Gjest Mrs. Potter Skrevet 4. juni 2004 #1 Skrevet 4. juni 2004 Jeg har 50% fast stilling i hjemmesykepleien. I år skal jeg ha 2 uker av ferien min fra mandag 19 juli. Da jeg var på jobb i går satt jeg å så igjennom vaktlistene,og oppdaget at sjefen har satt meg på en nattvakt søndag 18 juli. Dvs at jeg går av vakt kl 07.30 den mandagen jeg starter ferien. Synes jeg har hørt noe om at man har rett på fri x antall timer(husker ikke hvor mange) før man går på ferie. Noen som vet?
Kate Skrevet 4. juni 2004 #2 Skrevet 4. juni 2004 Sitat fra KFO`s medlemsblad Kommunike`: "Jeg går av nattevakt mandag morgen før ferien. Kan jeg kreve at ferien starter først på tirsdag?" "Ja. Ferien kan ikke starte på mandag når du går av nattevakt mandag morgen. Ferien må i dette tilfellet starte på tirsdag. Ferieloven har ingen regler som sier at ferien må starte på en mandag."
Gjest Mrs. Potter Skrevet 4. juni 2004 #3 Skrevet 4. juni 2004 Takk for svar! Min ferie starter på mandag,så da kan jeg vel si til sjefen at jeg ikke kan/vil jobbe den natten da,uten at hun kan si noe på det?
Icy Skrevet 4. juni 2004 #4 Skrevet 4. juni 2004 har du ferie fra mandag så skal du ikke jobbe noen av de 24 timene i det døgnet. enten får du fri eller så begynner du på ferie fra og med tirsdag.
Kate Skrevet 5. juni 2004 #5 Skrevet 5. juni 2004 Arbeidsgiver kan nok bestemme at du skal jobbe natt til mandag, men da har du krav på å begynne ferien først på tirsdag - altså at ferien din blir forskjøvet en dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå