Gå til innhold

Asberger-far og ansvar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Faren min har asberger/adhd. Han er veldig barnslig og påvirket meg mye i oppveksten. Bla lurer jeg iblant på om jeg har dette selv. Han klarer seg ikke så bra selv. Har egen leilighet men dårlig

tannhygiene og vil ikke være sosial med

andre enn meg. Dette er ganske

belastende da jeg ikke får hatt mitt eget

liv. Har kontaktet fastlegen hans som sier at så lenge han er relativt frisk får jeg ikke støttekontakt/ hjelp til han. Han kan heller ikke få utredning dersom han ikke vil det selv. Nokså håpløst. Møtte for en stund siden en mann jeg liker. Vil gjerne bli bedre kjent osv. Problemet er bla at jeg selv har lurt på om jeg har asberger/adhd. Føler meg iblant veldig lik faren min. Moren min er helt annerledes. Denne nye mannen har en god stilling og reiser mye. Vil gjerne ta det opp med ham men vet ikke helt hvordan jeg kommer inn på det. Veldig vanskelig å ha sitt eget liv når man har en uselvstendig far. Som ikke har noen andre.

Og som jeg i tillegg føler meg lik. Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: e0ae5...a24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Asperger kan du bli testet for. Kontakt fastlegen din for henvisning. Det finnes også online tester du kan gå gjennom selvfor å få et inntrykk, men en fagperson må evt stille diagnosen.

Det er hyggelig at du vil være en støtte for din far. Du har likevel ikke plikt til å gjøre alt for ham. Du må også ta deg litt tid til ditt eget liv.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite at han har Asperger og ADHD hvis han ikke er utredet?

Uansett. ADHD er arvelig (og autisme går også gjerne igjen i familier), så hvis han har de(t), så er det noe sjans for at du også har noe av det.

Du er snill som tar deg sånn av faren din. Men det er lov å ha et eget liv. Hvis du hjelper han mindre, vil han gjerne innse at han trenger hjelp og utredning?

Anonymous poster hash: 7d5ce...7ab
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Det kom fram for noen år siden at han kan ha adhd men min mor og jeg har tenkt dette lenge. Asberger tenker jeg etter å ha opplevd div. merkelige episoder med ham. Vet at jeg må leve mitt liv men føler celdig ansvar. Sikkert fordi vi er litt like og han er mye alene.

TS.

Skrevet

Takk for svar!

Det kom fram for noen år siden at han kan ha adhd men min mor og jeg har tenkt dette lenge. Asberger tenker jeg etter å ha opplevd div. merkelige episoder med ham. Vet at jeg må leve mitt liv men føler celdig ansvar. Sikkert fordi vi er litt like og han er mye alene.

TS.

Jeg må si jeg lurer litt på på hva du legger i adhd og asberger. Og "kan ha" er ikke det samme som å ha en diagnose.

Gjest Violetta
Skrevet

Uansett diagnoser så kan du ikke ta på deg det fulle ansvar for din fars sosiale liv. Du har et eget liv du skal leve. Ta ansvar for deg selv, gå til lege og få stilt eventuell diagnose på deg selv dersom dette er noe du føler du har nytte av.

Kan du ha faste dager du tilbringer sammen med din far så du får frigjort tid for deg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med fastlegen og faste dager er noe jeg vil gjennomføre. Dette er ikke enkelt da han vil at vi skal se hverandre ofte og blir sur. På noen måter er han som et barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...