Gå til innhold

Barn og magedans - Upassende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes dere det er familievennlig underholdning? Synes dere det er en helt uskyldig form for dans? Kom gjerne med for og imot, og evt. hvor i verden du opprinnelig er fra..

Personlig synes jeg ikke det er uskyldig. Jeg skal ikke sammenligne det med stripping, men det grenser nesten til burlesque eller noe i den duren. Det er jo kroppsfokus og sexy dansing, og har man litt kunnskap om kulturen i midt-østen i tillegg, vet man jo at denne type dans appellerer mest til menn, og det er jo det bare èn grunn til..

Problemet oppi alt dette da, er at jeg har barn med en som er fra midt-østen. Vi er ikke lenger sammen, men han har datteren vår, på 3 år, annenhver helg. Han er generelt en god far, med sunne verdier og gjør sine plikter som en far. Men i det siste har han begynt å vise datteren vår magedans, og hun hermer etter. Jeg så det selv når jeg snakket med de på Skype en gang, og han hadde en magedans-video fra Youtube gående i bakgrunn, og jeg så at datteren min fulgte fascinert med.

På den ene siden vet jeg at det er en del av kulturen hans, mens på den andre siden, så har jeg problemer med det også. Jeg personlig, er ikke noe konservativ person i utgangspunktet, men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg synes det er greit eller ikke at datteren min lærer seg magedans i en alder av 3..

Men ikke nok med det. Når hun kom hjem fra en helg med pappa for en stund siden, og vi hadde besøk av besteforeldrene, begynte hun å danse. Først var det jo morsom uskyldig dansing, som barn gjør, men så dro hun opp genseren og vrikka på rumpa, akkurat som i magedans-videoen. I tillegg sa hun noe etterpå som satte meg helt ut "Jeg er sexy". Hun vet ikke hva det betyr en gang! Jeg ble kjempeflau, og heldigvis hørte ikke besteforeldrene hva hun sa.
Når jeg tok det opp med faren noen dager etterpå, og sa at jeg synes det er upassende både at hun ser på magedans og at hun sier "sexy", lo han bare litt hånlig og var nedlatende mot meg, akkurat som han ikke syntes det var noe big deal. Han har en tendens til det, når jeg sier meningen min..

Hva synes dere om hele situasjonen?

Anonymous poster hash: 0cf72...cf0
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes magedans i hovedsak er uskyldig, moro, sprekt og rytmisk. Barn bør oppmuntres til gledesfylt fysisk aktivitet. Magedans kan naturligvis gjøres på en sånn måte at det har undertoner som ikke passer for et barn, men det kan også de fleste andre aktiviteter.

Å proppe begrepet sexy inn i ørene på et barn ser jeg ikke helt vitsen med - men om man skal unngå det, så må man jo unngå absolutt all popmusikk også.

Anonymous poster hash: d57df...ba4
AnonymBruker
Skrevet

Er mer spesielt at du ser noe seksuelt i NOE en treåring gjør

Anonymous poster hash: a3708...0a0
  • Liker 1
Skrevet

Samme som "rumpedansing" i afrikanske og arabiske kulturer. For DE er det ikke noe seksuelt, så nei, jeg ser ikke noe galt i det.

En av verdens mest kjente magedansere danser med kaftan på seg ;)

Bruk av ordet sexy, derimot, not so much.

AnonymBruker
Skrevet

Syntes du overreagerer. Husker selv at jeg var liten og på ferie i ett land med magedans, syntes bare det var gøy. Slapp av og gled deg over at datteren din får se litt ulike kulturer

Anonymous poster hash: 68207...dfa
Gjest Jørild
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i magedans, men hadde ikke likt at en treåring var opptatt av å være sexy.

• Liker 1
Skrevet

Den magedansen jeg har sett har vært uskyldig nok til at barn gjerne kan se på. Kanskje finnes det varianter som er av den mer erotiske typen, men da må jeg nesten få se eksempelvideo for å kunne bedømme det.

Synes heller ikke det er noe galt i at et barn hermer etter magedans så lenge det er lystbetont og noe barnet finner på selv, og så lenge barnet ikke begynner å lære fra de voksne hva det vil si å være digg og sexy og sensuell. Men kanskje har barnet bare snappet opp ordet helt tilfeldig, uten å ha den ringeste anelse om hva det betyr.

Skrevet

Jeg har danset magedans selv, og her i Norge gjøres det nok kanskje oftere med kvinner i publikum en menn. Jeg anser magedans som flørtende, morsomt og bevegelse. Ingen av de tre tingene er noe ett barn har vondt av.

Å lære datteren at hun er sexy derimot... Hmmm. Men, har hun lært det av far, eller fra nett, tv, andre barn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...