AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Del Skrevet 27. mars 2014 Trenger litt hjelp fra folk med grønnere fingre enn meg Jeg har begynt å vanne plantene mine nedenfra siden jeg er blitt fortalt at det er best. På de små plantene fungerer det bra, jeg lar de stå i vann til jorda er fuktig på toppen. De har vært fornøyde siden jeg startet denne typen vanning for et halvt års tid siden. Men jeg har en stor plante, og der er jeg usikker. Den har nå stått i flere timer, men jorda er ikke fuktig så langt ned fingeren min rekker i alle fall.Hvor lenge skal de stå og trekke vann egentlig? Hvor lenge er for lenge? Planten jeg sliter med er forøvrig en dracaena marginata. Jeg er på mitt tredje forsøk da de to første sakte men sikkert visnet bort etter et år eller halvannet... Stakkars! Anonymous poster hash: 6cd9e...438 Anonymous poster hash: 6cd9e...438 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 27. mars 2014 #2 Del Skrevet 27. mars 2014 Det er ikke alle planter som skal vannes nedenfra, men hvilke som skal hva strides til og med de lærde om av og til. De store ville jeg ha vannet ovenfra på vanlig vis. De fleste planter som har tykke, dypgrønne blader, tåler å bli litt tørre før de vannes skikkelig igjennom. D.v.s. at jeg vanner dem kontrollert ovenfra til vannet kommer ut i en stor skål. Der lar jeg det stå en halv time og det som ikke er trukket inn i planten da, slår jeg ut. Planter flest klarer seg bedre i litt tørt klima enn i stadig tropiske tilstander. Det dukker sikkert opp andre som kan fortelle om sine varianter her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pokoli Skrevet 27. mars 2014 #3 Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for svar Jeg har pleid å sette den store i badekaret og vanne den ovenfra for så å la den renne av seg noen timer før den går tilbake i potta. Men dette har dessverre ikke funka særlig bra. Begge de to forrige plantene ble bare veldig sakte stusselige og døde etter litt over et år. Merkelig! De har også fått tørke ut mellom hver vanning siden det står at den ikke skal ha vann for ofte på den. Dvs. den siste prøvde jeg å vanne ukentlig en periode, men det gjorde saken vondt værre, så jeg gikk tilbake til det gamle systemet. Mistenker jeg kan ha drukna de, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Håper den nye kan klare seg bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 27. mars 2014 #4 Del Skrevet 27. mars 2014 Den skal vannes lite og tørke mellom hver vanning, kanskje du vanner for ofte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #5 Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for svar Jeg har pleid å sette den store i badekaret og vanne den ovenfra for så å la den renne av seg noen timer før den går tilbake i potta. Men dette har dessverre ikke funka særlig bra. Begge de to forrige plantene ble bare veldig sakte stusselige og døde etter litt over et år. Merkelig! De har også fått tørke ut mellom hver vanning siden det står at den ikke skal ha vann for ofte på den. Dvs. den siste prøvde jeg å vanne ukentlig en periode, men det gjorde saken vondt værre, så jeg gikk tilbake til det gamle systemet. Mistenker jeg kan ha drukna de, men jeg skjønner ikke helt hvordan. Håper den nye kan klare seg bedre Den store bør du, som hun over her sier, vanne ovenfra. Og sånn generelt: når du lar vann renne gjennom jorden til planten så vasker du ut alt av næring, så det må du aldri gjøre (verken på de store eller de små). Du tapper de tomme for energi. Hvor mye en plante skal "tørre ut" avhenger også av planten. En basilikum feks tåler ikke å bli mer tørr enn "litt fuktig" mens en kaktus gjerne blir knusktørr. De fleste grønne planter skal ikke bli knusktørre (du ser det når jorden peller vekk fra krukkekanten - da har planten blitt for tørr og du bør vanne oftere). En vanner undenfra for å oppmuntre planten til å sende røtter dypt ned i jorden (og en del andre grunner som folk ikke enes om). Dype røtter gjør dem mer robuste. Men store planter har alt dype røtter, så det er kun på små planter at det er veldig viktig at en vanner undenfra. Med den store planten ville jeg gjort slik: vann den ovenfra (husk på å fordele vannet over hele overflaten til krukken). Så kjenner du på jorden daglig frem til den kjennes tørr. Når den kjennes tørr så løfter du den opp. Er den lett? I så fall vanner du den grundig. Er den tung? Noter deg at jorden tørker ovenfra og ned og fortsett å kjenne på planten de neste dagene. Når du har funnet ut vanningsmønsteret så følger du dette. Juster for varmt/kaldt vær og luftfuktighet. Ikke glem å gjødsel den minst 1 gang i måneden (2 sommerstid, 1/2 vinterstid) og dersom du ikke bruker organisk gjødsel så må du annethvert år (eller deromkring) pute den i badekaret og skylle gjennom den med vann en 10 minutters tid. Næringssalter i gjødsel bygger seg nemlig opp og gjør jorden utrivelig for planten. Husk også å sjekke hvor mye lys planten din liker og plassere den så godt som mulig i følge hva den liker. Sist: det høres omfattende ut, men er enkelt. Jeg vanner mine planter slik, og de trives som fy.Anonymous poster hash: 4de96...ff6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pokoli Skrevet 27. mars 2014 #6 Del Skrevet 27. mars 2014 Takk. Ja jeg har mistenkt at for mye vann er årsaken. Men jeg lar de tørke mellom hver vanning, den kjennes i alle fall tørr ut de øverste to centimeterne med jord. Kanskje jeg må vente enda lengre mellom hver gang. Kan det være et problem at jeg bruker dusjhodet til vanning og får mye vann på stammene? Kanskje hvis jeg kjøper en kanne og vanner mer forsiktig? Eller går det an å vanne den nedenfra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pokoli Skrevet 27. mars 2014 #7 Del Skrevet 27. mars 2014 (...) Sist: det høres omfattende ut, men er enkelt. Jeg vanner mine planter slik, og de trives som fy.Anonymous poster hash: 4de96...ff6 Takk for langt og forklarende svar! Jeg skal definitivt følge rådene! Kanskje det finnes håp for den nyeste planten min Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #8 Del Skrevet 27. mars 2014 Takk for langt og forklarende svar! Jeg skal definitivt følge rådene! Kanskje det finnes håp for den nyeste planten min Bare hyggelig. Også, som svar til kommentaren din over: noen planter liker vann på blad og stamme. Men de fleste liker det ikke. Jeg bruker som regel å unngå det til vanlig med mindre jeg vet med sikkerhet at de liker slikt. Så vann planten i krukken sin der den står (med en vannkanne eller en tomflaske eller egentlig hva som helst) og prøv å unngå å få for mye vann på den. Og noen planter drikker vannet øverst i krukken først, slik at de egentlig er søkkvåte mens de SER tørre ut, og andre planter drikker undenfra slik at når toppjorden er tørr så burde de vært vannet for et par dager siden. Det er derfor jeg råder deg til å løfte på krukken. For bare det kan fortelle deg hvordan planten drikker. Og jeg har selv en palme jeg har hatt i 3-4 år nå: de liker det tørt heller enn vått, så om du er i tvil la den heller ha det litt tørrere enn du ville tro. Og la den ikke bli søkkvåt. Jeg bruker også å vanne min innimellom med utvannet te/kaffe i stedet for å gjødsle (det er mye næring i kaffe/te) så slipper jeg også problemet med gjødselopphop. Jeg vanner min annenhver uke vinterstid og 2-3 ganger i uka sommerstid, men her er det varmt og tørt inne.Anonymous poster hash: 4de96...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #9 Del Skrevet 29. mars 2014 Den store bør du, som hun over her sier, vanne ovenfra. Og sånn generelt: når du lar vann renne gjennom jorden til planten så vasker du ut alt av næring, så det må du aldri gjøre (verken på de store eller de små). Du tapper de tomme for energi. Hvor mye en plante skal "tørre ut" avhenger også av planten. En basilikum feks tåler ikke å bli mer tørr enn "litt fuktig" mens en kaktus gjerne blir knusktørr. De fleste grønne planter skal ikke bli knusktørre (du ser det når jorden peller vekk fra krukkekanten - da har planten blitt for tørr og du bør vanne oftere). En vanner undenfra for å oppmuntre planten til å sende røtter dypt ned i jorden (og en del andre grunner som folk ikke enes om). Dype røtter gjør dem mer robuste. Men store planter har alt dype røtter, så det er kun på små planter at det er veldig viktig at en vanner undenfra. Med den store planten ville jeg gjort slik: vann den ovenfra (husk på å fordele vannet over hele overflaten til krukken). Så kjenner du på jorden daglig frem til den kjennes tørr. Når den kjennes tørr så løfter du den opp. Er den lett? I så fall vanner du den grundig. Er den tung? Noter deg at jorden tørker ovenfra og ned og fortsett å kjenne på planten de neste dagene. Når du har funnet ut vanningsmønsteret så følger du dette. Juster for varmt/kaldt vær og luftfuktighet. Ikke glem å gjødsel den minst 1 gang i måneden (2 sommerstid, 1/2 vinterstid) og dersom du ikke bruker organisk gjødsel så må du annethvert år (eller deromkring) pute den i badekaret og skylle gjennom den med vann en 10 minutters tid. Næringssalter i gjødsel bygger seg nemlig opp og gjør jorden utrivelig for planten. Husk også å sjekke hvor mye lys planten din liker og plassere den så godt som mulig i følge hva den liker. Sist: det høres omfattende ut, men er enkelt. Jeg vanner mine planter slik, og de trives som fy.Anonymous poster hash: 4de96...ff6 Hva er ikke-organisk gjødsel?Anonymous poster hash: 91647...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå