Gå til innhold

Betale ned studiegjeld eller spare egenkapital?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter et jobbår har jeg klart å spare hundre tusen kroner som jeg egentlig hadde tenkt å bruke til egenkapital til bolig/buffer. Samtidig så har jeg rundt hundreogtyve tusen kroner i studiegjeld etter avbrutte studier, som rett og slett var bortkastet og lite til nytte.

Nå skal jeg begynne på ny utdanning til høsten, og er veldig usikker på hvordan jeg skal plassere disse pengene. Jeg føler på en måte at studiegjelden "henger" litt over meg fordi det er unødvendig gjeld siden jeg ikke fullførte utdanningen og at det vil være et minus den dagen jeg søker boliglån. På den andre siden; hundre tusen kroner er mye penger når skal spare til bolig og jeg vil sikkert ikke klare å spare opp like mye under studietiden. Jeg kommer også til å søke om stønad og lån fra Lånekassen under denne utdanningen også.

Så det store spørsmålet er; Burde jeg beholde lånet og pengene - og dermed ha ekstra mye studielån ved endt utdanning. Eller ha litt mindre penger, men være adskillig mindre gjeldstynget?

Anonymous poster hash: bcd25...d41
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Så lite studiegjeld hadde ikke bekymret meg overhodet og ville ikke betalt den ned med de hundretusen.

Endret av Gjest
Skrevet

Du får ikke gunstigere lån enn studielånet. Sett pengene på høyrentekonto og ikke betal tilbake fortere enn du må.

• Liker 7
Skrevet

Du får ikke gunstigere lån enn studielånet. Sett pengene på høyrentekonto og ikke betal tilbake fortere enn du må.

Så og si ordrett det jeg hadde tenkt å skrive.

Spar til bolig!

• Liker 2
Skrevet

Når du starter ny utdanning med støtte fra lånekassen så vil vel rentene slutte å løpe på det studielånet du allerede har. Derfor vil det absolutt lønne seg å beholde studielånet og sette oppsparte midler på bok - ekstra renteinntekt. Du må dessverre bare venne deg til tanken på å ha det lånet da. Det går veldig fint å betale det tilbake når du er ferdig med utdanningen din :) Lykke til!

Gjest RompeRusk
Skrevet

Enig med resten, egenkapital!

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tenkt det samme selv, og kom fram til det de over her sier.

Renta på studielånet er på 2.5, mens på BSU/høyrentekonto er den 4.5+.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode svar.

Det jeg egentlig var redd for er at kanskje banken vil reagere på at jeg endt utdannelse har nærmere 500 000 i studiegjeld etter endt utdanning, når jeg har tatt en veldig enkel bachelor som ikke vil gi meg noe større inntekt enn rundt 350 000-400 000.

Anonymous poster hash: bcd25...d41
Skrevet

....men banken liker også veldig godt å se at folk klarer å spare... Fikk boliglån alene, og da var banken veldig klar på at de i stor grad hadde sett på min evne til å kunne spare :)

Det å vise at man faktisk har evnen til å kunne prioritere, og spesielt hvis man er ung, gjør at man faktisk er en tryggere lånekunde for banken. De var veldig klare på akkurat det, så er helt enig med de over meg, spar til egenkapital :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...