Gå til innhold

3-åringen vil ikke sove lenger!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legging har gått greit hittil, men nå i det siste vil hun ikke legge seg på kvelden. Fra å være i dyp søvn kl. 20.00, har hun de siste kveldene ikke sovnet før 21.30. Dette går ikke lenger.

Kan det være at det er på tide å slutte med soving på formiddagen?

Anonymous poster hash: d2b47...d4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kuttet ut soving på dagen ja. Som oftest er det synderen når de begynner å tulle med legging om kvelden.

Anonymous poster hash: dc2f7...a43
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine barn sov på formiddagen da de var så gamle som tre år.

Anonymous poster hash: b551c...edc
  • Liker 2
Skrevet

Helt klart -kutt dagsoving!

Skrevet

Jepp, kutt dagsoving. Evt kutt NED på dagsovingen om han veldig tydelig trenger den fortsatt. Min datter er 2,5 og trenger ofte en hvil, men da får hun maks 1 time.

Skrevet

Ja, det er jo ganske tydelig.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye sover hun da?

Hun sover mellom 1-1,5t i barnehagen, hjemme i helgene kan hun sove lenger og, uten at det har hatt noe å si for legging på kvelden. Men synes det var ett varseltegn nå, at hun ikke ville legge seg på kvelden lenger, noe som i utgangspunktet har vært en enkel affære tidligere..

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Hun sover mellom 1-1,5t i barnehagen, hjemme i helgene kan hun sove lenger og, uten at det har hatt noe å si for legging på kvelden. Men synes det var ett varseltegn nå, at hun ikke ville legge seg på kvelden lenger, noe som i utgangspunktet har vært en enkel affære tidligere..

TS

Da hadde jeg prøvd å kutte ned til 30min først jeg.

• Liker 1
Skrevet

Ville kuttet helt ut dagsøvn. Å ikke sovne før kl 20 når man er 3 år er ganske sent det også.

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Å ikke sovne før kl 20 når man er 3 år er ganske sent det også.

Det kommer jo litt ann på når man står opp da.

• Liker 1
Skrevet

Ville kuttet helt ut dagsøvn. Å ikke sovne før kl 20 når man er 3 år er ganske sent det også.

Ikke nødvendigvis, min jente sovner etter dette, og det har hun gjort i flere år. Uansett når hun står opp, hverdag som helg. Hun får nok søvn, men er rett og slett av dem som trenger relativt lite søvn.

TS, jeg tror absolutt at det er dagsovingen som er synderen. Hun er blitt så gammel nå at hun trenger litt mindre søvn.

AnonymBruker
Skrevet

Her hos oss hjalp det ikke å kutte dagsøvnen (hun sover dog bare på dagtid 2-3 dager i uken nå, 3 år og 4 mnd). Hun ble derimot bare mer survete og gretten utover kvelden de dagene hun egentlig hadde trengt å sove, og leggingen ble på ingen måte lettere selv om hun var mer sliten. Det var rett og slett bare en periode hun hadde. Vi gikk tilbake til å la henne sove de dagene hun trenger det, og leggingen ble etterhvert bedre igjen av seg selv. Vi måtte forskyve leggingen fra 19 til 19:30 da, men hun står ikke opp før 7:30-8 allikevel, så det er ikke for sent. Men hun trenger tydeligvis ganske mye søvn ennå, også på dagtid.

Det kan godt være at din ikke trenger å sove på dagen lenger og at det kan hjelpe (absolutt verdt et forsøk), men det er greit å vite at det er noen barn det ikke hjelper på også. :)

Anonymous poster hash: 4eb68...1a2
Skrevet

Ja, det er ingen vedtatt sannhet. Tror det er på Island (?) de faktisk har sovevogner i bhg til de er 5 år, fordi mange trenger en dupp i bhg etter krevende lek og opplegg. Dessuten viser forskning at disse barna som får en dupp, lærer mye raskere og bedre enn trøtte barn :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt viktig å huske på at våkne, uthvilte barn har det mye bedre på dagtid, enn barn som er trøtte og uopplagte. De lærer selvfølgelig også bedre. Å vekke barna etter en halvtime er grusomt. De bruker laang tid på å våkne, og er veldig trøtte etter en sånn lur. Jeg har mer tro på å la barna regulere søvnen selv. For veldig mange er også tilfellet at søvn avler søvn.

TS jeg vet ikke om du har merket det selv, men det har blitt mye lysere ute, også utover ettermiddag/kveld. Mange opplever da at man kan være våken lenger, og det er ikke noe unormalt i det. Vi voksne er også mer opplagte når det er lengre lyst. Nå skal vi jo snart skru klokken frem også, kanskje løser det seg av seg selv? Jeg ville i alle fall gitt det noen uker til, der kroppen får vennet seg til mer dagslys, og effekten av å skru klokken.

Anonymous poster hash: 6cbc4...d63
AnonymBruker
Skrevet

Når man er tre år kan man da ikke sove 1,5 timer?

Ingen av mine barn har sover om dagen etter fylte 2 år (men så har de hatt få og korte barnehagedager, da, ikke mange lange)

Anonymous poster hash: 61119...72d

AnonymBruker
Skrevet

Når man er tre år kan man da ikke sove 1,5 timer?

Ingen av mine barn har sover om dagen etter fylte 2 år (men så har de hatt få og korte barnehagedager, da, ikke mange lange)

Anonymous poster hash: 61119...72d

Klart de kan. Til og med opptil flere ganger i uka. Og uten problemer forøvrig. Men så klart ikke alle. :)

Anonymous poster hash: 4eb68...1a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...