AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Hei. Jeg holder på med en master i HR. Har hørt mye negativt om hvor vanskelig det er å få seg jobb innenfor denne bransjen. Er det noen som har noen erfaring angående dette? Jeg kan nevne at jeg har fått praksisplass. Skal ha tre måneders ulønnet praksis på eget initiativ. Er det noe jeg kan gjøre som vil lette mine muligheter på arbeidsmarkedet? De fleste HR stillinger krever jo erfaring, men en plass må man jo begynne. Anonymous poster hash: f37f6...c9e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Hei TS Det er ofte veldig mange søkere innenfor HR stillinger, og du må regne med å ta noe urekevant først. Jeg var ferdig med min master for ca 10 år siden og når jeg begynte å søke var det ofte 500 søkere pr jobb, så det er ikke noe nytt. Min første jobb var i et vikariat ( ikke HR) i administrasjonen til en stor bedrift. Sto på og fikk erfaring innen flere nærliggende områder, men det tok faktisk 3 år før jeg fikk en helt relevant jobb. Nå var jeg ikke ute og lette hele tiden heller, jeg trivdes der jeg var og jobbet hardt med å bli dyktig innen den jobben jeg hadde. Så fikk jeg etterhvert en ( svært junior) HR stilling. Fortsatte å stå på og levere og utviklet den stillingen fra HR konsulent til HR leder i løpet av noen år. Ble deretter headhuntet til den stillingen jeg har i dag, hvor jeg virkelig må strekke meg og bruke utdannelsen jeg tok for 10 år siden. Det jeg ønsker å formidle er at veien kanskje ikke er rett frem, og at man ikke bør forvente å få drømmejobben med en gang. Hadde jeg vært nyutdannet nå så hadde jeg prøvd å komme inn via vikarbyrå, men også der må man regne med å begynne på bunn. Lykke til! Hilsen HR direktør Anonymous poster hash: 4e0a8...707
marthanord Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Hvilken utdanning har du som er HR direktør?
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Hei hei. Jeg har en master i arbeids- og organisasjonspsykologi hvor jeg jobber innenfor HR og rekruttering. Jeg begynte med en deltidsjobb ved siden studiene, som gav meg en inngangsbilett til en heltidsjobb gjennom vikarbyrå når jeg begynte å søke etter studiene. Nå har jeg en fast jobb i en annen bedrift, men alle disse småerfaringene gjorde utslag til slutt. Jeg vil si at det er veldig bra at du får deg litt erfaring - det vil hjelpe deg langt på vei, selv om du vil oppleve å få mange avslag. Ikke gi opp! Det er omtrent 200-ish søkere til alle HR-stillinger, og det er mange om beinet, men allikevel har nesten alle på kullet mitt fått seg jobb, enten vikariater eller fast jobb. Anonymous poster hash: 64e9c...b5b
Gjest Bud Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Hei TS Det er ofte veldig mange søkere innenfor HR stillinger, og du må regne med å ta noe urekevant først. Jeg var ferdig med min master for ca 10 år siden og når jeg begynte å søke var det ofte 500 søkere pr jobb, så det er ikke noe nytt. Min første jobb var i et vikariat ( ikke HR) i administrasjonen til en stor bedrift. Sto på og fikk erfaring innen flere nærliggende områder, men det tok faktisk 3 år før jeg fikk en helt relevant jobb. Nå var jeg ikke ute og lette hele tiden heller, jeg trivdes der jeg var og jobbet hardt med å bli dyktig innen den jobben jeg hadde. Så fikk jeg etterhvert en ( svært junior) HR stilling. Fortsatte å stå på og levere og utviklet den stillingen fra HR konsulent til HR leder i løpet av noen år. Ble deretter headhuntet til den stillingen jeg har i dag, hvor jeg virkelig må strekke meg og bruke utdannelsen jeg tok for 10 år siden. Det jeg ønsker å formidle er at veien kanskje ikke er rett frem, og at man ikke bør forvente å få drømmejobben med en gang. Hadde jeg vært nyutdannet nå så hadde jeg prøvd å komme inn via vikarbyrå, men også der må man regne med å begynne på bunn. Lykke til! Hilsen HR direktørAnonymous poster hash: 4e0a8...707 Master i HR og "HR direktør".... Likevel skriver du "urelevant". HR bitchene hos oss er ikke av de beste, hverken i sitt felt eller på det mellommenneskelige plan, så det er håp for enhver idiot i sånne stillinger.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Master i HR og "HR direktør".... Likevel skriver du "urelevant". HR bitchene hos oss er ikke av de beste, hverken i sitt felt eller på det mellommenneskelige plan, så det er håp for enhver idiot i sånne stillinger. Problemet i mine øyne er at mange blander HR og "HR personal" (det som tidligere har vært omtalt som HR). Det gjelder også nå til dags hvor man ser at det utlyses HR-stillinger som er rent administrative, puching oppgaver innenfor f.eks lønn, personalarbedi eller lignende. Det nye synet på HR handler mer om strategisk utvikling av bedrifter, endringsledelse og arbeidsmiljø. I det tidligere synet trengte man ikke en utdannelse eller erfaring for å jobbe med personal - det var vel litt der man dumpet de som ikke var flinke i den ordentlige jobben sin eller man jobbet seg oppover til å jobbe med det fra man hadde jobbet lenge som sykepleier, IT-konsulent ++ fordi man ville prøve noe nytt. Nå krever de aller fleste en bachelor-/masterutdannelse innenfor faget, eller en etterutdannelse. Jeg må innrømme at jeg merket veldig stor forskjell på de som er eldre og de yngre ansatte innenfor HR i mine tidligere arbeidsforhold… Anonymous poster hash: 64e9c...b5b
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #7 Skrevet 29. mars 2014 I min utdanning er det veldig fokus på det strategiske. Jeg er veldig glad for at jeg fikk praksis plass. Håper at det skal gå lettere å søke jobber da. Så en bra start på studiet i alle fall! Anonymous poster hash: f37f6...c9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå