AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Hei! Jeg skal ta privatisteksamen i sosiologi og sosialantropologi 1 og psykologi 1 denne våren. Da jeg har så mange andre fag på skolen og obligatoriske eksamener her, har jeg regnet frem til at jeg får rundt en uke til å øve til sosiologi og sosialantropologi 1. Verre er det med psykologi 1, men det avhenger også litt av hva jeg kommer opp i til eksamen. Det kan hende jeg kan få en uke her også, men også så lite som 2 dager (men da dropper jeg eksamen i psykologi 1). Hva er deres erfaringer med disse fagene? Lette/vanskelige? Gjerne utdyp. Tror dere det er mulig for meg å få en 6 i sosiologi og sosialantropologi og/eller psykologi 1 med kun en ukes øvelsestid? Jeg har ikke vært borti så å si noe av pensum tidligere. Det kan også nevnes at jeg vanligvis ikke synes fag er noe spesielt vanskelige. Jeg får 6 i både historie, samfunnsfag, religion og psykologi 2 for eksempel. Hvordan er psykologi 1 i forhold til psykologi 2? Jeg har det sistnevnte nå. Er det mye likt? Hvordan er sosiologi og sosialantropologi i forhold til samfunnsfag? HÅPER noen her kan hjelpe meg. Anonymous poster hash: 452fa...5fb
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Jeg fikk bare 5'ere og (mest) 6'ere i sosiologi på påbygg. Superspennende fag, synes jeg. Andre hatet det. Jeg underviser også i dette faget privat. Sosialantropologi er derimot mye tørrere (startet på det studiet og det er det verste halvåret i mitt liv, bokstavlig talt. Drit kjedelig) sosiologi handler i hovedsak om vårt samfunn, sosantropologi er mye om stammesamfunn og slike ting, kan virke spennende men jeg synes det var grusomt. Men er du interessert i samfunn, sosialisering, normer, avvik osv vil nok sosiologi gå fint. Er et fag der for det meste logikk gjelder.Anonymous poster hash: 51fe0...f14
Gjest smooch Skrevet 28. mars 2014 #3 Skrevet 28. mars 2014 Nå kan jeg bare snakke i forhold til psykologi 1 og 2, da jeg har hatt begge deler. Har ikke hatt eksamen i psykologi 1. Men det er utrolig annerledes fra psykologi 2 da det fagmessig er et skriftlig fag og psykologi 1 er et muntlig fag. Så jeg vil da tro du skal ha en muntlig eksamen i psykologi 1, og lurer på om det er samme leksa i sosiologi da det også er muntlig. Psykologi 1 er på en måte mer teoretisk i og med at du lærer mer om kroppen og psykologiske funksjoner+teoretikere. Rett og slett mer et ''faktafag'' da slik som jeg selv opplevde det. Jeg ville tro det er vanskelig om du ikke får forberedt deg skikkelig, da det er mye stoff! Håper du forstod noe hvertfall
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #4 Skrevet 28. mars 2014 Jeg hadde sosiologi i fjor, det er nok et av de letteste fagene man kan velge på vgs Med null og niks motivasjon til å gjøre lekser og lese til prøver, fikset jeg uten noe form for anstrengelse en 4er i faget. Så om du jobber hardt, har interesse for det og er flink med lignende fag tror jeg du kan få til en 6er. Lykke til da Anonymous poster hash: 4e06f...d59
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Tusen takk for svar! Eneste grunnen til at jeg meldte meg opp til begge fagene var hovedsakelig på grunn av at jeg var redd for at en av de ville kræsje med de obligatoriske eksamenene mine på VGS. Jeg hadde opprinnelig kun tenkt meg å ta sosiologi og sosialantropologi 1. Jeg tror jeg kommer kanskje til å rette fokuset mitt mot dette faget da. Nå skal det nevnes at jeg egentlig er en veldig teoretisk rettet person. Jeg liker og er best i realfag, men jeg har ikke noe problemer med disse samfunnsrettede fagene. Jeg har og hatt biologi 1 og fikk 6 her. Jeg vil vel også tro at noe av dette er relevant for psykologi 1? Jeg har f. eks lært mye om nervesystemet og hormonsystemet i biologi 1 samt også den medisinske tolkningen av depresjoner og slikt. Men du har nok rett, smooch. Etter å ha sett litt igjennom boka så ser det ut som det er mye en må lære seg. Tror dere at tiden vil bli noe problem? 1 uke på sosiologi og sosialantropologi? Jeg er veldig målrettet og jobber veldig effektivt. Hva var det vanskeligste med sosiologi og sosialantropologi 1 og psykologi 1? Tusen takk igjen for svar. Dere er veldig hjelpsomme! Anonymous poster hash: 452fa...5fb
hjelpme4 Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Vi er vist i samme situasjon. Har hatt endel tentamener denne uka og skal starte med sosiologi og sosialantropoligi til helgen, eller for å si det mer konkret, i morgen. Jeg har ca 10 dager på å lære pensumet, den virker ikke vanskelig, men blir viktig å pugge begreper.Heldigvis er jeg ferdig med fys og matte tentamene selv om andre venter, men det får gå. Hvordan har du tenkt å øve? Skal du fokusere bare på kompetansemålet?
Gjest meh Skrevet 28. mars 2014 #7 Skrevet 28. mars 2014 Har du 6 i samfunnsfag, har du også 6 i sosiologi, det er så og si akkurat det samme. Globale problemer, metode, globalisering, ideologier, arbeidsdeling, sosial ulikhet, kriminalitet/sosiale avvik, velferdsstat osv.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #8 Skrevet 29. mars 2014 Vi er vist i samme situasjon. Har hatt endel tentamener denne uka og skal starte med sosiologi og sosialantropoligi til helgen, eller for å si det mer konkret, i morgen. Jeg har ca 10 dager på å lære pensumet, den virker ikke vanskelig, men blir viktig å pugge begreper.Heldigvis er jeg ferdig med fys og matte tentamene selv om andre venter, men det får gå. Hvordan har du tenkt å øve? Skal du fokusere bare på kompetansemålet? Nei, nettopp. Faget virker ikke spesielt vanskelig, nei. Jeg tror jeg skal gå gjennom boken og være ekstra obs på ulike begreper som jeg kommer til å notere ned. Jeg vet ikke helt om jeg rekker å skrive notater til hele boken, men jeg får se litt... Lykke til! Håper det går bra med deg! Vil du oppdatere her etter du har tatt eksamen? Jeg er veldig spent på å høre hvordan det går. Anonymous poster hash: 452fa...5fb
hjelpme4 Skrevet 29. mars 2014 #9 Skrevet 29. mars 2014 Nei, nettopp. Faget virker ikke spesielt vanskelig, nei. Jeg tror jeg skal gå gjennom boken og være ekstra obs på ulike begreper som jeg kommer til å notere ned. Jeg vet ikke helt om jeg rekker å skrive notater til hele boken, men jeg får se litt... Lykke til! Håper det går bra med deg! Vil du oppdatere her etter du har tatt eksamen? Jeg er veldig spent på å høre hvordan det går. Anonymous poster hash: 452fa...5fb Det skal jeg gjøre, men når har du eksamen?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #10 Skrevet 29. mars 2014 Det skal jeg gjøre, men når har du eksamen? Jeg har ikke eksamen før i juni heldigvis, men så har jeg jo verken hatt tentamener eller særemne enda, så da prioriterer jeg jo heller det. Og rundt eksamenstider (skriftlig) blir det jo det som er hovedfokuset, men kanskje jeg rekker å smålese litt iblant? Får håpe det hvertfall, men regner med at de skriftlige eksamenene blir noe herk. Anonymous poster hash: 452fa...5fb
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Det skal jeg gjøre, men når har du eksamen? Hvordan går lesingen? Anonymous poster hash: 452fa...5fb
hjelpme4 Skrevet 4. april 2014 #12 Skrevet 4. april 2014 Hvordan går lesingen? Anonymous poster hash: 452fa...5fb Den går bra. Mangler to kompetansemål, så skal bli ferdig til helga samt repetere mye. Dette lover bra. Håper på sekseren. Men det vanskelige blir å huske alle detaljer. Synes du det er greit med bare kompetansemål?
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #13 Skrevet 7. april 2014 Den går bra. Mangler to kompetansemål, så skal bli ferdig til helga samt repetere mye. Dette lover bra. Håper på sekseren. Men det vanskelige blir å huske alle detaljer. Synes du det er greit med bare kompetansemål? Wow. Så det gikk bra å øve på så kort tid? Har du hatt eksamen forresten? Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 452fa...5fb
hjelpme4 Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Wow. Så det gikk bra å øve på så kort tid? Har du hatt eksamen forresten? Hvordan gikk det? Anonymous poster hash: 452fa...5fb Har den på fredag, forsatt noe dager igjen til å øve
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #15 Skrevet 9. april 2014 Har bare én kommentar: Alle fagene du nevner er modningsfag. Dvs. at dersom du bruker kort tid på å nipugge et minimum rett før eksamen, vil det 1) skinne gjennom at du bare gulper opp det du har lest, og 2) du vil gjøre deg selv en bjørnetjeneste. Om du står, er det bare flaks. Hilsen sosialantropolog Anonymous poster hash: 40493...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #16 Skrevet 9. april 2014 Har den på fredag, forsatt noe dager igjen til å øve Lykke til! Har bare én kommentar: Alle fagene du nevner er modningsfag. Dvs. at dersom du bruker kort tid på å nipugge et minimum rett før eksamen, vil det 1) skinne gjennom at du bare gulper opp det du har lest, og 2) du vil gjøre deg selv en bjørnetjeneste. Om du står, er det bare flaks. Hilsen sosialantropolog Anonymous poster hash: 40493...8b4 Jeg tenker jo ikke at jeg bare skal "gulpe opp det jeg har lest" under eksamen. Som i alle andre fag bruker jeg det jeg har lest, altså i dette tilfelle de begreper og teorier som er relevante, til å utarbeide et selvstendig svar på oppgaven. Jeg ser ikke helt hvorfor du snakker om pugging. Disse fagene er jo ikke puggefag. Begrepene må jo pugges, men du får ikke en 6'er om du kun kan begrepene og ikke klarer å drøfte rundt de. Jeg vet at jeg kommer til å få hvertfall en 5'er med så kort tid å øve på. Spørsmålet var om en 6'er er mulig å oppnå. Og ærlig talt. Sosiologi og sosialantropologi 1 har ikke akkurat et tungt pensum. Det er vel ingen som stryker på denne eksamenen selv om de kun har lest i 1 dag. Det er heller ikke noe flaks å bestå en eksamen. Tullprat. Anonymous poster hash: 452fa...5fb 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #17 Skrevet 9. april 2014 Lykke til! Jeg tenker jo ikke at jeg bare skal "gulpe opp det jeg har lest" under eksamen. Som i alle andre fag bruker jeg det jeg har lest, altså i dette tilfelle de begreper og teorier som er relevante, til å utarbeide et selvstendig svar på oppgaven. Jeg ser ikke helt hvorfor du snakker om pugging. Disse fagene er jo ikke puggefag. Begrepene må jo pugges, men du får ikke en 6'er om du kun kan begrepene og ikke klarer å drøfte rundt de. Jeg vet at jeg kommer til å få hvertfall en 5'er med så kort tid å øve på. Spørsmålet var om en 6'er er mulig å oppnå. Og ærlig talt. Sosiologi og sosialantropologi 1 har ikke akkurat et tungt pensum. Det er vel ingen som stryker på denne eksamenen selv om de kun har lest i 1 dag. Det er heller ikke noe flaks å bestå en eksamen. Tullprat. Anonymous poster hash: 452fa...5fb Jeg sier pugging, fordi du i hovedinnlegget ditt sier at du har til hensikt å bruke én uke på å forberede deg til eksamen. Da vil jeg påstå at du er nødt til å pugge. Du vil kun bli i stand til å gjengi det du har lest (kall det gjerne noe annet enn pugging - jeg snakker her om pugging som en motpol til modning og forståelse), du oppnår ingen helhetlig forståelse om du skal lese til en antropologieksamen på én uke. Og det er jo litt av poenget med antropologien - å forstå helheter. Men klart - jeg skjønner at dette "bare" er et fag på vgs, ergo er kanskje ikke kravet så høyt. (Uansett - det er en grunn til at man på universitetsstudiet i antropologi først leser (leste, da jeg tok faget) et pensum i ett år, for så å gå opp til eksamen to år senere, etter at man har vært på feltarbeid i minimum 6 måneder. Først da regner man med at man har mulighet til å virkelig forstå det man leste for to år siden. Uten sammenligning forøvrig - bare ment som et eksempel på hvor viktig modning er i slike fag.) Anonymous poster hash: 40493...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #18 Skrevet 9. april 2014 Lykke til! Jeg tenker jo ikke at jeg bare skal "gulpe opp det jeg har lest" under eksamen. Som i alle andre fag bruker jeg det jeg har lest, altså i dette tilfelle de begreper og teorier som er relevante, til å utarbeide et selvstendig svar på oppgaven. Jeg ser ikke helt hvorfor du snakker om pugging. Disse fagene er jo ikke puggefag. Begrepene må jo pugges, men du får ikke en 6'er om du kun kan begrepene og ikke klarer å drøfte rundt de. Jeg vet at jeg kommer til å få hvertfall en 5'er med så kort tid å øve på. Spørsmålet var om en 6'er er mulig å oppnå. Og ærlig talt. Sosiologi og sosialantropologi 1 har ikke akkurat et tungt pensum. Det er vel ingen som stryker på denne eksamenen selv om de kun har lest i 1 dag. Det er heller ikke noe flaks å bestå en eksamen. Tullprat. Anonymous poster hash: 452fa...5fb Synes forøvrig du kan holde deg for god til å kalle det jeg skriver for "tullprat". Greit nok at du bare er 17-18, men du trenger ikke være frekk. Jeg er sosialantropolog av yrke, har vært det i mange år, og prøver bare å gi min ærlige mening - og kanskje et godt råd. Anonymous poster hash: 40493...8b4 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #19 Skrevet 9. april 2014 Og ærlig talt. Sosiologi og sosialantropologi 1 har ikke akkurat et tungt pensum. Det er vel ingen som stryker på denne eksamenen selv om de kun har lest i 1 dag. Det er heller ikke noe flaks å bestå en eksamen. Tullprat. Anonymous poster hash: 452fa...5fb Tullprat. Selvfølgelig kan det være flaks at man består en eksamen. Dersom du leser veldig selektivt, som du MÅ gjøre dersom du skal bruke kun én uke på å lese et pensom som er tiltenkt et helt år, er du helt prisgitt at det dukker opp en oppgave som du faktisk kan svare på. Og dersom det er "ingen" som stryker til eksamen i sosiologi eller sosialantropologi etter å ha lest kun 1 dag, er det noe alvorlig galt med hele greia. Provoserende, i såfall. Anonymous poster hash: 50374...3bd
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #20 Skrevet 9. april 2014 Synes forøvrig du kan holde deg for god til å kalle det jeg skriver for "tullprat". Greit nok at du bare er 17-18, men du trenger ikke være frekk. Jeg er sosialantropolog av yrke, har vært det i mange år, og prøver bare å gi min ærlige mening - og kanskje et godt råd. Anonymous poster hash: 40493...8b4 Jeg ser ikke helt hvorfor jeg er frekk? Jeg sier det er tullprat at det er flaks å bestå en eksamen. Det er min ærlige mening. Jeg synes i de fleste tilfeller at den karakteren du får reflekterer kunnskapen din. Hvorfor i alle dager bruke karakterer da dersom det er flaks om du består eller ikke? Jeg er takknemlig for meningen din. Jeg synes likevel at du baserer svarene dine universitetsnivå. Jeg forstår selvfølgelig en da ikke kan starte med pensumet en uke før eksamen og forvente å få en god karakter. Jeg mener ikke å være frekk, men har du sett på pensumet for sosiologi og sosialantropologi 1? Kan du utdype akkurat hva jeg vil ha vanskeligheter med en lesetid på rundt en uke? Det eneste jeg får fra det første svaret ditt er at jeg har null sjanse på å klare det. Hva med heller noen gode tips? Tullprat. Selvfølgelig kan det være flaks at man består en eksamen. Dersom du leser veldig selektivt, som du MÅ gjøre dersom du skal bruke kun én uke på å lese et pensom som er tiltenkt et helt år, er du helt prisgitt at det dukker opp en oppgave som du faktisk kan svare på. Og dersom det er "ingen" som stryker til eksamen i sosiologi eller sosialantropologi etter å ha lest kun 1 dag, er det noe alvorlig galt med hele greia. Provoserende, i såfall. Anonymous poster hash: 50374...3bd Dette er jeg faktisk litt uenig i. Jeg synes ikke at pensum i programfag i vg2 er spesielt omfattende, selv om det er beregnet på 140 timer. Jeg kom meg igjennom fysikkpensumet (fysikk 1) ved å bruke 2 dager på hvert kapittel (i alt 10 kapitler) og jeg fikk 6 på eksamen. Eksamen tok for seg omtrent halvparten av kompetansemålene. Jeg vil si at fysikk 1 er litt mer krevende enn sosiologi og sosialantropologi 1. Jeg har sett på pensumet og det er veldig mye som er litt "common sense". Så lenge du klarer å tenke og reflektere og har en kjennskap til alle begrepene er du ganske langt på vei. De fleste har jobbet med slike temaer før også, for eksempel sosialisering. Anonymous poster hash: 452fa...5fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå