Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Startet nylig som lærling på en arbeidsplass som er svært mannsdominerende. Jeg gikk inn i dette yrket som lærling med et åpent sinn og høye forventninger.

Jeg startet for ca 6 måneder siden, og har mistrivdes fra dag 1.

Årsaken til min mistrivsel er at en «kollega» på arbeidsplassen min virkelig hater meg, (får jeg inntrykk av). Jeg er kvinne 26, han mann 27.

Denne mannen har overvåket meg fra dag en, og ved hver minste lille feil jeg gjør, løper han og sladrer på til min overordnede. Han er også direkte nedlatende og hånende mot meg. Det virker som at han koser seg med å være slem mot meg, samt å trykke meg ned. Jeg prøver bevisst å ignorere denne mannen, men det er ikke så lett på den lille arbeidsplassen.

Det jeg ikke skjønner, er at jeg har ikke gjort denne mannen noe som helst. Så hvorfor har han det behovet for å kontrollere meg og være spydig og ekkel mot meg? Jeg er ingen trussel for han, da jeg kun er utplassert her og snart skal tilbake igjen på skolebenken. Jeg er jo ikke der for å ta jobben hans…

Jeg hadde også en liten utblåsning overfor han for drøyt noen måneder tilbake, da jeg fikk nok av denne mannen. Jeg sa ting jeg burde holdt meg for god til å gjøre, og fikk kjeft av min overordnede så det holdt. Jeg måtte også unnskylde meg til denne mannen som konstant følger med på meg, enda det ikke er hans arbeidsoppgave.

Jeg har ikke lenge igjen nå, men vet ikke hvor lenge jeg holder ut… Mitt spørsmål er, som sikkert ikke er lett for dere å svare på er, hvorfor oppfører denne mannen seg slik mot meg? Har dere opplevd lignende?

Anonymous poster hash: 13ca1...66b
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør han?

Anonymous poster hash: f29cd...ac3
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det klokeste du skulle gjort, den gangen før du eksploderte og etterpå bad om unnskydning, var å ta opp samarbeidsproblemene med basen/formannen/arbeidsleder der du er utplassert.

Det kan du gjøre nå også, men det er lurt å holde deg helt saklig og ikke direkte beskylde ham på 27 for med vilje å ødelegge eller overvåke deg.

Årsakene kan være veldig mange, så det tjener ikke til mye å spekulere i dem annet enn å forsiktig nevne at selv om ikke du som lærling oppfatter deg som en trussel mot ham på 27 så betyr ikke det ikke han enten misliker deg eller ser på deg som en trussel av noe slag.... eller ikke liker at kvinner 'bryter seg inn' på en mannsarena... eller ett eller annet annet.

Tar du en opplevelse fra en gammel dame? Som ferdig utdannet ringte jeg for å undersøke en jobb hos et daværende e-verk omtrent midt i landet.... Der var det en 'knakende kjekk' kar som tok telefonen... lyttet i 5 sekunder og så med bred dialekt klart fortalte at de skulle så visst ikke ha noe f**s kvinnfolk der nei!

Jeg ble litt paff... I dag ler jeg godt av historien og er sjeleglad for at jeg ikke søkte på den jobben... tenk om jeg hadde gjort det og fått den! :skratte:

Har du kanskje en veileder på skolen som du kan snakke med? Det er garantert ikke første gangen de har slike situasjoner oppe på bordet, - og heller ikke siste gangen... fordi ikke alle mennesker liker hverandre, og det er mange rare måter å demonstrere det på når man er midt i 20 årene, nyansatt og opptatt av å markere sitt eget revir.

Endret av Lille-pus
Gjest Malanthor
Skrevet

Høres ut som en møkkamann.

Det kan være hundre grunner til at han er som han er/oppfører seg som han gjør mot deg. Bare drit i hvorfor.

Skriv opp alt han sier og gjør mot deg som er galt. Så kan du konfrontere sjefen din med nøyaktig hva han gjør. Kan også være lurt og få en annen person som foreks en skoleveileder eller lignende til og gjøre det, det kan være lett og miste besinnelsen og ikke klare og representere seg selv på riktig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...