AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Hei, jeg har prøvd å lese litt igjennom her men finner ikke helt svar på det jeg lurer på. Håper at det kanskje er noe som vet litt mer om saken eller evt har vært igjennom det samme selv. Kort forklart: jeg har to barn i ung alder, både jeg og mor er fra forskjellige deler av landet, men for en stund siden så skar det seg mellom oss(meg og mor). Vi har felles barn. Barna har det tross alt veldig fint, gode økonomiske rammer, to foreldre som stiller opp 100% på alle måter, samt at jeg og mor har en fin tone. De har to trygge hjem, masse venner samt de beste skussmål fra barnehage. Saken er at mor ønsker å flytte med barna til en annen del av landet, ca 60 mil unna. For meg så er det ikke aktuelt å bli med på lasset.(Det har sine grunner, men gidder ikke å gå inn på det nå). Kan hun gjøre det? Jeg hører/leser så mye frem og tilbake ang dette temaet. Bare så det er sagt så er jeg meget intrs i å være en del av oppveksten til barna. Er det noen der ute som har noen råd/erfaringer/tips etc å komme med? Jeg vil bli utrolig takknemlig. Mvh bekymret pappa Anonymous poster hash: 3e48d...5c3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Hvilken samværsordning har dere i dag og hvor lenge har dere hatt den? Er barna over eller under skolealder? Om hun ønsker å flytte barna, må hun varsle deg først. Du kan da bestille mekling på familievernkontoret og bli prioritert der. Dersom du ønsker det kan du kreve hovedomsorgen og at barna nektes å flyttes. Det er ikke gitt at du får det som du vil, det kommer blant annet an på spørsmålene jeg stiller helt først i innlegget mitt og mye annet. Rettssystemet skal ta hensyn til barnas samlede oppvekstsituasjon. Dersom dere f.eks. har 50/50 i dag og ungene er etablert i skole/barnehage vil det være vanskeligere for henne enn om dere har 80/20 og ungene er veldig små. Anonymous poster hash: 82308...fc7
Roberten Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 Hvilken samværsordning har dere i dag og hvor lenge har dere hatt den? Er barna over eller under skolealder? Om hun ønsker å flytte barna, må hun varsle deg først. Du kan da bestille mekling på familievernkontoret og bli prioritert der. Dersom du ønsker det kan du kreve hovedomsorgen og at barna nektes å flyttes. Det er ikke gitt at du får det som du vil, det kommer blant annet an på spørsmålene jeg stiller helt først i innlegget mitt og mye annet. Rettssystemet skal ta hensyn til barnas samlede oppvekstsituasjon. Dersom dere f.eks. har 50/50 i dag og ungene er etablert i skole/barnehage vil det være vanskeligere for henne enn om dere har 80/20 og ungene er veldig små. Anonymous poster hash: 82308...fc7 Hei, takk for svar. Vi har pr def ingen fordeling i dag, vi tar det litt som det passer oss mtp jobb og andre dagligdagse utfordringer. I utgangspunktet så skal jeg ha de annenhver helg som tommelfinger regel. Jeg ønsker jo ikke fjerne barna fra mor, men jeg ønsker at de skal vokse opp sammen med både mor og far. Ungene er under skole alder. Jeg ønsker ikke å dra inn fam.vern kontor/advokater etc, siden dette bare vil skade saken på nåværende tidspunkt. Det eneste jeg lurer på er rett å slett om mor har lov til å ta med felles barn å flytte så langt. Mange fylker unna..
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Slik du beskriver det er det hun som har hovedomsorgen, og da er svaret at ja, hun har lov. Du kan selvfølgelig forsøke å nekte henne å ta med seg barna, men da må du gå veien om familievernkontoret slik jeg beskrev. Hvis ikke må dere finne en løsning på samvær når dere bor 60 mil unna hverandre. Anonymous poster hash: 82308...fc7
Roberten Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 Hei. takk for at du bruker litt tid på meg. Ja hun har hovedomsorgen. Jeg tenkte det var best da, siden hun var utro å jeg ikke ville utsette barna for noe drama, så skrev jeg nok under på et papir jeg ikke skulle gjort. Da går nok som det går.. Skal ønske jeg blir kvinne i mott neste liv:) Takk for tiden, ønsker deg en super kveld.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Hei. takk for at du bruker litt tid på meg. Ja hun har hovedomsorgen. Jeg tenkte det var best da, siden hun var utro å jeg ikke ville utsette barna for noe drama, så skrev jeg nok under på et papir jeg ikke skulle gjort. Da går nok som det går.. Skal ønske jeg blir kvinne i mott neste liv:) Takk for tiden, ønsker deg en super kveld. Du bør søke om en 50/50 fordeling. Hvis du i teorien har dine barn 50% bør ikke det være vanskelig. Når du har minst 50% omsorg vil hun ikke kunne flytte dem uten ditt samtykke. Da vil du også være med å bestemme hvilke skole barna skal på etc. Anonymous poster hash: d7785...3a6 2
xinnia Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Hei. takk for at du bruker litt tid på meg. Ja hun har hovedomsorgen. Jeg tenkte det var best da, siden hun var utro å jeg ikke ville utsette barna for noe drama, så skrev jeg nok under på et papir jeg ikke skulle gjort. Da går nok som det går.. Skal ønske jeg blir kvinne i mott neste liv:) Takk for tiden, ønsker deg en super kveld. Unnskyld meg, dette ble for tafatt. så fordi du faktisk MÅ gjøre noe annet enn å bare kunne si til mor at sorry du kan ikke flytte, så gir du opp? Du har like store rettigheter som far selv om hun har hovedomsorgen. MEN dersom mor setter seg på bena og ikke vil samarbeidet med deg, så er faktisk veien å gå via familievernkontoret... det er jo en sak for voksne, så dere bør kunne klare å holde barna unna dramatikken! Kan love deg at det ikke er noe enklere å være kvinne:-) 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #8 Skrevet 27. mars 2014 Hei. takk for at du bruker litt tid på meg. Ja hun har hovedomsorgen. Jeg tenkte det var best da, siden hun var utro å jeg ikke ville utsette barna for noe drama, så skrev jeg nok under på et papir jeg ikke skulle gjort. Da går nok som det går.. Skal ønske jeg blir kvinne i mott neste liv:) Takk for tiden, ønsker deg en super kveld. Dette har ikke noe med kjønn å gjøre, selv om jeg forstår at det føles sånn. Noen ganger må vi som foreldre vurdere om "drama" kanskje er et bedre alternativ for ungene våre enn å rykkes opp med roten og flyttes vekk fra den ene forelderen. 60 mil er veldig, veldig langt og det vil unektelig ødelegge veldig mye for relasjonen mellom dere dersom ungene flytter så langt unna. Anonymous poster hash: 82308...fc7
Roberten Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Unnskyld meg, dette ble for tafatt. så fordi du faktisk MÅ gjøre noe annet enn å bare kunne si til mor at sorry du kan ikke flytte, så gir du opp? Du har like store rettigheter som far selv om hun har hovedomsorgen. MEN dersom mor setter seg på bena og ikke vil samarbeidet med deg, så er faktisk veien å gå via familievernkontoret... det er jo en sak for voksne, så dere bør kunne klare å holde barna unna dramatikken! Kan love deg at det ikke er noe enklere å være kvinne:-) Hei, skjønner hva du mener. Jeg ønsker ikke at hun flytter, jeg vet at det blir feil om hun flytter, hun virker litt irrasjonell, Jeg vet at hvis jeg begynner å stile ultimatum/manne meg opp, så er løpet kjørt. Har et stort ønske, å det er at jeg kan få være med barna mine i oppveksten. Men ifølge Google osv så er mor nærmest hellig når det kommer til barn. Selv om jeg som far har stilt opp 100% alltid. Ifølge min finske kamerat så er Norge helt sinnsyk på dette området. Så det jeg egentlig lurte på om det var noen tips å hente rundt i landet, for å evt tinger på en mest mulig skånsom måte:)
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #10 Skrevet 27. mars 2014 Du ønsker tips, og mitt beste tips er det du har fått lenger opp: familievernkontoret. Der får dere en objektiv part som kan det juridiske, og ikke minst er det lettere for dere å holde følelsene deres litt mer i sjakk når det er en nøytral tredje part tilstede. Ditt ønske om å ordne dette på en "ryddig" måte vil gå i ditt favør når alt dette skal avgjøres.Anonymous poster hash: 940a2...eec
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #11 Skrevet 27. mars 2014 Uansett vil det lønne seg for deg å ta turen til familievernkontoret for å diskutere hvordan dere skal løse det når ungene flytter 60 mil unna. Det vil jo være ganske mange år til de kan fly alene dersom de begge er i barnehagealder nå. Hvis du er dumsnill for å skåne ungene nå, ender du opp med å tape dem på sikt. Anonymous poster hash: 82308...fc7 1
Gjest ashanti Skrevet 27. mars 2014 #12 Skrevet 27. mars 2014 Du kan umulig syntes det er SÅ GRUSOMT at hun vil flytte vekk med barna når du ikke engang gidder å prøve Familievernkontoret. Det blir som en annen her sier, altfor tafatt. Hvis det er sånn at man som mor bare kan si "jeg flytter langt unna med barna" og far sier "Ok, greit. Orker ikke drama", så trenger du heller ikke komme å klage på at du ikke får sett ungene like mye når den dagen kommer at de flytter. Man kjemper for det man virkelig vil ha. Det gjør ikke du her.
Nordis Skrevet 27. mars 2014 #13 Skrevet 27. mars 2014 Om du ikke vil på Familievernkontoret (noe jeg synes du helst bør prøve først), så bør du kontakte en advokat snarest. Let opp ALL dokumentasjon du har på at du faktisk til nå har hatt barna så mye som 50%, da vil det bli vanskeligere for henne å kunne flytte med barna. Med dokumentasjon mener jeg mailer, sms`er (kommunikasjon mellom deg og barnemor), alt du finner av skriftlige ting som belyser hvor ofte du har hatt samvær med barna. Da står du sterkere. I Barneloven står status quo-prinsippet sterkt i barnefordelingssaker. Dette vet advokater som er gode på familierett, så det kommer de til å kjøre på. Skjønner at du ikke vil lage drama, og ære være deg for det, men her er det faktisk barna dine og deres kontakt med sin far det handler om. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #14 Skrevet 27. mars 2014 Om du ikke vil på Familievernkontoret (noe jeg synes du helst bør prøve først), så bør du kontakte en advokat snarest. Det hjelper ikke å kontakte advokat om man ikke vil på familievernkontoret, for man må innom for mekling der før man kan gå videre i rettssytemet. Om man ikke har noen hensikt å gå videre i rettssystemet, vil advokat bare være penger tu av vinduet. Anonymous poster hash: 82308...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #15 Skrevet 27. mars 2014 Det hjelper ikke å kontakte advokat om man ikke vil på familievernkontoret, for man må innom for mekling der før man kan gå videre i rettssytemet. Om man ikke har noen hensikt å gå videre i rettssystemet, vil advokat bare være penger tu av vinduet. Anonymous poster hash: 82308...fc7 Det eneste han da trenger er vel en meklingsattest for å ta med til advokat? Bare å møte opp til meklingen da eller la være å la mor gå alene. Forøvrig kjenner jeg til en liknende sak i min omgangskrets. Far ville ikke møte til mekling. Mor møtte opp fire ganger alene. Så ble det utferdiget en meklingsattest hvor det kun stod at far ikke møtte til meklingen. Dette fikk ingen konsekvenser for far. Og meklingsattesten kom til dem begge i posten. Så var det bare for far å ta med denne til advokaten. Anonymous poster hash: 6d128...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #16 Skrevet 27. mars 2014 Du kan også bestille en time for veiledning hos familievernkontoret. At meklingsattest til den som ikke møter kommer i posten er ikke den praksisen de skal gjøre. Kun de eller den som møter vil få utstedt en meklingsattest. MEN, man kan avtale innbyrdes (partene mellom) at den andre ikke kommer. Ellers er det temmelig rett som det skrives over her. Den som har hovedomsorgen kan flytte hvor som helst i landet, men må gi 6 ukers varsling om dette til den andre parten. Dersom den som ikke har hovedomsorgen skal flytte, skal også denne personen varsle til den med hovedomsorgen. Anonymous poster hash: c0980...6ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå