Gå til innhold

Fjerne inntørkete orkide-røtter?


Gjest Hulderjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Hulderjenta

Den ene orkideen min har jeg hatt veldig lenge, og etter å ha "mishandlet" den med tørke uten å mene det, har den tatt seg fantastisk fint opp igjen. Den har kommet med tre nye fine blader, og har friske fine røtter. Men mange av de "gamle" røttene fra før "mishandlings-perioden" er helt inntørket og visne. Så jeg har et dumt spørsmål: Kan jeg klippe dem bort uten å skade planten?

Og et spørsmål til: På barkbitene har det begynt å danne seg mugg - er det skadelig for plantene, og det noe jeg kan gjøre med det...?

:D Klem fra Hulderjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann.

Kjøp orkidee jord og pott om orkideen din, da kan du samtidig klippe bort alle røtter som er tørket inn. Det skader ikke planten. Husk deretter på og gjennomvann orntlig når du vanner, og vær nøye med og ikke la det være vann igjen på skålen etterpå. Ca 1 gang pr uke om sommer, karnsje noe mindre om sommeren.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vanning har jeg lært at orkideen skal ha 2 eggeglass om sommeren, ett eggeglass om vinteren, en gang i uken. Ikke direkte sollys.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vanning har jeg lært at orkideen skal ha 2 eggeglass om sommeren, ett eggeglass om vinteren, en gang i uken. Ikke direkte sollys.

Lykke til!

Det rådet fikk jeg også og prøvde, og orkideene døde som fluer...........snakket deretter med en som er aktiv i en orkidee forening som ga meg rådet med gjennomvanning ca en gang i uka, og siden det har orkideene mine kommet igjen år etter år. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta i.i

Takk for svar! :bukke: Kan klippe bort tørre røtter altså. :D

Minette: De eggeglass-rådene var det som gjorde at den første orkideen min tørket ut, så ikke hør på det! GJeg gjennomvanner dem en gang i uken og lar dem dryppe skikkelig av - og nå stortrives de! :D

:klem: fra Hulderjenta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, mine begynte å blomstre etter at jeg gjennomvannet dem med kokt avkjølt vann. Men jeg har ikke turt å klippe bort de døde, men da kan jeg jo prøve det. De tar vel bare næring fra planten de også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Skal en koke vannet først altså?

Hva når orkidenen har blomstret av da, hvordan behandler en den da?

Skal en klippe den ned? Og i tilfelle hvor mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en koke vannet først altså?

Hva når orkidenen har blomstret av da, hvordan behandler en den da?

Skal en klippe den ned? Og i tilfelle hvor mye?

Ja jeg hørte det var lurt å koke vannet først for å få bort et stoff. (kalk?) Eller du kan bruke regnvann. Husk bare å romtemperere vannet først.

Når den har blomstret av fortsetter jeg å vanne, men litt mindre kanskje. Hvis ikke stilken har visnet av har jeg bare latt stilken stå grønn og det har kommet igjen knopper på samme grønne stengelen. Hvis den har visnet av klipper jeg den over tredje punktet (du ser små klumper oppover stilken) Da kan det komme skudd igjen på samme stengel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...