AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #1 Skrevet 28. mars 2014 Hei, jeg er sammen med en fyr som har kommet seg inn i landet via et turistvisum til et annet land her i europa. Dermer har han fått lov til å reise inn til norge som turist. Men nå har vi tenkt til å forlove oss slik at han kan få bli. Hva sier loven om dette? Han har ikke søkt om asyl før, kan vi dra ned til tinghuset og gifte oss der? Eller hvordan fungerer det? Og et siste spørsmål; kan en som er under behandling av asyl reise til andre land på ferie? F.eks. Spania når sommerferien kommer?Anonymous poster hash: c3a3b...6c6
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #2 Skrevet 28. mars 2014 Jeg har ikke stålkontroll på dette, siden dette var en litt spesiell problemstilling. Om dere kan gifte dere nå som han er der på turistvisum vet jeg ikke om er lovlig eller ikke (det er noe som heter forlovelsesvisum), men har mine tvil på at dere rekker det. Schengenvisum varer jo kun maks 90 dager. Dere må jo skaffe alle papirer som trengs, og få de legalisert og oversatt, samt legalisert oversettelse. Avhengig av hvilket land han er fra kan det også være at apostille kreves, og min erfaring er at disse prosessene kan ta måneder. Men uansett om dere gifter dere nå, så kan han ikke bli. Man får ikke automatisk oppholdstillatelse av å være gift med en norsk person. Dere må da søke familiegjenforening, og det må i gjøres fra hans hjemland. Saksbehandlingstid er for tiden 9 mnd. Husk at det blir vanskeligere for han å få turistvisum senere om myndighetene mistenker at han har intensjon om å bli værende. Hvor kommer dette med asyl inn? Det høres litt rart ut at en turist skal søke asyl... Anonymous poster hash: 5ac3b...0b3
Gjest Elseby13 Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Pass på her. Gifter han seg med deg av kjærlighet? Eller bare for oppholdstillatelse? Det kan virke som det siste..
Gjest Santa Barbara Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Du må vel kunne forsørge han også om han skal få lov til å være her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå