AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #1 Skrevet 26. mars 2014 Jeg syns det er forvirrende og vanskelig å forstå. Jeg kjenner en som er ufør, som har et lån (kommunalt) på 1.500000 til en leilighet, og som sliter med å betale. Kan denne personen få en gjeldsordning, eller gjelder det ikke i slike tilfeller? Jeg tror ikke personen har annen gjeld enn dette lånet. Anonymous poster hash: b7ec0...929
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Jeg syns det er forvirrende og vanskelig å forstå. Jeg kjenner en som er ufør, som har et lån (kommunalt) på 1.500000 til en leilighet, og som sliter med å betale. Kan denne personen få en gjeldsordning, eller gjelder det ikke i slike tilfeller? Jeg tror ikke personen har annen gjeld enn dette lånet. Anonymous poster hash: b7ec0...929 Ikke så godt å si. I utgangspunktet kan alle privatpersoner som har alvorlige gjeldsproblemer søke om gjeldsordning. Men i grove trekk er det en rekke vilkår som skal være oppfylt. Man må blant annet være varig ute av stand til å betjene den gjelden man har. Dette beror på en konkret vurdering. Hva som er "varig" vil derfor kunne variere utfra søkers alder og forutsetninger. Man må også ha forsøkt, på egen hånd, å ha kommet frem til en utenrettslig løsning med kreditorene før man kan søke om gjeldsordning. Dette kan man få bistand til av økonomiske rådgivere i kommunen, sier seksjonssjef hos Namsfogden i Oslo, Marthe Notøy, og legger til:- Det er også et vilkår at en gjeldsordning ikke må være støtende for samfunnet. For eksempel at en stor del av gjelden består av ny skatte-, forbruks- eller straffegjeld. Et klassisk eksempel på at en gjeldsordning vil være støtende, er hvis en person har stiftet mye gjeld eller misligholdt store lån i tiden før fremsettelse av søknad, for å søke å innrette seg etter det økonomiske vilkåret i loven. Hvordan fungerer en slik gjeldsordning i praksis?- Man må søke Namsfogden eller Namsmannen i kommunen der man bor. Det vil bli avholdt et møte, der man skal dokumentere sin økonomi, og dersom vilkårene er til stede, vil det bli åpnet for en gjeldsforhandling. I denne perioden vil man så forsøke å få til en frivillig ordning med kreditorene. Dersom man ikke får til en frivillig ordning, kan man begjære tvungen gjeldsordning i tingretten, sier hun. Så personen det gjelder må søke namsfogden eller namsmannen i kommunen, og se hva resultatet blir. På denne siden kan du finne en gjeldsordningskalkulator som kan gi en pekepinn om personen kan få en gjeldsordning eller ikke: http://www.dinside.no/517695/kan-du-faa-gjeldsordning Anonymous poster hash: 99569...8e5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 Har vedkommende søkt bostøtte? Sjekket om antall år med nedbetaling kan økes? 1,5 i lån er jo ikke all verdens, og det skal en del til for å få gjeldsordning.Anonymous poster hash: 1bbbd...87a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Har vedkommende søkt bostøtte? Sjekket om antall år med nedbetaling kan økes? 1,5 i lån er jo ikke all verdens, og det skal en del til for å få gjeldsordning.Anonymous poster hash: 1bbbd...87a Boliglån holdes uansett utenfor gjeldsordning. TS: Har hun ikke råd, så må hun selge leiligheten.Anonymous poster hash: ac2d3...68e 1
Glitnir Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 Får jo ikke gjeldsordning til slikt. Leiligheten vil gå på tvangssalg dersom ikke vedkommende ordner opp. 1
Harlekin Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 (endret) Da må hun selge leiligheten. Huslån holdes utenfor gjeldsordning, og dessuten er det ikke slik at man får beholde noe man ikke har råd til. Ved gjeldsordning må man selge det meste av verdi for at kreditorene skal få mest mulig av pengene sine. Endret 27. mars 2014 av Harlekin 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå