Gå til innhold

Hvor mye penger bruker dere i måenden på hjem, mat, bil++?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Lurer litt på hva andre bruker i måneden på hus/leilighet, bil(er), mat sov.

Jeg er 28 år, er på mitt andre år som tannlegge i den private sektoren. Stortrives med jobben min, kundene, arbeidstiden og lønnen. Tjener ca 1.100 000 i året før skatt, mens mannen min eiendomsmegler og tjener ca 800-1 000 000, varierer fra år til år. Per idag har vi en inntekt på ca 100 000 i måneden. Vi klager absolutt ikke, men tross for at vi tjener en del penger mener vi at matbusjettet vårt er sprenghøyt. Vi har en datter 4 år. Vi bruker mellom 10 og 15 000 i måneden på mat. Synes dere det er høyt? Når jeg var student levde jeg på 2000 i måneden..

Vi har hver vår bil, ca 7000 i månded. Hus 20 000, treningssenter 1100 for begge, en del penger til bensin, 1000-2000 på strøm. Har ganske stort hus og er dårlige på å slukke lys (klaske lanken...vi prøver å bli flinkere).

Hva synes dere? Har vi høyt matbusjett? Hva har dere andre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kaster dere mye mat? 15000 er det jeg har hatt totalt i lengre perioder til å forsørge meg og barnet mitt. Det har vært trangt, men synes å ha dette kun til mat hørtes mye ut. Har hatt litt romsligere økonomi nå, men bruker nok ikke mer en halvparten og siden den tid er vi blitt fire i familien.

Anonymous poster hash: c7291...ce4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5000kr til mat

4000kr husleie (med familie)

2500-3000 drivstoff

familie på 3 :)

Anonymous poster hash: 2c1ac...a4f
AnonymBruker
Skrevet

:sjokkert:

Skriv handleliste, gå i butikken 1 gang i uka! Da sparer du mye penger!

Er du tom for brød, må du enten bake, eller vente til neste handledag.

Jeg gikk fra og bruke 7000,- i mnd på mat ( 2 voksne), til mellom 3-4000,- i mnd etter jeg begynte og handle kunn 1 dag i uka!

Anonymous poster hash: 0daa9...dff
Skrevet

:sjokkert:

Skriv handleliste, gå i butikken 1 gang i uka! Da sparer du mye penger!

Er du tom for brød, må du enten bake, eller vente til neste handledag.

Jeg gikk fra og bruke 7000,- i mnd på mat ( 2 voksne), til mellom 3-4000,- i mnd etter jeg begynte og handle kunn 1 dag i uka!

Anonymous poster hash: 0daa9...dff

Kanskje dette er noe vi burde begynne med. Vi handler alltid etter jobben-HVER dag. Vi drar sikkert med oss forferdelig mye unødvendig. I tillegg kaster vi også en del mat.. uff! Dette skal jeg jammen fortelle mannen min med en gang han kommer hjem. Han kommer hjem fra en jobb til en annen, for idag har nemlig den lille omgangssyke og jeg har tømt sikkert 20 bøtter med magesyre. ISJ! :(

Skrevet

5000kr til mat

4000kr husleie (med familie)

2500-3000 drivstoff

familie på 3 :)

Anonymous poster hash: 2c1ac...a4f

4000 i husleie? Hvordan får dere det så billig? :-O Vi leide før vi kjøpte hus, en leilighet i tønsberg på 100 kvm, 14000/mnd :sjokkert:

Skrevet

Kaster dere mye mat? 15000 er det jeg har hatt totalt i lengre perioder til å forsørge meg og barnet mitt. Det har vært trangt, men synes å ha dette kun til mat hørtes mye ut. Har hatt litt romsligere økonomi nå, men bruker nok ikke mer en halvparten og siden den tid er vi blitt fire i familien.

Anonymous poster hash: c7291...ce4

Ja, vi kaster en del mat. Har en dårlig med å lage aalt for mye middag. Gidder sjeldent å spare på restene, så lenge ikke det er biff, for da lager jeg wok til å ha med på jobb- men ellers havner det meste i søpla :vetikke:

Skrevet

Jeg får helt vondt inni meg når jeg leser om sløsing (ja, sløsing!) av mat og matpenger.

Vi har lite og klare oss på og må prioritere (og bortprioritere) men det går da rundt allikevel.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bruker dere mellom 10 og 15 tusen i mnd på mat, så må dere sløse fælt, så fælt at jeg synes det er forkastelig at mennesker ikke har mer tanke på miljø. To rich to care liksom. Men supert at du/dere har våknet og blitt bevisst deres forbruk, og nå vil ta tak i problemet. Forbrukersamfunnet er ikke bærekraftig over tid.

Vi er 2 og bruker 4000 på mat pr mnd. Jeg tar ut 1000 kr kontant hver uke, og det er det jeg har å bruke til mat. Slutter man å trekke kortet hele tiden, så går det jammen fot å spare :) For 1000 kr uka, spiser vi godt og mangler ingenting. Jeg lager mat fra bunnen av.

Anonymous poster hash: 6adb2...1c7
  • Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Familie på 4, 2 voksne, 2 barn på 12 og 14 år.

Forsikringer: 1800
Lån: 23000
Drivstoff bil: 1500
Strøm: 3000
Mat: 10000
Sparing: 25000

Mobil/internett: 1200

Så blir det vel rundt 10000-15000 på hobbyer, klær, fornøyelser, byturer etc.

Det resterende flyytes til en egen bufferkonto på lønningsdag.

Tilsammen har vi utbetalt ca. 90000,-

Anonymous poster hash: 97e77...1e8
Skrevet

Ts her. Mannen min kom hjem nå. Han hadde handlet med seg ting hjem til biff. Biff: 250, fløtegratinerte poteter: 30, agurk: 15, paprika: 10, mais:10, chili: 15, bakt potet: 50, saus: 25, sopp: 20, fløte: 20, pluss litt annet diverse: 200. + en flaske vin: 500.
700 på butikken bare idag, og 500 i vin. Vin drikker vi selvfølgelig ikke hver dag. Må begynne å handle en gang i uken tror jeg...Mannen dro med seg en del unødig tull hjem :jolie:

AnonymBruker
Skrevet

Haha herregud. Snakk om sløsing.

Anonymous poster hash: 62c7e...574
  • Liker 5
Skrevet

Haha herregud. Snakk om sløsing.

Anonymous poster hash: 62c7e...574

Det er jo en grunn for at jeg poster et innlegg her og forteller at jeg ønsker å gjøre noe med pengebuken vår innen matbudsjettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Begge er studenter med deltidsjobb.

Mat - 3500 +/- (oftest mer)

Bo - 9500

Strøm - 150-250

Trening - ca 1100

Andre regninger (tlf osv.) - 1000

Anonymous poster hash: 5dfb8...a43

Skrevet

Vi er 2 og bruker 4000 på mat pr mnd. Jeg tar ut 1000 kr kontant hver uke, og det er det jeg har å bruke til mat. Slutter man å trekke kortet hele tiden, så går det jammen fot å spare :) For 1000 kr uka, spiser vi godt og mangler ingenting. Jeg lager mat fra bunnen av.

Anonymous poster hash: 6adb2...1c7

Dette var et godt tips som jeg også kommer til å bruke! :)

AnonymBruker
Skrevet

4000 i husleie? Hvordan får dere det så billig? :-O Vi leide før vi kjøpte hus, en leilighet i tønsberg på 100 kvm, 14000/mnd :sjokkert:

Vi betaler ca 4000 her vi bor, ganske sentralt i en litt mindre "storby" i Norge. Rettere sagt betaler vi 4400 i renter på lånet uten å betale ned på det siden vi er studenter nå, så vi "leier" det fra banken for 4400 i mnd (samt får tilbake 28% av det på skatten). Det er en ganske fin leilighet med to store soverom, og som sagt god beliggenhet. I Oslo derimot kommer man ikke langt med 4000 :P

Anonymous poster hash: 99ecb...6cc

Skrevet

Bruker dere mellom 10 og 15 tusen i mnd på mat, så må dere sløse fælt, så fælt at jeg synes det er forkastelig at mennesker ikke har mer tanke på miljø. To rich to care liksom. Men supert at du/dere har våknet og blitt bevisst deres forbruk, og nå vil ta tak i problemet. Forbrukersamfunnet er ikke bærekraftig over tid. Vi er 2 og bruker 4000 på mat pr mnd. Jeg tar ut 1000 kr kontant hver uke, og det er det jeg har å bruke til mat. Slutter man å trekke kortet hele tiden, så går det jammen fot å spare :) For 1000 kr uka, spiser vi godt og mangler ingenting. Jeg lager mat fra bunnen av. Anonymous poster hash: 6adb2...1c7

Enig. Jeg greier ikke ta det seriøst.15.000 på mat? Det er rett og slett insane!

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Mannen min kom hjem nå. Han hadde handlet med seg ting hjem til biff. Biff: 250, fløtegratinerte poteter: 30, agurk: 15, paprika: 10, mais:10, chili: 15, bakt potet: 50, saus: 25, sopp: 20, fløte: 20, pluss litt annet diverse: 200. + en flaske vin: 500.

700 på butikken bare idag, og 500 i vin. Vin drikker vi selvfølgelig ikke hver dag. Må begynne å handle en gang i uken tror jeg...Mannen dro med seg en del unødig tull hjem :jolie:

Saus? Kjøper dere saus? Fløtegratinerte poteter som i: på pakke?

Jaja, dere er ikke glad i god mat ihvertfall..

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Dere har nok en gylden mulighet til å spare inn en god del penger ja.

Mange veldig gode råd har du fått, spesielt rådet om å handle en gang i uken... eller kanskje to fordi fersk fisk er ikke helt fersk når den kommer til kjøledisken i butikken og bør ikke ligge mange dagene i kjøleskapet.

Men, mye organiserer seg selv om dere klarer å sette opp en ide om hva dere har lyst til å spise hver dag i uken som kommer, og så handler inn til det.

Da funker det fint å stikke innom på butikken og kjøpe fersk tosk på tirsdag og laks på torsdag.

Jeg ble veldig nysgjerrig på vinen jeg. Er du en engel og dele produktnavn på vinen? :Nikke:

• Liker 1
Gjest Tingelinling
Skrevet

Jeg ble veldig nysgjerrig på vinen jeg. Er du en engel og dele produktnavn på vinen? :Nikke:

Er det ikke bedre å spørre om den passer til biff, et utall poteter, sauser og stæsj?

Jeg lurer mest på hvordan man klarer å spise så sykt masse mat til et måltid.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...