AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Jeg har faktisk aldri reist til Syden før (skal til Tyrkia) og vet ikke hva man egentlig bruker dagene til!! Hva gjør dere i Syden? Ligge på stranda dagen lang? Blir ikke det kjedelig i lengden? Reise rundt? Dra til byen å shoppe? Til dere som har barn: kjeder de seg? Er dere på hotellet hele dagen? Rett og slett, hva gjør man der??? Anonymous poster hash: e48ae...4a6
Chiqette Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 når jeg er på sydenferie spiser vi frokost om morgenen før vi drar avgårde til stranda. Ligger gjerne der til middag omtrent, med lunch og is pause i mellomtiden. Så er det middag og gå og kikke litt i gatene, dra på minigolf eller annet. Om kvelden er vi gjerne ute og hygger oss. 2
Lea2 Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Kjenner ikke til Tyrkia, men var mye på sydentur da jeg var yngre (og som barn). Først og fremst.. da jeg var barn hadde de klubber for barna på hotellene. Vi gjorde masse gøy hele tiden. Foreldrene mine fikk litt fritid og jeg slapp å kjede meg og mase. Ellers er det basseng, strand, restaurant, shopping, ofte show på hotellene på kvelden, bowling, arrangerte småturer osv. Jeg har aldri vært glad i å ligge rett ut i sola, men har aldri kjedet meg. Det er som regel litt kunst og kultur de fleste steder, i tillegg til alle de "hjernedøde" tingene. Koble ut, ta ting på sparket og vå litt sold og varme. Vi har også leid bil flere ganger og tatt dagsturer.
Mortifera Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 I syden så slapper jeg av totalt. Soler meg, shopper, spiser det jeg vil. Reis med godt selskap som vil det samme som deg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Du vet jo best hva DU liker. Spiller vel ingen rolle hva andre gjør? Hvis du liker shopping, dra på shopping. Liker du å ligge på stranda, så ligg på stranda. Osv. i det uendelige. Anonymous poster hash: 5c795...337 2
mandel92 Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Helt ærlig synes jeg sånne typiske turiststeder er ganske kjedelig, mye av det samme overalt. Sist jeg var i syden lå vi på stranda, spise mat, shoppet og drakk om kvelden. Det var gøy fordi jeg var sammen med koselige folk, men ikke fordi plassen vi dro til var så fantastisk. 2
I all verden Skrevet 27. mars 2014 #8 Skrevet 27. mars 2014 (endret) Dette har jeg gjort de seks gangene jeg har reist på charterferie: 1. Aqaba, Jordan: Billig restplass med kun fly, 1 uke. Etter å ha plukket opp bagasjen hoppet vi i en taxi og dro til Petra. Utforsket Petra i fire dager. Hadde planer om å dra til Wadi Rum og bo i beduintelt i ørkenen, men på grunn av dårlig vær dro vi til Aqaba. Utforsket Aqaba i to dager, syntes det var stusslig der og syntes litt synd på de andre turistene fra flyet som hadde vært i Aqaba hele uken. 2. Larnaca, Kypros: Billig restplass med fly og hotell, 1 uke. Tok buss til Nicosia og brukte en dag på å utforske byen på både sørsiden og norsiden av grensen. En annen dag tok vi buss til Ayia Napa og gikk 2 mil oppover langs kysten. Reiste med lokalbuss, siden "utfluktsbussene" fra hotellet var ti ganger dyrere. Gikk mye tur rundt i Larnaca. Badet på stranden til vi gikk lei (en halvtimes tid). Rakk å kjede oss litt. 3. Cancun, Mexico: Billig restplass med kun fly, 2 uker: Tok buss til Tulum, Chetumal, Belize City, båt til Ambergris Caye, tilbake til Belize City, til Flores i Guatemala, Tikal, tilbake gjennom Belize og tilbake til Mexico, Playa del Carmen, Chichen Itza og Cancun. Var på hvert sted i 1-3 netter. Vil tro vi hadde mer innholdsrike uker enn de andre på flyet, og vi brukte garantert mindre penger. 4. Phuket, Thailand: Billig restplass med kun fly, 2 uker: Tok buss til Kuala Lumpur i Malaysia, Cameron Highlands, Melaka, Singapore og fly tilbake til Phuket hvor vi bodde to netter på hotell før flyet gikk hjem igjen. Igjen vil jeg tro vi hadde mer innholdsrike uker enn de andre på flyet, og brukte mindre penger. 5. Boa Vista, Kapp Verde: Billig restplass med fly og hotell, 1 uke: Leide bil og kjørte rundt på hele øya. Gikk mye turer rundt på øya. Møtte nesten ikke en eneste annen turist, siden de fleste holdt seg på all inclusive-hotellene sine (som de lokale ikke tjener en eneste krone på, noe turistene der sikkert ikke reflekterer over i det hele tatt). Lå litt på stranden da vi gikk tom for andre ting å gjøre. 6. Aruba: Billig restplass med kun fly, 2 uker: Kjøpe billige flybilletter videre til Curacao og Bonaire, slik at vi fikk opplevd alle tre ABC-øyene. Meldte meg på kurs hvor jeg lærte mer om delfiner. Snorklet mye på alle tre øyene. Dro på ridetur på Aruba. Gikk mye turer. Leide bil på Bonaire og utforsket nasjonalparken der. Charterferie er best når det ligner minst mulig på charterferie Endret 27. mars 2014 av I all verden 5
Gjest Silverstream Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Spiser forkost i leiligheten, så drar vi til stranden hvor vi oppholder oss stor deler av dagen. Spiser da lunch på stranden også. Når det begynner å nærme seg kvelden, drar vi hjem igjen og dusjer og ordner oss før vi drar på en resturant og spiser middag. Da er klokken blitt sent på kveld, ofte 21-22. Tar oss en tur på cafe og spiser is og drikker cappuchino. Og selvfølgelig en tur innom internetcafeen(gud som jeg gleder meg til å få internett i leiligheten istedet for å gå inn i det ekle stedet.....). Så drar vi hjem og legger oss, før vi starter på nytt neste dag. Dette gjør vi i 3 uker i strekk hver sommer.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #10 Skrevet 27. mars 2014 Jeg har faktisk aldri reist til Syden før (skal til Tyrkia) og vet ikke hva man egentlig bruker dagene til!! Hva gjør dere i Syden? Ligge på stranda dagen lang? Blir ikke det kjedelig i lengden? Reise rundt? Dra til byen å shoppe? Til dere som har barn: kjeder de seg? Er dere på hotellet hele dagen? Rett og slett, hva gjør man der??? Anonymous poster hash: e48ae...4a6 Drar på shopping, besøker forskjellige byer, ser på serverdigheter, drar på tivoli, drar i dyreparker, drar på båttur, bader o.s.v. Mye man kan gjøre. Har reist mye med barnet mitt, som oftest alene. Vi har aldri kjedet oss. Bruker å være ganske lite på hotellet. Mest kun for å spise frokost (kanskje lunsj og middag), sove, bade om vi har basseng, slappe av, eller hvis det ikke er fint nok vær til å dra noen steder Anonymous poster hash: 05998...65a 1
gustav Skrevet 27. mars 2014 #11 Skrevet 27. mars 2014 Har egentlig to forskjellige aktivitetsnivåer på forskjellige ferier. Når den lille familien vår er på tur sammen liker vi å gjøre noe annet i tillegg til bare stranda ca annenhver dag. Det kan være å leie bil, ta lokalbussen til ønska steder (byer, strender, arkeologiske utgravninger, vannparker) eller melde seg på organiserte turer. Ferdigturene kan være i form av f.eks båt/badeturer, XXsk aften, jeepsafari m.m. Godt med avveksling både for store og små. Og hovedpersonen - altså den minste av oss- har alltid vetorett Er årlig på èn ukes venninnetur og hun foretrekker å ligge pal på stranda og gjøre så lite som mulig når på tur. Den uka blir det mye rosèvin, bøker, bading og skravling. Og cava på balkongen før ut for kvelden Har kompromissa meg frem til 1 dag med utflukt dog.. Altså, forskjellig reisefølge gir forskjellige ferier. Husk bare å pakke med deg godt humør og en porsjon fleksibilitet så vil du uansett få en god ferieopplevelse God tur! 1
fresia Skrevet 28. mars 2014 #12 Skrevet 28. mars 2014 sover lenge, er på stranda fra 10:00 til 16:00-17:00 hvor vi bader masse, soler oss, spiser osv., tilbake på hotellrommet blir det dusj og avslapning på balkongen før vi ordner oss til kvelden, ut og spise i 20:00-tiden, koser oss med god mat, drinker, shopping, underholdning, uteliv osv. nå reiser jeg med venninner da og vi er i midten av 20-årene. om dere reiser som familie blir det jo litt annerledes, men vil tro det er nok å finne på for barn der. barn elsker jo å bade og leke på stranda! ellers er det vel aktiviteter på hotellet som gjelder. spørs på alderen på barna da selvfølgelig. kan jo være lurt å melde seg på noen utflukter
Anglofil Skrevet 28. mars 2014 #13 Skrevet 28. mars 2014 Ligger på solsenga, bader, slapper av, spiser og drikker god mat og drikke, leser massevis av bøker og høre på musikk. Drar kanskje på noen utflukter, shoppe litt når sola har gått ned, og i grunn ikke gjøre så mye. Når jeg drar til typiske sydenland er det for å bare slappe av, ikke å gjøre massevis av aktiviteter. Mvh Yvonne 1
roberta Skrevet 28. mars 2014 #14 Skrevet 28. mars 2014 Soler meg, bader og leser bøker. Litt shopping, gode middager, kanskje en utflukt eller to. Jeg pleier også å gå endel turer, særlig om det er fastboende områder er det morsomt å se hvordan de lever og har det.
Gjest Chloe87 Skrevet 28. mars 2014 #15 Skrevet 28. mars 2014 Spiser frokost på hotellet. Drar til stranden i 9-10 tiden og blir der til 16 - 17:00. Leser helst bøker på stranden og går en liten tur før jeg legger meg på stranda igjen( lar håndkle ligge igjen mens jeg tusler rundt). Etter stranden dusjet og ordner jeg meg på hotellet. Sitter på balkongen med litt vin før vi går ut og spiser, etter det kikker vi i butikker.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2014 #16 Skrevet 28. mars 2014 Hvor er Syden?? Anonymous poster hash: 724a2...13a
Coronas Skrevet 29. mars 2014 #17 Skrevet 29. mars 2014 Hvor er Syden?? Anonymous poster hash: 724a2...13a Landene ved middelhavet ,
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #18 Skrevet 29. mars 2014 Det blir som mange andre sier her; Spise frokost, gå til stranda, lunsj, bade, tilbake på hotellet i 16-tiden. Dusje, slappe av, gå ut og spise middag. Etter to dager med dette begynner jeg å kjede meg og bli veldig rastløs, så har sluttet å dra til Syden. Anonymous poster hash: 2a4aa...1c6 1
I all verden Skrevet 29. mars 2014 #19 Skrevet 29. mars 2014 Hvor er Syden?? Anonymous poster hash: 724a2...13a Dette pleide jeg også å lure på. Det stod ikke nevnt noe om det i atlaset mitt! Nå vet jeg bedre. Syden er ikke et land, selv om mange tror det. Syden er et populært kallenavn på steder hvor det er sol, strand, solsenger, palmer og billige paraplydrinker. Sydenturister vil som oftest himle med øynene når du spør hvor dette "Syden" befinner seg hen på globusen, og svare at det er "de derre landene rundt Middelhavet". "De derre landene" de ikke har giddet å lære seg forskjellene på. Dessuten vil de færreste mene at Madrid eller Milano er i Syden, så særlig presist er det ikke. Det pleide å irritere meg når folk fortalte meg at de hadde vært i Syden. Folk bør vite hva stedet de har vært på het, hvilket språk som ble snakket der, og i det minste hvilket land de har vært i. Nå har jeg lært meg å sette pris på ordet "Syden", for det forteller meg akkurat det jeg trenger å vite. En person som har vært i Syden, og ikke i Hellas eller Spania, er en som gir blaffen i andre kulturer så lenge de selv har hatt en fin ferie. Da er det unødvendig for meg å spørre mer om hva de har opplevd. Syden har ingen klar geografisk grense. Hvis du kan reise dit på sydenferie, er det Syden. 6
Marie90 Skrevet 29. mars 2014 #20 Skrevet 29. mars 2014 Dette pleide jeg også å lure på. Det stod ikke nevnt noe om det i atlaset mitt! Nå vet jeg bedre. Syden er ikke et land, selv om mange tror det. Syden er et populært kallenavn på steder hvor det er sol, strand, solsenger, palmer og billige paraplydrinker. Sydenturister vil som oftest himle med øynene når du spør hvor dette "Syden" befinner seg hen på globusen, og svare at det er "de derre landene rundt Middelhavet". "De derre landene" de ikke har giddet å lære seg forskjellene på. Dessuten vil de færreste mene at Madrid eller Milano er i Syden, så særlig presist er det ikke. Det pleide å irritere meg når folk fortalte meg at de hadde vært i Syden. Folk bør vite hva stedet de har vært på het, hvilket språk som ble snakket der, og i det minste hvilket land de har vært i. Nå har jeg lært meg å sette pris på ordet "Syden", for det forteller meg akkurat det jeg trenger å vite. En person som har vært i Syden, og ikke i Hellas eller Spania, er en som gir blaffen i andre kulturer så lenge de selv har hatt en fin ferie. Da er det unødvendig for meg å spørre mer om hva de har opplevd. Syden har ingen klar geografisk grense. Hvis du kan reise dit på sydenferie, er det Syden. Enig i alt dette, hahah. Hadde en venninne på skolen som dro til "syden" og hvis jeg spurte hvilket land, visste hun ikke. Som regel vil hva man finner på og vil se avhenge av hvor man drar. Men folk som bruker uttrykket "syden" ligger vel mest på solseng uansett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå