Gå til innhold

Det er noe jeg ikke skjønner :-S Angående jogging. Noen som kan hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser litt om at mellomtingen av "rolig" jogging og høy puls ikke er så hensiktsmessig. Jeg har en makspuls på ca 185. I dag jogga jeg i rolig tempo i 50 min med puls rett rundt 140. Betyr det at det ikke hadde vært hensiktsmessig å jogge med puls 150-160? Jeg skjønner det ikke helt :-S

Anonymous poster hash: a0745...362
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før en kan si noe om hva som er hensiktsmessig må en nesten vite hva målet er.

AnonymBruker
Skrevet

Målet er å løpe 15 km på kortest mulig tid

Skrevet

Da ville jeg satset på en kombinasjon av harde intervaller, som er den raskeste måten å øke ditt maksimale oksygenopptak, og rolige langkjøringer som restitusjonstrening. Du burde også trene på å løpe den aktuelle distansen for å gjøre deg kjent med den og da kunne legge opp løpet optimalt. Det vil da også bli lettere å presse seg litt ekstra.

Skrevet

Takk for svar!!

"Rolige langøkter", vil det si omtrent slik jeg løp i dag? Det var vel i overkant av 70% av makspuls

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser litt om at mellomtingen av "rolig" jogging og høy puls ikke er så hensiktsmessig. Jeg har en makspuls på ca 185. I dag jogga jeg i rolig tempo i 50 min med puls rett rundt 140. Betyr det at det ikke hadde vært hensiktsmessig å jogge med puls 150-160? Jeg skjønner det ikke helt :-S

Du snakker nok om pulssone 2, som ikke gir vesentlig bedre form, men heller ikke restituerer.

Dette er noe toppidrettsutøvere og supermosjonister tenker på, men som ikke er så viktig for vanlige mosjonister.

Anonymous poster hash: f61f0...f86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forsøkte selv som nesten-proff idrettsutøver å legge opp treningen en sesong etter puls-kategorier. Det skulle være mye på lavere puls og litt på veldig høy puls. Det funket SVÆRT dårlig for meg, og jeg presterte langt bedre da jeg gikk tilbake til å inkludere treningsøkter på puls i mellomkategorier.

Anonymous poster hash: 2e871...316
Skrevet

Takk for svar!!

"Rolige langøkter", vil det si omtrent slik jeg løp i dag? Det var vel i overkant av 70% av makspuls

Hva som er "rolig" er veldig avhengig av hvor godt trent du er. En godt trent person kan ligge på ganske høy puls og intensitet uten å bikke over syregrensa. og

Målet med utholdenhetstrening er jo å flytte syregrensa, slik at man kan løpe fortere og likevel holde seg på fettforbrenning. For å avgjøre dette nøyaktig, må du i laboratorium og ta blodprøver fra fingertuppen mens belastningen øker. Det er ganske dyrt og unødvendig for en mosjonist, så du kan heller kjenne etter: Klarer jeg å holde dette tempoet en god stund? I så fall er du under syregrensa.

Skrevet

Du snakker nok om pulssone 2, som ikke gir vesentlig bedre form, men heller ikke restituerer.

Dette er noe toppidrettsutøvere og supermosjonister tenker på, men som ikke er så viktig for vanlige mosjonister.

Det er viktig for mosjonister. Slik trening gjør at kroppen bygger ut de fine små kapilærene som forsyner muskulaturen med blod og dermed oksygen. Det tar mange år å bygge ut dette optimalt.

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig for mosjonister. Slik trening gjør at kroppen bygger ut de fine små kapilærene som forsyner muskulaturen med blod og dermed oksygen. Det tar mange år å bygge ut dette optimalt.

Misforstår jeg deg nå, eller mener du det er viktig for mosjonister å unngå pulssone 2?

AnonymBruker
Skrevet

Misforstår jeg deg nå, eller mener du det er viktig for mosjonister å unngå pulssone 2?

Jeg utdyper årsaken til at jeg er usikker på hva du mener:

Trådstarter har fått råd om å unngå pulssone 2, jeg mener det er unødvendig å unngå pulssone 2, og ikke noe hun bør tenke på.

Ditt svar kan derfor tolkes begge veier, både at hun bør unngå sone 2, og at hun bør trene i sone 2.

Skrevet

Nei, jeg mener at også mosjonister bør trene i sone 1 og sone 2. Det er der som sagt der de fine kapilærene bygges ut, noe som øker oksygentransporten i muskulaturen, og som dermed øker syregrensa.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg mener at også mosjonister bør trene i sone 1 og sone 2. Det er der som sagt der de fine kapilærene bygges ut, noe som øker oksygentransporten i muskulaturen, og som dermed øker syregrensa.

Takk for svaret. Da er vi av samme formening. :)

AnonymBruker
Skrevet

Så da er det egentlig litt det samme hvilken sone man løper i, så lenge man varierer litt? Kan man løpe en rolig tur hver dag innimellom intervalløktene og de mer harde øktene uten at det går utover restitusjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Så da er det egentlig litt det samme hvilken sone man løper i, så lenge man varierer litt? Kan man løpe en rolig tur hver dag innimellom intervalløktene og de mer harde øktene uten at det går utover restitusjonen?

Jeg synes denne artikkelen er god og forklarende.

ca halvparten av treningen bør foregå i ca 60-70 % av makspuls, dette er restitusjonstrening, og er fint å ha mellom de hardere øktene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...