Gå til innhold

Er dette veldig mye fravær?

coozii

Anbefalte innlegg

Jeg går i 1. på vgs og har til nå 12 dager og 11 timer fravær. Jeg har aldri før pleid å bli syk. Men i år var jeg veldig uheldig. Jeg har vert hjemme hele denne uken, og to dager forrige uke med en veldig stygg influensa. Jeg har fått sykemelding og leverer denne på mandag, når jeg satser på å være frisk igjen.

Hva skjer når jeg får legeerklæring? Og er dette veldig mye fravær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke veldig mye. Jeg hadde 17 dager. Skjedde ingenting med meg. Er ferdigutdanna nå og i jobb. :)

Anonymous poster hash: c1562...a93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det skal gå fint dersom du har legeerklæring. Det blir jo da gyldig fravær. Men du går så klart glipp av en del timer..

Anonymous poster hash: 2ac2b...018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart et stort fravær, men med legeerklæring går det nok helt fint.

Går du yrkesfag, bør du gjøre alt i din makt for å få lite fravær som mulig neste år, bla god håndhygiene, d-vitamin, nok vann og grønnsaker etc. Arbeidsgivere er nøye på fravær og en god læreplass kan henge på fraværet til eleven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke legeerklæring på noe. (Jeg er første AB), og jeg fikk ingen konsekvenser. Heller ingen i jobbsammenheng som har spørt etter vitnemålet.

Anonymous poster hash: d0a79...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt klart et stort fravær, men med legeerklæring går det nok helt fint.

Går du yrkesfag, bør du gjøre alt i din makt for å få lite fravær som mulig neste år, bla god håndhygiene, d-vitamin, nok vann og grønnsaker etc. Arbeidsgivere er nøye på fravær og en god læreplass kan henge på fraværet til eleven.

Jeg går heldigvis idrettsfag, og får generell studiekompetanse, og skal på universitet etter vgs..

Så dette har ingenting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest smooch

Med legeerklæring får du slettet ti dager av fraværet ditt.

Det er mye fravær, men alle kan bli syke, du kan jo ikke noe for det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke slik at dere kan stryke noen dager av fraværet når fraværet kan dokumenteres? Er det ikke 10 eller 14 dager som kan strykes?

Anonymous poster hash: 0c064...e1f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde 33 dager fravær på mitt vitnemål da jeg var ferdig på VGS, har aldri hatt noe problemer eller spørsmål om hvorfor jeg hadde så mange dager når jeg har vært på jobbintervjuer.

Jeg har en gyldig grunn uansett om noen skulle spørre, men har aldri fått noen bemerkninger på det :) så du kan nok puste ut ;)

Anonymous poster hash: 6441b...c01
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde 40 dager og 122 timer fravær på vg1 og 28 dager og 52 timer fravær på vg2. Aldri hatt noen problemer eller fått noen spørsmål om det på jobbintervjuer osv.

Anonymous poster hash: 1b4c5...412
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Med legeerklæring får du slettet ti dager av fraværet ditt.

Det er mye fravær, men alle kan bli syke, du kan jo ikke noe for det :)

Ikke automatisk, nei. Det må søkes om sletting av fravær på et eget skjema. Inntil 10 dager kan slettes, men kun etter tredje dag med sammenhengende fravær kan man få slettet fravær grunnet dokumentert sykdom. Fraværet må være sammenhengende, altså får man ikke slettet en dag i ny og ne hvor man har vært forkjølet o.l.

Søknad om sletting av fravær må sendes innen to uker etter fraværet fant sted.

Anonymous poster hash: 34f19...47a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes ikke det er mye:) Siste året på VGS hadde jeg 0 dager og 2 timer fravær, og det var pga. tannlegetime:P Lite sjuk? Jepp.

Anonymous poster hash: 50935...07a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smooch

Ikke automatisk, nei. Det må søkes om sletting av fravær på et eget skjema. Inntil 10 dager kan slettes, men kun etter tredje dag med sammenhengende fravær kan man få slettet fravær grunnet dokumentert sykdom. Fraværet må være sammenhengende, altså får man ikke slettet en dag i ny og ne hvor man har vært forkjølet o.l.

Søknad om sletting av fravær må sendes innen to uker etter fraværet fant sted.

Altså, på skolen jeg går på har jeg en venninne som har vært mye syk, hun fikk l(legeattest)-fravær på ti av dagene hun var vekk. Det var ikke ti dager sammenhengende. Men kan hende et er andre regler andre steder.

Kan og hende det stemmer dette med tre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Silverstream

I tillegg til en del dager der jeg var syk, og hele dager som gikk med til øvelseskjøring og et utall kjøretimer på grunn av at jeg brukte lang tid på å lære meg å kjøre, så har heldigvis ikke dette blitt nevnt på jobbintervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, på skolen jeg går på har jeg en venninne som har vært mye syk, hun fikk l(legeattest)-fravær på ti av dagene hun var vekk. Det var ikke ti dager sammenhengende. Men kan hende et er andre regler andre steder.

Kan og hende det stemmer dette med tre dager.

Da kan det hende at hun har en diagnose eller har en mer kronisk sykdom/tilstand som ligger til grunn, noe som kan utløse særrettigheter. Vanlig kortvarig sykdom (som alle får - ala forkjølelse) kvalifiserer normalt ikke til sletting om den ikke er sammenhengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smooch

Da kan det hende at hun har en diagnose eller har en mer kronisk sykdom/tilstand som ligger til grunn, noe som kan utløse særrettigheter. Vanlig kortvarig sykdom (som alle får - ala forkjølelse) kvalifiserer normalt ikke til sletting om den ikke er sammenhengende.

Men nå får man ikke legeerklæring for en forkjølelse heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men nå får man ikke legeerklæring for en forkjølelse heller..

Selvfølgelig kan man få erklæring av lege om man er forkjølet??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan man få erklæring av lege om man er forkjølet??

Dere snakker nok forbi hverandre. Du får ikke slettet sykdomsfravær som skyldes forkjølelse fra vitnemålet, men du kan selvsagt få det som "godkjent" fravær på skolen eller sykmeldes fra jobb om det er tilstrekkelig ille.

Tror uansett TS kan slappe helt av. Det snakkes mye om hvor mye arbeidsgivere bryr seg om fraværet ditt på VGS, men det er jo mange år siden når du først skal ut i arbeidslivet hvis du skal ta høyere utdannelse senere. I aller verste fall kan det være en faktor hvis du står helt klin likt med en søker på absolutt alle andre punkter. Utover det er det egentlig ingen som bryr seg.

Anonymous poster hash: d3785...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal studere videre, betyr det ingenting. Med vitnemål fra høyskole eller universitet, bruker man jo ikke vitnemål fra vgs. Jeg har ikke engang tatt vare på mitt. Hvordan det er med andre utdanninger, vet jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde en utrolig søt lærer, av diverese grunner hadde jeg et høyt fravær, kom på godt over 30 dager på alle tre årene. Alle var 'gyldig fravær' riktignok. Av disse er det jo egentlig bare 10 som kan strykes, men vår lærer strøk alle fravær så lenge de var gyldige, så jeg endte opp med 0 :fnise:

Tror det skal gå helt fint for deg, så lenge du henger med i timene går det bra, er ikke sånn at du valgte å bli syk heller :)

Anonymous poster hash: a4f3f...a53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...