Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Sitter her med en del spørsmål. Min venninne sitter igjen med noen millioner i gjeld etter hun og mannen hennes separerte seg for en del år tilbake. Hun har nå de siste 3-4 årene hatt en gjeldsordning som tilsier at hun vil være gjeldsfri etter 5 år (1-2 år igjen altså. Når man har den ordningen skal man ikke sitte igjen med mer enn et minimumsbeløp i måneden på ca 7000 om jeg ikke tar feil. (Hvis jeg har fortstått riktig så kan man jobbe litt, men du vil uansett ikke få lov til å sitte igjen med mer enn denne summen).

Ståa er sånn at hun det siste 1,5 året har jobbet og hun har jobbet MYE. Siden jeg aldri har vært noe innblandet i nav kan jeg ikke så veldig mye om gjeldsordninger osv, men begynte å stille en del spørsmål rundt det i novemver. Spurte hun om nav visste at hun jobbet såpass mye, men dette hadde hun altså ikke fortalt de- etter 1,5 år! Så hun har fått penger av nav og hatt god inntekt ved siden av uten at nav vet om det.

Skjønte selv med en gang at dette umulig kunne love godt og har lest litt rundt om det. Hun har hele tiden vært bevisst selv på dette, det spurte jeg rett ut om, men nå vil hun ikke snakke om det mer fordi hun visst får "nerver"- forståelig nok. Jeg lurer på hva som kommer til å skje når de finner ut av dette? Hun har jo faktisk snyltet? Prøver å fortelle hun at dette kan gjøre så hun aldri får kjøpt seg hus eller bil, men det synker tideligvis ikke inn... Noen som vet følgende av dette?? :vetikke:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Blir det oppdaget så får det nok følger for gjeldsordningen ja og venninnen din er nok av hjerte en kjeltring som fortjener fengsel. Det er opp til deg og din samvittighet om du skal varsle fra om det her.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge hun ikke jobber svart er det ingen problemer. I følge en gjeldsordning kan en vanlig familie med to barn ha omtrent 20 000 å leve for, før man må begynne å betale. Det er ikke meningen at folk skal bli syke på grunn av økonomiske problemer ved en slik ordning.

Namsmannen, nav og Skatteetaten har gode forbindelser.

Endret av absinthia
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge hun ikke jobber svart er det ingen problemer. I følge en gjeldsordning kan en vanlig familie med to barn ha omtrent 20 000 å leve for, før man må begynne å betale. Det er ikke meningen at folk skal bli syke på grunn av økonomiske problemer ved en slik ordning.

Jobbe svart er intet problem??? Folk skal betale skatt.

• Liker 2
Skrevet

Les nå N Ø Y E hva jeg skriver. Jeg skrev at det ikke var noe problem om hun IKKE jobbet svart.
  • Liker 9
Gjest RompeRusk
Skrevet

Så lenge hun IKKE jobber svart er det ikke noe problem :P

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge hun IKKE jobber svart er det ikke noe problem :P

Sant.

Skrevet

TS her.
Det jeg leste var at man absolutt IKKE skulle ha mer enn 7000 kroner i måneden (disse pengene får man fra nav fordi man i hovedsak ikke skal jobbe og få inntekt for det). Hun har jo tjent masse penger i tilleggt ilat hun har fått penger fra nav. De vet ingenting om hennes andre inntekt. De vet ikke at hun en gang jobber. Man kan absolutt ikke tjene penger bare man betaler skatt, det er ikke sånn ordningen fungerer (etter hva hun har sagt til meg hvertfall). Jeg lurer på hvilke følger det vil ha. Når oppgjøret kommer vilde finne det ut uansett. Jeg har ikke tenkt å si noe.

Skrevet (endret)

TS her.

Det jeg leste var at man absolutt IKKE skulle ha mer enn 7000 kroner i måneden (disse pengene får man fra nav fordi man i hovedsak ikke skal jobbe og få inntekt for det). Hun har jo tjent masse penger i tilleggt ilat hun har fått penger fra nav. De vet ingenting om hennes andre inntekt. De vet ikke at hun en gang jobber. Man kan absolutt ikke tjene penger bare man betaler skatt, det er ikke sånn ordningen fungerer (etter hva hun har sagt til meg hvertfall). Jeg lurer på hvilke følger det vil ha. Når oppgjøret kommer vilde finne det ut uansett. Jeg har ikke tenkt å si noe.

Da har du misforstått. Det er nok snakk om 7000 + boutgifter og annet. En gjeldsordning skal ikke være med å få folk i et større økonomisk uføre på grunn av ekstremt dårlig råd. Man får ikke penger fra nav, når det er en vanlig gjeldsordning, da er nok dette et tilskudd til livsopphold og har bare med at hun har for lav inntekt til å klare seg. Når hun tjener penger på normal måte, får de nok beskjed og hun får en mindre andel. Endret av absinthia
  • Liker 3
Skrevet

TS her.

At hun svindler nav har ingenting med gjeldsordningen å gjøre. Ho kan hjobbe så mye ho vil i forhold til gjeldsordningen. Tjener ho over satsen vil dette gå til gjelda.

Når det gjelder å jobbe og få stønad av nav derimot der er en annen sak

• Liker 1
Skrevet

Hvilken ordning har hun fra nav? Gjeldsordning har ingenting med nav å gjøre. Man kan sitte igjen med 10000 + husleie + tilegg for barn i gjeldsordning. Det er ikke mulig at hun kunne sneket seg unna den ordningen, med mindre hun jobber svart og ikke setter det inn på konto, for kreditorene leter etter ting som kan oppheve gjeldsordningen sånn at de får pengene sine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Får hun penger fra NAV hver måned for å bli gjeldsfri? Altså hun får 7tusen av nav? Hvorfor skal man ikke jobbe og få inntekt til å betale ned gjelden? Visste ikke det gikk ann

Altså skal hun ikke jobbe?

Anonymous poster hash: c24db...2d5
Skrevet

Får hun penger fra NAV hver måned for å bli gjeldsfri? Altså hun får 7tusen av nav? Hvorfor skal man ikke jobbe og få inntekt til å betale ned gjelden? Visste ikke det gikk annAltså skal hun ikke jobbe? Anonymous poster hash: c24db...2d5

nei, slik fungerer det IKKE! Google " gjeldsordning" så finner du nok ut av det.
Skrevet

Får hun penger fra NAV hver måned for å bli gjeldsfri? Altså hun får 7tusen av nav? Hvorfor skal man ikke jobbe og få inntekt til å betale ned gjelden? Visste ikke det gikk annAltså skal hun ikke jobbe? Anonymous poster hash: c24db...2d5

Nei.

Stønad fra nav og gjeldsordning har ingenting med hverandre å gjøre. Ts har misforstått fullstendig

• Liker 3
Skrevet

TS
kan godt hende jeg har missforstått,ja! kan ikke så veldig mye om dette. Har hvertfall fortstått at hun skal leve på et minimumsbeløp i månenden for at gjeldsorningen skal gjelde. Nei, man skal visst ikke betale noe inn, det er derfor man lever på så lite. Trodde hun fikk pengene fra nav, kan hende jeg ikke har fått med meg riktig der.

Skrevet

At hun svindler nav har ingenting med gjeldsordningen å gjøre. Ho kan hjobbe så mye ho vil i forhold til gjeldsordningen. Tjener ho over satsen vil dette gå til gjelda.

Når det gjelder å jobbe og få stønad av nav derimot der er en annen sak

Da kan den hende at hun har tjent over denne satsen, men på en annen konto eller noe i den duren. alt jeg vet er at hun er i trøbbel på grunn av at hun har tjent penger uten å si i fra til en eller annen. Det hun fortalte meg var at hun kom til å miste gjeldsordningen og at det i verstefall kunne bli fengsel. Hvordan dette skal skje vet jeg ikke.. Jeg vet bare at hun har tjent penger hun ikke skal tjene uten at noen av disse pengene har gått til gjelden.

Skrevet

TS

kan godt hende jeg har missforstått,ja! kan ikke så veldig mye om dette. Har hvertfall fortstått at hun skal leve på et minimumsbeløp i månenden for at gjeldsorningen skal gjelde. Nei, man skal visst ikke betale noe inn, det er derfor man lever på så lite. Trodde hun fikk pengene fra nav, kan hende jeg ikke har fått med meg riktig der.

Du trengeri kke betsle noe inn nei så lenge du tjener under grensa. Tjener du over derimot blir det trekt. Altså, om grensa er på 17.000 og ho tjener 17.300 så vil 300 gå til gjeldsordninga.

Ergo, ho kan tjene så mye ho vil men vill ikevel ikke sitte igjen med mer enn satsen de hsr satt i mnd

Skrevet

Betsle = betale

AnonymBruker
Skrevet

Om hun tjener for mye ihh til hva hun har lov å beholde, ansvarer hun selv å betale inn det overskytende, fordelt riktig på kreditorene.

Er mange som har mistet ordningen sin pga de har blitt fristet til å gjøre dette....

Anonymous poster hash: dbf1e...0dd
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke fatte å begripe hvordan mennesker som er så heldige at de har kommet inn under denne ordningen faktisk setter ordningen på spill jeg da....Min bror gjorde det og i tillegg til alt han skyldte så kan han plusse på nesten 400 000 han skylder NAV og staten er ingen snill kreditor...Så langt kjørt ned som han er nå har han aldri vært, han måtte flytte hjem til mamma og de i en alder av 44 pga dette...

Anonymous poster hash: eddb8...939
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...