Gå til innhold

Normalt å forveksle nærsynt og langsynt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mange jeg har spurt om de er nærsynt eller langsynt, sier de feks er langsynt. Så forklarer de at de ser godt nært og ser dårlig lengre frem og omvendt :klo:
Jeg ble så usikker til slutt at jeg måtte google for å være sikker!
Det er sikkert 10 stk jeg har møtt som forveksler langsynt og nærsynt.

Anonymous poster hash: 8d60c...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk har vel ikke helt peiling, rett og slett. De får briller/linser i riktig styrke, så er de fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk vet ikke hva de snakker om. Om man er langsynt eller nærsynt handler ikke om hvor godt man ser på avstand, men hvordan det er feil på øyet.

Anonymous poster hash: 9a5a7...58f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langsynt er når man ser bedre på lang avstand.

Nærsynt er når man ser bedre på nær avstand.

Jeg er både langsynt og nærsynt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merket dette jeg også:P Men det ligger jo litt i navna hva som er hva så skjønner det ikke helt...

Anonymous poster hash: c4976...d98
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan fungerer det..?

Anonymous poster hash: da08b...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Veldig mange som tar feil ja. Er også mange som mener at de er langsynt pga av at de ikke lenger ser godt på nært pga alderen. Akkurat det er kanskje ikke så rart da ettersom det på folkemunne heter alderslangsynt, men man er faktisk ikke langsynt da.

Anonymous poster hash: c1af0...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer det..?

Hvis man er langsynt, ser man dårligst på nær avstand. Men best på lang avstand.

Hvis man er nærsynt, ser man dårligst på lang avstand. Men best på nær avstand. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, men det fikses lett med progressive briller. :)

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjør det selv faktisk aldri lært meg da, og så finner jeg ut av det når noen spør, men jeg glemmer det. Nærsynt nærsynt nærsynt. Kanskje jeg husker det nå. Haha

Anonymous poster hash: 5d722...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er så rart at folk som selv ser dårlig ikke vet forskjellen og ikke vet om de er lang eller nærsynt. Er selv nærsynt og har visst at jeg var nærsynt og hvilken styrke jeg har siden jeg begynte med briller som 4-5åring. Kanskje jeg bare er sær

Anonymous poster hash: 09821...9d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også, men det fikses lett med progressive briller. :)

Da er du ikke langsynt, hvis det er det at du ser dårlig på nært du tenker på. Du er fremdeles nærsynt, men den naturlige linsen din i øynene er blitt mindre elastisk og klarer ikke lenger fokusere klart inn på nært; det kalles presbyop og er en egen "tilstand" man har i tillegg til nærsynthet eller langsyntheti :opplyser::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke langsynt, hvis det er det at du ser dårlig på nært du tenker på. Du er fremdeles nærsynt, men den naturlige linsen din i øynene er blitt mindre elastisk og klarer ikke lenger fokusere klart inn på nært; det kalles presbyop og er en egen "tilstand" man har i tillegg til nærsynthet eller langsyntheti :opplyser::)

Det vanlig ordet for presbyopi er "alderslangsynhet", så jeg er ikke helt ute og kjøre, ser du! Med andre ord, du opplyser forsåvidt rett, men ikke rett nok til at jeg syns opplysningssmilien var på sin plass. :)

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis man er langsynt, ser man dårligst på nær avstand. Men best på lang avstand.

Hvis man er nærsynt, ser man dårligst på lang avstand. Men best på nær avstand. :)

Åh, du misforstod meg.. Jeg mente hvordan fungerer det at du er både nærsynt OG langsynt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vanlig ordet for presbyopi er "alderslangsynhet", så jeg er ikke helt ute og kjøre, ser du! Med andre ord, du opplyser forsåvidt rett, men ikke rett nok til at jeg syns opplysningssmilien var på sin plass. :)

Det stemmer, men det er likevel feil å kalle det langsynthet, som jeg påpekte i innlegg #7 lenger opp :) Men du har helt klart et poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk vet ikke hva de snakker om. Om man er langsynt eller nærsynt handler ikke om hvor godt man ser på avstand, men hvordan det er feil på øyet.

Anonymous poster hash: 9a5a7...58f

Folk, ja.. Det heter seg at 90 % av befolkningen mener de er smartere enn snittet. Finn en feil.

Anonymous poster hash: f8145...432

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mr. Toad

Vil påstå at dette er en av livets største utfordringer. Må alltid tenke gjennom hva de forskjellige er for ikke å blande. Litt som legitimasjon/legimitasjon, eller hva som er høyre/venstre når hjernen er skrudd av. Eller kanskje den verste av alle, evnen til å svare en fremmed som spør hva klokka er, uten å høres tilbakestående ut. Skal du runde av og si ti over halv når den egentlig er 13:43? Skal du si 13:43 med slik punktlighet at du fremstår som en med syndrom? Her er det mange avveininger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner det vel bedre om man setter seg inn i mekanismen bak nærsynthet (myopia) og langsynthet (hyperopia). Pleide også å ta feil før jeg visste greia bak det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du misforstod meg.. Jeg mente hvordan fungerer det at du er både nærsynt OG langsynt?

Jeg er nærsynt på det ene øyet, og langsynt på det andre øyet.

Jeg må bruke briller med forskjellig styrke i hvert glass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er nærsynt på det ene øyet, og langsynt på det andre øyet.

Jeg må bruke briller med forskjellig styrke i hvert glass. :)

Aha, da skjønner jeg! Tenkte ikke at det var sånn :) Det må da være litt forvirrende når du ikke har på deg briller, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...