AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #1 Skrevet 26. mars 2014 Jenta mi er 13 mnd og trenger sko til våren. Vi bor i Akershus og hett har det ikke vært snø på en stund, så vi dropper vintersko. Jeg lurer på skostr. Skjønner at det varierer, men en ca str som vil passe min datter? Bena hennes er 11,5 cm lange. Bør jeg ha 1-1,5 å gå på? Eller blir det mye ekstra? Tilsvarer dette ca Str 20 i sko? Anonymous poster hash: 07c9a...848
Tøytigern Skrevet 26. mars 2014 #2 Skrevet 26. mars 2014 Jenta mi er 13 mnd og trenger sko til våren. Vi bor i Akershus og hett har det ikke vært snø på en stund, så vi dropper vintersko. Jeg lurer på skostr. Skjønner at det varierer, men en ca str som vil passe min datter? Bena hennes er 11,5 cm lange. Bør jeg ha 1-1,5 å gå på? Eller blir det mye ekstra? Tilsvarer dette ca Str 20 i sko?Anonymous poster hash: 07c9a...848 Du bør holde barnet under armene og sette beina hennes på et stivt ark, med sokker på og la vekten henneshvilepå den ene foten. Så tegner noen rundt denne foten hennes med blyant og dere klipper ut fotavtrykket. Etterpå går noen i skobutikk og legger utklippet inn i en passelig barnesko. Sånn finner du størrelsen. Så må du legge til bevegelsesvidden både over og rundt foten. Man skal kunne klemme ned fronten på skoen med første leddet på tommelfingeren og stikke inn hånden og kjenne at man klemmer ned skoen rett foran kanten på utklippet, uten at det er trangt rundt fingrene dine. Da har du ok sko. Småbarn som skal lære seg å gå skal IKKE ha sko til å vokse i som de første parene sine, for da subber de med beina og så snubbler de. Da blir det vanskelig å lære seg å gå.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #3 Skrevet 26. mars 2014 Min begynte med str 20 når hun var ca like gammel som din, var vel omtrent 11,5 cm føtter her også. Og det skal minst være 1,5 cm å gå på. Du bør ikke kjøpe sko uten å prøve først, for selv om lengden/størrelsen er den samme så er det forskjell på bredde og hvordan de sitter på foten. Anonymous poster hash: 1c51d...ad9
Pooo Skrevet 26. mars 2014 #4 Skrevet 26. mars 2014 Små barn skal ikke ha mye å vokse på når de skal ha sine første sko. I de fleste sko til små kan du ta ut sålen slik at barnet kan stå på den, da får du en pekepinn på om det er rett lengde. 0,5cm er nok i front. Du må se til at skoen har god passform for ditt barns fot, og ikke er for løs runt ankelen. Ta med barn i butikken og spør om hjelp. De som selger sko kan hjelpe deg.
Hedda-78 Skrevet 26. mars 2014 #5 Skrevet 26. mars 2014 Jeg kjøper aldri sko til barna hvor jeg ikke kan ta ut sålen og måle foten på sålen. Alt annet blir unøyaktig. "Passer sånn ca" er ikke bra nok når det gjelder små barn. Man kan ikke gå slavisk etter størrelsesnummer, for størrelsene varierer fra merke til merke. Gleder meg til barna selv kan si ifra om skoen passer eller ikke...
Gjest Magdalene Skrevet 26. mars 2014 #6 Skrevet 26. mars 2014 Jenta mi er 13 mnd og trenger sko til våren. Vi bor i Akershus og hett har det ikke vært snø på en stund, så vi dropper vintersko. Jeg lurer på skostr. Skjønner at det varierer, men en ca str som vil passe min datter? Bena hennes er 11,5 cm lange. Bør jeg ha 1-1,5 å gå på? Eller blir det mye ekstra? Tilsvarer dette ca Str 20 i sko? Anonymous poster hash: 07c9a...848 Kan du ikke ta henne med i skobutikken?
charactouy Skrevet 26. mars 2014 #7 Skrevet 26. mars 2014 Det beste rådet når det gjelder skokjøp, er å alltid ha med foten som skoen skal sitte på.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #8 Skrevet 26. mars 2014 Ta henne med i butikken og få evt hjelp der. Sko varierer også i størrelse avhengig av merke, dvs en unge kan trenge Ponnisko i str. 20, men i Viking er str.19 ok. Det er også greit å få litt veiledning når man kjøper de første skoene fra de som jobber i skobutikken. Her tar jeg ut sålen og setter foten ned på sålen, på noen sko er det markert hvor foten "skal stoppe". Hver også obs på at barnet kan ha breie føtter evt smale føtter, så det er ikke bare lengde man skal fokusere på, se også hvordan skoen sitter på foten. Og til slutt et tips, dra med uthvilt unge som ikke er sulten og ta det som første punkt på agendaen hvis det er flere ting dere skal på handleturen, da går ting som regel mye bedre... Anonymous poster hash: d0e6e...d9f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #9 Skrevet 26. mars 2014 Små barn skal ikke ha mye å vokse på når de skal ha sine første sko. I de fleste sko til små kan du ta ut sålen slik at barnet kan stå på den, da får du en pekepinn på om det er rett lengde. 0,5cm er nok i front. Du må se til at skoen har god passform for ditt barns fot, og ikke er for løs runt ankelen. Ta med barn i butikken og spør om hjelp. De som selger sko kan hjelpe deg. Tenkte å kjøpe på nett Anonymous poster hash: 07c9a...848
Gjest Magdalene Skrevet 26. mars 2014 #10 Skrevet 26. mars 2014 Tenkte å kjøpe på nett Anonymous poster hash: 07c9a...848 anbefaller virkelig å kjøpe sko i en fysisk skobutikk, slik at du kan se om de sitter bra. Greit å kjøpe sko på nett når man vet hvilke type sko som passer til foten, men før den tid bør man alltid kjøpe i butikk.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #11 Skrevet 26. mars 2014 anbefaller virkelig å kjøpe sko i en fysisk skobutikk, slik at du kan se om de sitter bra. Greit å kjøpe sko på nett når man vet hvilke type sko som passer til foten, men før den tid bør man alltid kjøpe i butikk. Da gjør jeg det! Tror foten er ganske smal og flat over rista. Får se hvilket merke som passer og kanskje handle over nett i fremtiden Takk for svar alle!Anonymous poster hash: 07c9a...848
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #12 Skrevet 26. mars 2014 Da gjør jeg det! Tror foten er ganske smal og flat over vrista. Får se hvilket merke som passer og kanskje handle over nett i fremtiden Takk for svar alle!Anonymous poster hash: 07c9a...848 Hvorfor er det så mange som tror at overdelen på foten heter RIST???Anonymous poster hash: a557a...8a4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #13 Skrevet 26. mars 2014 Alltid prøv sko på føttene til barnet. Barnets føtter endres raskt, så den modellen som passet en gang trenger ikke være den beste modellen neste gang barnet skal ha nye sko. Hvis barnet bruker sko som ikke passer godt kan det gi varige skader i foten. Det er også viktig å prøve på begge føttene, for de trenger ikke være like store. Anonymous poster hash: f60e5...02c
SmallTalk Skrevet 26. mars 2014 #14 Skrevet 26. mars 2014 Tenkte å kjøpe på nett Anonymous poster hash: 07c9a...848 Sko til barn kjøpes i butikk slik at man får prøvd skoene på føttene til barnet. Ta med barnet i skobutikken og be om hjelp der til å finne riktig størrelse.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Hvorfor er det så mange som tror at overdelen på foten heter RIST???Anonymous poster hash: a557a...8a4 Beklager det! - foreldrene mine og alle andre rundt meg sa rist, så da begynte jeg naturlig nok å si det selv. Skal ikke gjenta seg.Anonymous poster hash: 07c9a...848
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 Beklager det! - foreldrene mine og alle andre rundt meg sa rist, så da begynte jeg naturlig nok å si det selv. Skal ikke gjenta seg.Anonymous poster hash: 07c9a...848 De sa helt sikkert "vrist", siden det er det det heter. Men du kan jo fort ha syntes at du hørte dem si "rist" Anonymous poster hash: a557a...8a4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #17 Skrevet 26. mars 2014 De sa helt sikkert "vrist", siden det er det det heter. Men du kan jo fort ha syntes at du hørte dem si "rist" Anonymous poster hash: a557a...8a4 Men så skreiv hun jo saktens vrist første gangen også da.Anonymous poster hash: a1be0...08d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #18 Skrevet 26. mars 2014 http://m.klikk.no/foreldre/article470902.ece Barn bør ha 12mm å gå på...Anonymous poster hash: da085...faf
barnesangen Skrevet 26. mars 2014 #19 Skrevet 26. mars 2014 Har akkurat kjøpt snuppa sine første sko. Tok henne med i butikken. De målte føttene hennes og fant str. Hun har str 21i sko for å ha den riktige plassen ekstra i skoen.....fikk utrolig god hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå