Miss Marple Skrevet 4. juni 2004 #1 Skrevet 4. juni 2004 Svigers kommer for å grille hos oss imorgen, og jeg hadde tenkt å servere bakte poteter som tilbehør. Men på butikken idag hadde de kun små poteter, så jeg kjøpte disse, for å prøve meg på poteter i båter, bakt i ovnen. Trodde jeg hadde en oppskrift på dette, men den gang ei. Noen skom kan hjelpe meg? Hvordan gjør jeg det?
Gjest 1111 Skrevet 4. juni 2004 #2 Skrevet 4. juni 2004 Skjær potetene i båter, pensl dem med olje og ha på salt og pepper (eventuelt annet krydder). Stek dem i ovnen på 200 grader til de er slik du vil ha dem.
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2004 #3 Skrevet 4. juni 2004 Jeg delere dem i båter, skyller dem i kaldt vann og putter dem i en sånn stekepose. Så heller jeg i litt olje og rister godt, slik at oljen fordeler seg. Så heller jeg i litt krydder og rister mer. Til slutt setter jeg på klipset som følger med posene og legger den i ovnen på ca 175 grader (varmluft). Jeg mener å huske at det tar ca 1 time før de er oppblåste og gyldne. Ellers kan du koke potetene med skallet på, dele dem i to (er de hveldig små trenger de ikke å deles heller. Pensle med grillolje eller matolje og legg dem på grillen til de har fått skorpe og er varme.
Gjest care Skrevet 4. juni 2004 #4 Skrevet 4. juni 2004 Det er veldig godt å ha basalmico over stekte poteter.
Arkana Skrevet 4. juni 2004 #5 Skrevet 4. juni 2004 Hmm, når jeg steker potetbåter i ovnen (ikke i pose da) så tar det toppen 30 minutter. Bruker å blande olje og forskjellige krydder (hvitløkspulver, løkpulver, paprikapulver, cayennepepper +++) og vende potetbåtene i det før jeg brer dem utover et stekebrett. Forøvrig er det kjempegodt med hele uskrelte hvitløksfedd blandt potetene (blir herlig myke slik at du bare kan klemme ut den søte milde hvitløken etterpå), og forøvrig alle andre grønnsaker også.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #7 Skrevet 4. juni 2004 Del rå poteter i båter, legg ca. 1 1/2potet i båter sammen med sjalottløk , hvitløk, smør, salt og pepper + litt frisk rosmarin på smurt folie. Pakk godt sammen og bak i ovnen på 200 gr. i ca. 20 min. Dette er godt godt godt! :-)
Rapitap Skrevet 4. juni 2004 #8 Skrevet 4. juni 2004 Jeg delere dem i båter, skyller dem i kaldt vann og putter dem i en sånn stekepose. Så heller jeg i litt olje og rister godt, slik at oljen fordeler seg. Så heller jeg i litt krydder og rister mer. Til slutt setter jeg på klipset som følger med posene og legger den i ovnen på ca 175 grader (varmluft). Jeg mener å huske at det tar ca 1 time før de er oppblåste og gyldne. Ellers kan du koke potetene med skallet på, dele dem i to (er de hveldig små trenger de ikke å deles heller. Pensle med grillolje eller matolje og legg dem på grillen til de har fått skorpe og er varme. Får disse potetene Lea, en hard og scrispy skorpe? Blir de ikke litt 'soggy' i en stekepose?
Gjest Lea Skrevet 4. juni 2004 #9 Skrevet 4. juni 2004 Jeg steker dem leeeenge og de blir sprø og oppblåste. Hvis de ikke ligger lenge nok, så blir de slappe og bløte. Hvis jeg har litt dårlig tid, så steker jeg dem i 30 minutter i pose og legger dem under grillen i stekeovnen (i en langpanne) i noen minutter etterpå.
-Fisken- Skrevet 4. juni 2004 #10 Skrevet 4. juni 2004 Det er kjempegodt å ha noen biter med rødøk i formen sammen med potetene. Sammen med de krydderene Arkana nevnte, er det også godt med litt oregano og sitronpepper på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå