AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Selve bilkostnaden forstår jeg. Og jeg tenker ikke så mye på verdisenking, så please ikke ta den med i regnestykket, jeg er mest nysgjerrig på hva det koster meg i direkte driftskostnader.. Jeg har aldri eid en bil før. Bensin forstår jeg, men hva med vedlikehold, forsikring, årsavgifter og ting jeg ikke tenker på....? Hadde vært supert om noen kan hjelpe meg å finne ut om jeg har råd til dette. Jeg har egenkapital nok til å dekke 50% av bilverdien, så lånet skal jeg fint kunne betjene på 4 år i følge skandiabanken sin kalkulator. Jeg ser på stasjonsvogner av hovedsaklig ford, mazda, skoda, passat... Som er ca 2010-2012 modeller og har gått under 100k km... Jeg er 24 år og har hatt sertifikat siden jeg ble 18, kjørt skadefritt og prikkfritt, men har aldri eid moped/bil før, så jeg har nok ingen bonus i det hele tatt. Jeg har garasje! Som kan låses. Det er et pluss i forsikringen, ikke sant? Bilen kommer til å brukes hverdager ca 3 mil hver virkedag + langturer i blant. Hva skal km-standen hos forsikringselskapet se ut? Hvor dyrt blir det å forsikre for meg? Hvor mye må jeg legge av til vedlikehold hvert år? Hvor ofte skal den på service? Hvor ofte må man bytte deler som bremser, viskere, lyspærer og AC-gass? Og hva koster det å bytte sånt? Anonymous poster hash: bd6f2...ac0
-Jiinxs- Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 (endret) Du må si om det er diesel eller bensin du kommer til å gå for. Er en stor forskjell i pris der. Ja, det du skal få rabatt eller lavere forsikring pga låsbar garasje. Ja, du må oppgi en km avstand pr år. "Vanlig" er vel 12 000 km men det får du regne på selv. Om du ser at du kommer til å overstige så ta kontakt med forsikringselskapet før det skjer. Du kan sjekke ut denne siden som vil vise hvor du får den beste forsikringen. Har ikke prøvd den ut så mye selv siden jeg har alltid hatt Gjensidige. Service pleier vel å være hvert annet eller hvert tredje år. Nyere biler vises når du skal ha bilen inne til service eller så kan du se i servicehefte som bør følge med. Bremser/viskere kommer an på bilen du kjøper. Lyspærer spørs om du kjøper en bil med vanlig halogen eller xenon lys (som er dyrer å skifte). AC har jeg aldri skiftet før men kan vel ikke koste så altfor mye, blir vel det samme som bremser og viskere. Årsavgift bil Endret 27. mars 2014 av -Leon-
Melkebarten Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 Ang førstegangsregistrering av bil så kan jeg opplyse om at da jeg forsikret min volvo 2007 model i fjor så betalte jeg ca 14000 og da slapp jeg ung fører tillegget.
-Jiinxs- Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Om du ser på Finn.no Så har jeg lest at i mange tilfeller når det står at "Omregistrering Fritatt" så er det en sjanse for at bilen er importert og at prisen for bilen har omregistreringen inkludert. Det hadde kanskje ikke noe med det du spurte om
Gjest Wei Wei Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Vel, jeg kan i alle fall oppgi mine tall. Jeg har en 5 år gammel bil. Krevde aldri reparasjon, men services og vedlikehold koster allikevel. Kanskje du må beregne noe likt: bensin 1300 kr bilforsikring 450 kr (nesten det dobbelte hvis jeg velger kasko) reparasjon og service 800 kr bilvask 50 kr parkering, bompassering, årsavgift 400 kr Dette er snittet per mnd. = 3000 kr Har ingen lån på blien og regner ikke med verditap. Men jeg vet at den bilen nå er 20 000 kr billigere enn da jeg kjøpte den. I år må jeg kjøpe to sett med nye dekk, så regnskapet for i år blir høyere.
Gjest Bud Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Om du ser på Finn.no Så har jeg lest at i mange tilfeller når det står at "Omregistrering Fritatt" så er det en sjanse for at bilen er importert og at prisen for bilen har omregistreringen inkludert. Det hadde kanskje ikke noe med det du spurte om Hæ.... Dust....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå