Gå til innhold

Matrester på kopper og kar etter oppvask

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! Nå har jeg renset oppvaskmaskinen med middel beregnet på det, tatt ut spylerne og sjekket at dysene ikke er tette. Jeg har tatt ut filteret og vasket det, og likevel er det matrester og prikker spesielt inni glass og kaffekopper. Hvordan kan det egentlig bli matrester inni en kopp som kun hadde kaffeflekker i seg før vask og den stod opp ned i vaskemaskinen? :klo:

Oppvasken vår er ikke mer møkkete nå enn før...Begynner oppvaskmaskinen å takke for seg? Den er vel 5-6 år gammel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, det samme problemet har jeg! Følger tråden.

Skrevet

Hjelp! Nå har jeg renset oppvaskmaskinen med middel beregnet på det, tatt ut spylerne og sjekket at dysene ikke er tette. Jeg har tatt ut filteret og vasket det, og likevel er det matrester og prikker spesielt inni glass og kaffekopper. Hvordan kan det egentlig bli matrester inni en kopp som kun hadde kaffeflekker i seg før vask og den stod opp ned i vaskemaskinen? :klo:

Oppvasken vår er ikke mer møkkete nå enn før...Begynner oppvaskmaskinen å takke for seg? Den er vel 5-6 år gammel....

Hørt om å skylle av matrestene før de settes inn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

du har vel ikke skylt av matrestene da..

Vi må f.eks være nøye med å skylle av potet fra fat, gafler, kniver osv. Hvis ikke så er alle kopper og fat fulle av potet etterpå.

Anonymous poster hash: 700df...5ae
Skrevet

Enkelte vaskemaskinleverandører skriver spesifikt i brukerveiledningen at man ikke skal gjøre det. ;)

Men ja, når det er ekstra skittent gjør vi det. Men det er ikke noe annerledes med oppvasken vår nå enn før, og det ble alltid gnistrende rent før.

Skrevet

du har vel ikke skylt av matrestene da..

Vi må f.eks være nøye med å skylle av potet fra fat, gafler, kniver osv. Hvis ikke så er alle kopper og fat fulle av potet etterpå.

Anonymous poster hash: 700df...5ae

Potet vet jeg er ekstra standhaftig ja, men som sagt så gjør vi ikke noe annerledes nå.

Skrevet

Høres ut som potetrester, ja.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at om jeg ikke er grundig bok med skyll, vil matrester feste seg spesielt på glassene som er slitte. Har du gamle glass, eller skjer det med alle? Ellers ville jeg bare prøvd å skylle alt grundig før vask for å se om det har noe å si. :)

Anonymous poster hash: 4094d...f03

Skrevet

Det er ikke potet, for det har vi ikke spist den siste uka. Det er generelt lite matrester på oppvasken for som sagt skylder jeg av hvis det er mye.

Hvor lenge bør en vaskemaskin holde egentlig? (Vi har en AEG som lå midt på treet prismessig)

Skrevet

Jeg har lagt merke til at om jeg ikke er grundig bok med skyll, vil matrester feste seg spesielt på glassene som er slitte. Har du gamle glass, eller skjer det med alle? Ellers ville jeg bare prøvd å skylle alt grundig før vask for å se om det har noe å si. :)

Anonymous poster hash: 4094d...f03

Hmmm. Litt vanskelig å si synes jeg? Hva er gamle glass da? Noen er helt nye og andre er 3-5 år gamle.

AnonymBruker
Skrevet

Sliter med det her og. Kom snikende og har ikke gått vekk, selv etter rens av maskinen. :vetikke:

Anonymous poster hash: ae72c...568
Skrevet

har du fylt på salt i maskinen?

AnonymBruker
Skrevet

Brukt maskinrens? Prøvd å vaske på ett annet program?

Anonymous poster hash: 66c96...753
Skrevet

har du fylt på salt i maskinen?

Salt har aldri vært nødvendig tidligere (det kommer ann på vannkvaliteten der man bor).

• Liker 1
Skrevet

Hos oss må vi bruke glansemiddel selv om tablettene også inneholder det. :)

Skrevet

Det har jeg fyllt opp. :)

Skrevet

Brukt maskinrens? Prøvd å vaske på ett annet program?

Anonymous poster hash: 66c96...753

Ja les hovedinnlegget.

Jeg vasker alltid med intensivprogramen testet med normalprogrammet etter rens av maskinen.

Skrevet

De prikkene har vi og! Aldri hørt om noen andre med det problemet før nå :) Her hjalp det å ikke ha maskinen for full før den ble satt på, men ikke sikkert det vil fungere for deg ettersom du skriver at det plutselig har begynt å skje. Har skjedd med tre forskjellige maskiner hos oss, så her var det ikke maskinens skyld iallfall.

Og det skjer oftere med pulver-vaskemiddel enn tabletter.

Skrevet

Samme problem på helt ny maskin. Må skylle brødskivetallerknene (holder ikke å bare koste av det løse, må faktisk skylle), hvis ikke er glassene og kopppene fulle av inntørka smuler etter vask. Har aldri opplevd det før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...