Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne og barnet hennes lånte leiligheten min i en dag mens jeg var bortreist. Da jeg kom tilbake fant jeg etterhvert et ganske stort hakk/brudd i gulvet. Jeg leier og vet ikke helt hva slags gulv dette er, noe form for parkett. Jeg lurte på hvordan jeg hadde klart å ødelegge gulvet uten å huske det. Til slutt ringte jeg min venninne og på måfå spurte om hun hadde lagt merke til en knekk i gulvet mitt.

Da sa hun at barnet hennes hadde plukket opp en tung gjenstand jeg har stående på gulvet, og bare sluppet den rett ned igjen.. Jeg spurte forsiktig om hvordan vi skulle gjøre det med erstatning og så videre. Hun svarte bare at det var dumt å ha slikt stående fremme i nærheten av barn og at hun ikke har tenkt å betale. Jeg har angst for at huseierene skal se dette før jeg får ordnet opp, og er redd for å bli kastet ut, jeg er ganske engstelig av meg og har bare bodd her et par måneder. Hva skal jeg gjøre? :( Har ikke penger til å erstatte dette gulvet nå..

Anonymous poster hash: dbf73...3e5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne og barnet hennes lånte leiligheten min i en dag mens jeg var bortreist. Da jeg kom tilbake fant jeg etterhvert et ganske stort hakk/brudd i gulvet. Jeg leier og vet ikke helt hva slags gulv dette er, noe form for parkett. Jeg lurte på hvordan jeg hadde klart å ødelegge gulvet uten å huske det. Til slutt ringte jeg min venninne og på måfå spurte om hun hadde lagt merke til en knekk i gulvet mitt.

Da sa hun at barnet hennes hadde plukket opp en tung gjenstand jeg har stående på gulvet, og bare sluppet den rett ned igjen.. Jeg spurte forsiktig om hvordan vi skulle gjøre det med erstatning og så videre. Hun svarte bare at det var dumt å ha slikt stående fremme i nærheten av barn og at hun ikke har tenkt å betale. Jeg har angst for at huseierene skal se dette før jeg får ordnet opp, og er redd for å bli kastet ut, jeg er ganske engstelig av meg og har bare bodd her et par måneder. Hva skal jeg gjøre? :( Har ikke penger til å erstatte dette gulvet nå..

Det er jo slike ting du har depositum for. Uhell kan skje, tror ikke huseier kan kaste deg ut for noe slikt.

Anonymous poster hash: c7a48...172

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt tanken, men samtidig synes jeg det er veldig surt å måtte gi fra meg mitt depositum for noe jeg ikke en gang har gjort selv..

Skrevet

Om det er parkett og ikke laminat, så kan det hende at du kan fikse en del av skaden. Om du får lagt på en liten bit av en våt svamp der hakket er, så kan det hende at det sveller ut igjen. Kanskje ikke helt, men det blir kanskje bedre (avhengig av hakket). Deretter kan du lakke over.

Kjenner du en eller annen som har greie på sånt, så er det kanskje en ide å få noen til å se på det. Ellers er det i verste fall depositum, selv om jeg skjønner at det er surt. Du er ansvarlig for leiligheten og de som besøker deg, så det er deg utleier forholder seg til.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig dumt og låne vekk noe du selv leier

Anonymous poster hash: cac54...265
  • Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Det er ikke lov å kaste ut noen på grunn av hakk i gulvet, men du kan risikere å måtte betale når du flytter ut.

Kjip venninne! Tror jeg hadde unngått henne en stund.

• Liker 3
Skrevet

Dårlig venninne du har! Hun kan ikke forvente at du skal barnesikre ditt hjem hvis hun skal låne det én dag. Der var det hun som ikke passet godt nok på barnet sitt, så jeg syns absolutt hun burde tilbudt seg å betale for skaden. Angående skaden ville jeg tatt bilde av det og tatt turen innom en gulvforretning og hørt hva som må gjøres for å få det fikset og hva det vil komme på. Forhåpentligvis blir det ikke så veldig dyrt.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Legg over ei fillerye til du får ordnet opp.

Sjekk også hvilke forsikringsdekning du har. Du er kanskje dekket via fagforbund etc. uten å være klar over det.

Endret av Kamikatze
AnonymBruker
Skrevet

Din venninne er ei drittkjerring. Gulvet må det ikke gjøres noe med før du flytter ut, så du har god tid på deg. Hva venninnen din angår ville jeg sagt takk og farvel til henne om jeg var deg.

Anonymous poster hash: e162f...af9
  • Liker 3
Skrevet

På f.eks Maxbo får du kjøpt sånn som du fyller i hullet i forskjellige trefarger, koster ikke mye :)

• Liker 2
Gjest bustyvel
Skrevet (endret)

Jeg hadde ihvertfall ryddet litt i vennegjengen, for å si det slik.

Endret av bustyvel
  • Liker 2
Gjest Evans
Skrevet

Litt av et svar fra venninnen din.

Du blir ikke kastet ut, men det kan hende at huseieren vil benytte depositumet for å fikse skaden. Men det kommer jo an på hvor stort hakket er. Er det en skade man bør "regne med", slik som slitasjeskader, er det ikke sikker at du trenger å betale noe.

Jeg ville prøvd å fikse det etter beste evne, kanskje det kan funke med trelim i hakket og lakk over? Så kan du jo si til eieren at det var et uhell, men at du har prøvd å fikse det så godt du kan.

Skrevet

Det fins reparasjonskit for parkett i fargehandelen. Ein slags pasta som du har i hakk. Ta med bilde av skaden og spør om hjelp.

Og ellers: mindre hakk er slitasjeskader, og slikt ein (dvs utleier) må rekne med. Skal vere ganske stort/stygt hakk før du blir trekt i depositum. Men forsøk å fikse det, det vil alltid vere det beste.

Skrevet

Du kan kreve at venninnen din skal dekke dette.

§ 1-1.(barns ansvar.)

Barn og ungdom under 18 år plikter å erstatte skade som de volder forsettlig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers.

§ 1-2.(foreldres ansvar m.v.)

1. Foreldre plikter å erstatte skade voldt av barn og ungdom under 18 år, såfremt de har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som etter forholdene er rimelig å kreve av dem for å hindre skadeforvoldelse.

2. Uansett egen skyld svarer foreldre for skade voldt forsettlig eller uaktsomt av deres barn under 18 år som de bor sammen med og har omsorgen for, med inntil 5.000 kroner for hver enkelt skadevolding.

0 Endret ved lover 13 feb 1976 nr. 1, 21 juni 1985 nr. 81, 12 mai 1995 nr. 21.
Skrevet (endret)

Jeg skal aldri låne bort leiligheten til noen med sånne ansvarløse fugler som venninnen til ts.

Endret av Tris
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...