Cassandra Skrevet 17. juni 2002 #1 Del Skrevet 17. juni 2002 For to måneder siden skaffet vi oss en kanin unge. En liten, svart hermelin kanin. Men jeg vet ikke om den selv mener den har det så bra.............. vi har den foreløpig inne... Den har et "stort" bur. Så stort somkanin bur er. Vi gir den rikelig med mat og drikke, og den får løpe fritt MYE. Vi gir ham gulrøtter og salt stein. Han får også litt løvetann blader. Han er fin og blank i pelsen. Og så til problemet: han blir ikke tam. Uansett hvor mye vi prøver å kose med ham, så vrir han seg ut av armene våre. Hvis jeg prøver å løfte ham ut av buret så gjemmer han seg innerst i kroken.. Og når jeg får tak i ham så klorer og biter han meg, eller så ligger han bare liten og skjelvende i armene mine. Ørene flatt bakover. Etter en liten stund i armene mine så løftes ørene og jeg kan formelig se hvordan kaninen tenker at han må ut å løpe så fort han kan. Og så blir han helt dersperat etter å komme seg på gulvet og løpe løpe løpe, hoppe hoppe hoppe. Og når han skal inn i buret igjen......... Du kan sikkert tenke deg selv.................... Den store kanin jakten....... *sukk* Jeg har hele roen på hvordan jeg skal dressere stooooore dyr, men når det kommer til denne lille krabaten her, så vet jeg ikke hva jeg gjør galt..... Etterhvert skal han få bur ute. Bo ute, tenkte jeg.... så sant det ikke er ukaninelig kaldt om vinteren da... Når det er opphold tar vi ham ut på plenen. Løfter buret av bunnen og har ham rett på plenen så han kan spise gress. UNDER oppsyn så han ikke kan grave seg ut... Vil ikke han skal forsvinne. Barna kaller kaninen LYNET. DET navnet har han fortjent!! Håper noen har masse erfaring med kanin!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vala Skrevet 17. juni 2002 #2 Del Skrevet 17. juni 2002 Har du kjøpt han i dyrebutikk? Kaninunger som selges i dyrebutikk er dessverre ofte små litt ynkelige krek som er tatt fra moren sin så altfor altfor tidlig. Ofte selges kaninunger ned i 4-5 uker, for da er de minst og søtest.. Kaninunger bør ikke tas fra moren før minst 8 uker, i Danmark er dette nå lovbestemt men altså ikke her. Kaniner som er tatt fra tidligere blir ofte nervøse og redde og aldri helt tamme. Kaninen din høres helt klart livredd ut og du bør nok gå veeldig sakte frem hvis han skal bli venn med dere. Selvfølgelig kan det være andre grunner til at din lille sprett ikke blir tam. Jeg har bare hatt en hermelin som har blitt skikkelig tam, hoppet opp på fanget og la seg etc.. De andre har latt seg håndtere, sittet litt for å få kos og så løpt videre. Kaniner er kjempekoselige dyr men kanskje ikke så kosedyr som mange tro? Jeg er sikker på at kaninen har det så bra som han kunne nå hos dere, bare ta det rolig med han. Å mate for hånd har gjort min hermelin tammere. Her er det en del som har greie på gnagere, spesielt under Generell Debatt: http://dyrenett.no/no/script/diskusjon/dis....asp?art=Gnager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest eminel Skrevet 24. juni 2002 #3 Del Skrevet 24. juni 2002 Hei Cassandra!! Jeg hadde en dvergkanin i ni år! Han var også ganske vill i begynnelsen og beit alle som tok den opp. Og ikke slipp den løs ute!! Kaniner løper avgårde som lyn og er umulig å få tak i hvis de ikke er tamme. Kjøp heller et lite bånd så du kan gå tur med den i begynnelsen. Vi fikk den da den var ca. 2 mnd. Etter noen månder begynte kaninen å kjenne oss og ble tam som et lam. Han ble en skikkelig kosekanin . Kaninen vår bodde inne om vinteren og i et stort utebur om sommeren. Kaninen fikk grønnsaker og en slags tørrfor blanding som du kan kjøpe i dyrebutikk. Lykke til da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 24. juni 2002 #4 Del Skrevet 24. juni 2002 hadde en liten svart hermelin for mange år siden. den ble aldri så veldig tam, så jeg skal ikke late som jeg er noen ekspert her. men jeg tror det er viktig at du tar det med ro og ikke presser den til kontakt når den er redd! husk at du er kjempestor og skummel. gnagere er byttedyr og livredde for å bli fanget. prøv å komme deg ned på gulvet, legg deg ned f.eks. og la dyret snuse seg frem i eget tempo. ikke hold den fast, da blir den bare reddere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pubby Skrevet 27. juni 2002 #5 Del Skrevet 27. juni 2002 Hermeliner er kjent for å være litt mer skvetne og nervøse enn f.eks dvergveddere. Men det første som slo meg da jeg leste innlegget var om hun kan være kjønns-moden nå? Da har de ofte en adferd som ligner din beskrivelse. Noen anbefaler å kastrere "sinte" kaniner, men av egen erfaring har ikke dette virket. Dog jeg har ikke den helt store erfaringen.. Men å mate kaninen med hånd er slettes ingen dum ide, da skjønner den etterhvert at det kommer kun gode ting fra deg/dere. Tilslutt, å jakte kaniner i buret igjen er det verste man kan gjøre. Kaniner har lett for å få hjerte-stopp, de tåler rett og slett ikke å bli skremt. Et tips er å å ikke gi den mat rett før den skal ut, men å legge god-biter i buret som frister kaninen når du syns den burde være inne igjen. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kanin Elsker For Alltid Skrevet 21. oktober 2009 #6 Del Skrevet 21. oktober 2009 Jeg har ikke så mye erfaring med hermelin men jeg har hadd 3 kaniner selv.Den første jeg hadde var dvergvedder.Den har du beskrevet veldig godt.Men den kjøpte vi når den allerede var blitt voksen.Det var umulig å få den til å bli tam, for de må læres opp fra de er små.Men etter å ha hadd den i 2år døde den ! Den andre jeg kjøpte var også en dvergvedder.Den var utrolig vill da vi kjøpte den.De gammle eierne ble alergiske så vi overtok den. Når vi fikk den var den sånn som du har beskrevet din.Men jeg gikk turer med den,koste med den mange ganger om dagen,lot den løpe fritt omkring i huset ( med tilsyn ) og den ble kjempe tam.PS!jeg har den enda.. Du må være tålmodig. Det kan ta lang tid å få en kanin til å føle seg hjemme, hvis du skjønner hva jeg mener.Prøv å legge deg på gulvet og la den komme bort til deg, så etter hvert blir den akuratt som du vill. Min kanin som jeg snakket om istad, vi hadde den med oss på hytten og den stakk av jeg ble jo kjempe lei meg.. Etter noen uker kjøpte jeg meg en ny kanin unge.Det var en Løvehode kanin. Men 2 uker etter jeg hadde fått meg en ny kanin, ringte en hytte nabo. Han fortalte at han hadde funnet kaninen min. Og da skjønnte jeg at han hadde blitt kjempe tam når han fant veien hjem igjen. Når jeg fikk han tilbake så døde min nyeste kanin noen uker etterpå Men kaninen som forsvant og kom tilbake igjen, han har jeg enda og han har netopp fyllt 4år <3 Hilsen Jente 13år (kanin elsker) :rødme: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 22. oktober 2009 #7 Del Skrevet 22. oktober 2009 Hei jente 13 år. Du var seks år gammel da denne tråden ble startet... Kaninen til Cassandra er sikkert i gulrothimmelen by now... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå