Gå til innhold

Trenger svart fortttt ang flytting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg på jobber på en matvare butikk. Har nettop kjøpt meg leilighet og skal flytte inn på mandag. Det jeg lurer på er om jeg har rett til en eller to dager fri pga flytting? Og når må jeg søke?

Håper noen kan hjelpe meg :-)

Anonymous poster hash: ba49d...8e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har rett eller ei, kommer vel an på tariffavtale eller arbeidskontrakten din.

Det letteste er vel bare å spørre sjefen din, og håpe på det beste? Du er uansett sent ute!

Skrevet

Jeg tror ikke du har krav på betalt fri for å flytte. Noen steder har man riktignok betalt velferdspermisjon til slike ting. Kommer kanskje an på om du er organisert. Spør arbeidsgiveren din du. I verste fall kan det jo hende du kan få byttet noen vakter i alle fall.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

de fleste butikker har jo forståelse for flytting :) å i mine tilfeller har jeg fått fri ved å spørre sjefen :) eller du kan høre med kollegaer om de kan jobbe for deg de dagene :)

AnonymBruker
Skrevet

Leste på nettet nå at hvis man jobber i privat sektor /avtale basert så har man rett til å ta fri en dag pga flytting. Men jeg skjønte ikke helt hva privatsektor betyr

Ts

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Leste på nettet nå at hvis man jobber i privat sektor /avtale basert så har man rett til å ta fri en dag pga flytting. Men jeg skjønte ikke helt hva privatsektor betyr

Ts

http://no.wikipedia.org/wiki/Privat_sektor

Skrevet

Jeg tror du må flytte på fritiden din, men du kan alltids spørre! Jeg jobbet på butikk, og sjefen ga meg en dag fri uten at jeg spurte om det når jeg skulle flytte. Men jeg vet ikke om det var vanlig prosedyre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du må flytte på fritiden din, men du kan alltids spørre! Jeg jobbet på butikk, og sjefen ga meg en dag fri uten at jeg spurte om det når jeg skulle flytte. Men jeg vet ikke om det var vanlig prosedyre.

Var det betalt?

Skrevet

Var det betalt?

Ja jeg fikk betalt for den dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man få betalt for å flytte? Dette er jo utenom jobb. All "fritid" skal jo skje utenom jobben. f.eks tannlege o.l.

Om man får betalt for å få fri fordi man skal flytte, så vil jeg si man har snill arbeidsgiver. Men har man god tone med sjefen, så skader det ikke å spørre. Med mindre du kan bruke egenmelding og si "du er syk"! Men da kan du ikke spørre om du kan få fri, for så å få et nei. Og dagen etterpå sier du at du er "syk"..

Anonymous poster hash: 53125...488
Skrevet

Hvorfor skal man få betalt for å flytte? Dette er jo utenom jobb. All "fritid" skal jo skje utenom jobben. f.eks tannlege o.l.

Om man får betalt for å få fri fordi man skal flytte, så vil jeg si man har snill arbeidsgiver. Men har man god tone med sjefen, så skader det ikke å spørre. Med mindre du kan bruke egenmelding og si "du er syk"! Men da kan du ikke spørre om du kan få fri, for så å få et nei. Og dagen etterpå sier du at du er "syk"..

Det går ikke dersom sjefen allerede vet om leiligheten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts

Avtalebasert vil si tariffavtale, de ansatte er organisert og fått ordnet en tariffavtale på bedriften, der er det gjerne forhandlet fram bedre vilkår enn loven sier, bl.a lønnet permisjon i en del tilfeller.

1 uke lengre ferie mm.

Anonymous poster hash: f1771...7d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uvanlig å ha en tariffavtale som gir deg ekstra goder, feks fri med lønn til å flytte, fri med lønn til lege og tannlege, fri medmlønn til barnehageoppstart osv.

Men det er ikke en rett man automatisk har, så TS må sjekke hva som gjelder hos hennes arbeidssted.

Anonymous poster hash: 85fcb...9a3

Skrevet

Prøv å få byttet vakten med noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...