AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #1 Skrevet 26. mars 2014 Vet om en som driver med kjøp og salg av biler. Altså han kjøper en bruktbil, fixer på den (vet ikke helt hva han gjør) og selger den...Tjener masse i måneden på denne og nei, han skatter ikke for det. Han vet selv at dette er ulovlig, men han tar mye av pengene cash og ikke gjennom konto... Er det en fare her for at han blir tatt selv om jeg ikke melder fra, eller burde jeg gjøre det? Han er en snill og koselig mann som driver med dette på fritiden i naustet sitt..Står biler der hele tiden som han mekker på..Alle vet at han ikke skatter for kjøpene og overskuddet, men ingen har noen gang sagt noe. Jeg synes ikke man skal bryte loven, så jeg har tenkt lenge på å melde fra til skatteetatene om dette...Er det riktig av meg? Anonymous poster hash: 5a0b6...04c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #2 Skrevet 26. mars 2014 Blir mer penger til norsk velferd hvis folk slutter å jobbe svart! Meld fra du. Anonymous poster hash: d686d...3d3 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #3 Skrevet 26. mars 2014 meld det! Anonymous poster hash: 86119...66f 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Vet om en som driver med kjøp og salg av biler. Altså han kjøper en bruktbil, fixer på den (vet ikke helt hva han gjør) og selger den...Tjener masse i måneden på denne og nei, han skatter ikke for det. Han vet selv at dette er ulovlig, men han tar mye av pengene cash og ikke gjennom konto... Er det en fare her for at han blir tatt selv om jeg ikke melder fra, eller burde jeg gjøre det? Han er en snill og koselig mann som driver med dette på fritiden i naustet sitt..Står biler der hele tiden som han mekker på..Alle vet at han ikke skatter for kjøpene og overskuddet, men ingen har noen gang sagt noe. Jeg synes ikke man skal bryte loven, så jeg har tenkt lenge på å melde fra til skatteetatene om dette...Er det riktig av meg? Gjør han egentlig noe galt da? For meg høres han ut som en mann som liker å skru og mekke og at han selger bilene for å finansiere flere biler slik at hobbien hans går rundt. Dette er jo noe han gjør på fritiden, pengene han tjener på jobb skatter han jo av. Det blir ikke noe mer penger i statskassen hvis han må kutte ut hobbien sin heller. Du kan jo alltids anmelde han hvis du misliker han for andre grunner da. Anonymous poster hash: 96f46...ca8
Gjest auroravictoria Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 (endret) Stygge dere er.... Her er det en mann som reparerer biler og tjener penger på det. So what? Ingen han tar penger fra. Han skatter vel utenom dette. Synes det er trist at folk har så stort behov for å ødelegge for andre. Hvis jeg selger sykkelen min og får 1000 kr mer enn jeg betalte for den, skatter jeg ikke for det. Gjør du? Gi dere! Endret 27. mars 2014 av auroravictoria 5
debattanten Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Det ville vært tragisk å anmelde han. Han gjør ingen skade for noen. 2
Gjest Ciegus Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Stygge dere er.... Her er det en mann som reparerer biler og tjener penger på det. So what? Ingen han tar penger fra. Han skatter vel utenom dette. Synes det er trist at folk har så stort behov for å ødelegge for andre. Hvis jeg selger sykkelen min og får 1000 kr mer enn jeg betalte for den, skatter jeg ikke for det. Gjør du? Gi dere! Hvis du gjør det med 20 sykler i året bør du skatte... Det er ikke bare hovedarbeid som skal beskattes, og det vet de fleste. Men jeg hadde ikke brydd meg om det som beskrives i HI, tviler på at han går med et enormt overskudd, og hvis han i hovedsak gjør det som en hobby og ikke går inn for å snyte skatt hadde jeg latt det være. Jeg er ikke overbegeistret for svart arbeid, men noe vil jo alltid eksistere. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #8 Skrevet 27. mars 2014 Han er en snill og koselig mann som driver med dette på fritiden i naustet sitt.. Anonymous poster hash: 5a0b6...04c Misliker du ham sterkt og ønsker å ødelegge for ham, så melder du fra. Noen tusener eller titusener i skatt utgjør nok liten forskjell når vi deler det på 5 millioner nordmenn, så ikke prøv deg med at du melder fra fordi det er "for nasjonens beste", som noen antydet her. Anonymous poster hash: 73061...c7f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Blir mer penger til norsk velferd hvis folk slutter å jobbe svart! Meld fra du. Anonymous poster hash: d686d...3d3 I dette tilfeller snakker vi kanskje om en halv øre per nordmann. Det er mye velferd, det! Signaleffekten i lokalsamfunnet gjør at vi kanskje snakker en hel øre, da begynner vi å snakke! Anonymous poster hash: 73061...c7f 1
debattanten Skrevet 27. mars 2014 #10 Skrevet 27. mars 2014 Bruk heller energien på å stille krav til myndighetene å hvordan de sløser med våre skattepenger. For der skjer det mye stygt. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #11 Skrevet 27. mars 2014 Vet om en som driver med kjøp og salg av biler. Altså han kjøper en bruktbil, fixer på den (vet ikke helt hva han gjør) og selger den...Tjener masse i måneden på denne og nei, han skatter ikke for det. Han vet selv at dette er ulovlig, men han tar mye av pengene cash og ikke gjennom konto... Er det en fare her for at han blir tatt selv om jeg ikke melder fra, eller burde jeg gjøre det? Han er en snill og koselig mann som driver med dette på fritiden i naustet sitt..Står biler der hele tiden som han mekker på..Alle vet at han ikke skatter for kjøpene og overskuddet, men ingen har noen gang sagt noe. Jeg synes ikke man skal bryte loven, så jeg har tenkt lenge på å melde fra til skatteetatene om dette...Er det riktig av meg? Anonymous poster hash: 5a0b6...04c Hvis han driver med dette på fritiden, så høres det ut som en hobby, og hobbyer behøver han ikke å skatte av. Anonymous poster hash: 4fbf3...15f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #12 Skrevet 27. mars 2014 Hvis han driver med dette på fritiden, så høres det ut som en hobby, og hobbyer behøver han ikke å skatte av. Anonymous poster hash: 4fbf3...15f Hvis hobbyen er å tjene penger på biler? Jeg trodde alle måtte skatte av overskudd...... Anonymous poster hash: 5a0b6...04c
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #13 Skrevet 27. mars 2014 Ja, meld fra.Anonymous poster hash: b9ebb...de4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #14 Skrevet 27. mars 2014 Hvis han driver med dette på fritiden, så høres det ut som en hobby, og hobbyer behøver han ikke å skatte av.Anonymous poster hash: 4fbf3...15f Man skal skatte når hobbyen er egnet til å gi overskudd. Her er det ingen tvil om at dette er skattbar inntekt. Meld fra du :-)Anonymous poster hash: 95f53...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #15 Skrevet 27. mars 2014 Bilsalg er i utgangspunktet ikke skattepliktig, så lenge bilen registreres på deg, og du bruker den i eieperioden. For at dette skal være skattepliktig må det være en kontinuitet i driften, og det må være egnet for overskudd. Vanligvis vil bilpuss være såpass tidkrevende at man ikke tjener stort på det, og det går som hobbyvirksomhet. Anonymous poster hash: fa9cc...175 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #16 Skrevet 27. mars 2014 Det ville vært tragisk å anmelde han. Han gjør ingen skade for noen. Hvorfor skal han få skattelette bare fordi han må melde fra selv om inntekten sin? Hvorfor er det greit at en student som jobber på sykehjem ved siden av studiene må betale skatt og får avkortning i stipendet fra Lånekassen, mens en fyr som tydeligvis har masse overskudd skal få skattefritak bare fordi det involverer en bil? Det gir da mer mening at man får skattelette for å pleie eldre mennesker enn eldre biler. Jeg ser ikke logikken her. Han skal uansett oppgi inntekten sin. Anonymous poster hash: fef26...23a
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #17 Skrevet 27. mars 2014 Bruk heller energien på å stille krav til myndighetene å hvordan de sløser med våre skattepenger. For der skjer det mye stygt. Godt poeng,men frykter nok at saueflokken ikke fikk det med seg eller skjønner noe av det. Anonymous poster hash: 0704e...1d9 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 28. mars 2014 #18 Skrevet 28. mars 2014 Hvor mye overskudd får han etter alle delene han fikser er betalt? Å si "mye" holder ikke. Jeg vet ikke jeg, hadde ikke meldt ifra om det ikke gjaldt veldig store summer i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå