anonymous poster hash: 5459e...516
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #9 Skrevet 28. mars 2014 Vet faktisk ikke om en eneste person som har hatt dette av alle unge og voksne jeg kjenner, bortsett fra min bestefar på dødsleiet (Han overlevde blødningen forresten), ante ikke at det er så normalt som som det står her, æsj så skummelt da, tenk om man ikke får hjelp i tide.. Jo, nå kom jeg på en faktisk! Han er en voksen storrøyker, og fikk heldigvis slaget på et legekontor. Vet ikke hvor i hjernen det blødde men han er helt fin og i fullt arbeid ble ingen skade.Anonymous poster hash: 94a52...aa0 Ja men da var det sikkert hans egen feil da. Siden han røyket mener jeg. Veldig mange av disse hjerneblødingene er nemlig en medfødt utposning i en blodåre... Anonymous poster hash: 87236...f3f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #10 Skrevet 28. mars 2014 Takk for fine svar. Det er godt å vite at det kan ende bra :-) Vi prøver selvfølgelig å holde motet oppe, men innimellom kommer tankene; "tenk om...", "enn hvis...", "hva om...". Personen er godt voksen, men langt fra gammel, så det kom absolutt som et sjokk. Ingen hadde tenkt tanken om at det var dette familiemedlemmet som først skulle være så nært døden. Det er vondt å gå i uvisshet å vente. Men nå kan vi ikke annet enn å ta vare på hverandre, fylle dagene med noe som ikke lar tankene ta overhånd og holde motet oppe. Vi vil til det motsatte er bevist tro at personen er sterk og kommer ut av dette uten store varige mèn :-) TSAnonymous poster hash: cf62c...d49
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå