Shira Skrevet 26. mars 2014 #1 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har vært vegetarianer i 6 år, med en "pause" på 1 år fra i fjor til nå. Tenkte nemlig å ta det opp igjen ettersom jeg trives bedre med den livsstilen. Men så tenkte jeg, hva synes gutter om dette?
Corvo Skrevet 26. mars 2014 #2 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har vært vegetarianer i 6 år, med en "pause" på 1 år fra i fjor til nå. Tenkte nemlig å ta det opp igjen ettersom jeg trives bedre med den livsstilen. Men så tenkte jeg, hva synes gutter om dette? Med tanke på å være i et forhold med deg/en vegeterianer? Jeg har ingenting imot vegeterianere, så lenge de godtar at jeg anser megselv som en kjøtteter fra naturens side. Så hvordan jeg hadde stilt meg med tanke på et forhold med en "veggis" kommer an på hvordan hun spiste. Hvis jeg kunne lage meg vanlig mat, med bare litt ekstra tilbehør så hadde det gått fint, men hvis hun skulle ha kompliserte veggis middager hver dag så hadde jeg nok ikke vært så veldig happy (så lenge hun ikke tok seg av matlagingen) Jeg kan godt droppe kjøtt-middag 1 dag i uken, men jeg kunne aldri spist kjøtt KUN på lørdager f.eks. Så for meg hadde det nok vært litt "turn-off" i starten. Rett og slett fordi jeg hadde vært skeptisk til hvordan dette kom til å utvikle seg når vi en gang flyttet sammen. 5
Shira Skrevet 26. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 26. mars 2014 Med tanke på å være i et forhold med deg/en vegeterianer? Jeg har ingenting imot vegeterianere, så lenge de godtar at jeg anser megselv som en kjøtteter fra naturens side. Så hvordan jeg hadde stilt meg med tanke på et forhold med en "veggis" kommer an på hvordan hun spiste. Hvis jeg kunne lage meg vanlig mat, med bare litt ekstra tilbehør så hadde det gått fint, men hvis hun skulle ha kompliserte veggis middager hver dag så hadde jeg nok ikke vært så veldig happy (så lenge hun ikke tok seg av matlagingen) Jeg kan godt droppe kjøtt-middag 1 dag i uken, men jeg kunne aldri spist kjøtt KUN på lørdager f.eks. Så for meg hadde det nok vært litt "turn-off" i starten. Rett og slett fordi jeg hadde vært skeptisk til hvordan dette kom til å utvikle seg når vi en gang flyttet sammen. Tenkte forhold, ja. Nå er jeg en person som godt kan lage vegetarmiddag til meg selv og kjøttmiddag til partneren
Corvo Skrevet 26. mars 2014 #4 Skrevet 26. mars 2014 Tenkte forhold, ja. Nå er jeg en person som godt kan lage vegetarmiddag til meg selv og kjøttmiddag til partneren Og det løser jo det eneste problemet som egentlig kan oppstå egentlig. Hvorfor var du/vil du bli vegeterianer igjen? Grunnen har jo litt å si også, for hvis du er en de moraliserende vegeterianerne blir jo det et annet problem hvis du maser og maser om hvor fæl person jeg er som spiser kjøtt etter 3 år sammen :|
Shira Skrevet 26. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 26. mars 2014 Og det løser jo det eneste problemet som egentlig kan oppstå egentlig. Hvorfor var du/vil du bli vegeterianer igjen? Grunnen har jo litt å si også, for hvis du er en de moraliserende vegeterianerne blir jo det et annet problem hvis du maser og maser om hvor fæl person jeg er som spiser kjøtt etter 3 år sammen :| Jeg vil bli det fordi jeg trives bedre som det og har alltid fått litt dårlig samvittighet av å spise dyr. Veldig glad i dyr, skjønner du Men jeg har aldri hatt noe i mot at andre spiser kjøtt. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #6 Skrevet 26. mars 2014 Det er helt greit for meg. Her i huset startet hun å spise kylling og fisk, og jeg sluttet å spise rødt kjøtt. Begge er mer fornøyd med det samkjørte kostholdet. Anonymous poster hash: 6b87b...d99
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #7 Skrevet 26. mars 2014 Jeg er ikke mann, men kjenner en som har vært veggis i de siste tredve årene av sitt liv. Hun lager mat med kjøtt til hele familien og lever sammen med både mann og barn som er kjøttetende. Så jeg tror ikke det trenger å være problematisk, det kommer nok mest an på den som har valgt en annen livsstil. Det finnes antakelig mange veggiser som ikke kan se for seg å være sammen med de som spiser kjøtt, men så lenge det ikke er sånn for deg, trenger det ikke bli problematisk. Litt off topic, men ville bare fortelle om et tilfelle jeg kjenner til. Anonymous poster hash: c5c6e...37f
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #8 Skrevet 26. mars 2014 Det er helt greit for meg. Her i huset startet hun å spise kylling og fisk, og jeg sluttet å spise rødt kjøtt. Begge er mer fornøyd med det samkjørte kostholdet. Anonymous poster hash: 6b87b...d99 Vent, vent. What? Kylling er jo det verste med tanke med dyrevelferd. Anonymous poster hash: cdeff...2e3 8
Supraspinatus Skrevet 26. mars 2014 #9 Skrevet 26. mars 2014 Jeg ville konstant prøvd å omvende vegetarianeren. Så det er vel heller et spørsmål om hun hadde tålt meg. Et vegetarisk kosthold er ikke optimalt, men det vil i de fleste tilfeller i dag være bedre enn det standard vestlige kostholdet. Dessverre begynner det å bli såpass populært å være vegetarianer at ferdigproduktene er lett tilgjengelige. Og da er man på vei utenfor samme klippe som de med det standard "vestlige" kostholdet. 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #10 Skrevet 26. mars 2014 Jeg ville konstant prøvd å omvende vegetarianeren. Så det er vel heller et spørsmål om hun hadde tålt meg. Et vegetarisk kosthold er ikke optimalt, men det vil i de fleste tilfeller i dag være bedre enn det standard vestlige kostholdet. Dessverre begynner det å bli såpass populært å være vegetarianer at ferdigproduktene er lett tilgjengelige. Og da er man på vei utenfor samme klippe som de med det standard "vestlige" kostholdet. Nå er jeg ikke vegetarianer selv, men vil tro det er like irriterende for en vegetarianer å bli mast på som det er for kjøttetere. Høres utfattelig slitsomt ut uavheging hvilken ende i skalaen man tilhører. Tror ikke det er blitt populært i den forstand at folk velger det, det dreier seg vel mer om at man innehar litt mer kunnskap, hva dyr trenger for å trives, hvordan kyllingindustrien fungerer, melkekyr som står på spilt, samme sted hele vinteren uten å bevege særlig på seg, oppdrettsfisk på små områder og lempet opp på samlebånd for vaksinering/merking++, griser som er veldig intelligente ikke kan få sine behov dekket etc. Før tenkte man ikke på dette, det var bare slik det var. Medier som internett fantes ikke, forskningsrapporter var ikke utført osv. Personlig synes jeg det er fantastisk at folk velger å bli vegetarianere! All respekt til dem, og for min del ville det ikke vært noe dealbreaker i det hele tatt (men nå er jeg kvinne da), heller tvert i mot! Det viser at man kan ta individuelle valg, at man er reflektert, og innehar kunnskap. Og et vegetarisk kosthold kan på alle måter være optimalt, så lenge man har litt greie på det, og undersøker. Se på Keanu Reeves, og Jared Leto f.eks. Det skal mye til for å holde et slikt tempo med den karrieren han har, både innen artist og skuespiller på høyt nivå, det ville man ikke klart dersom kostholdet var dårlig. Og dette er bare to av mange profilerte mennesker med et høyt aktivitetsnivå som har valgt å utelukke kjøttprodukter. For å ikke snakke om aldring: http://i34.tinypic.com/b3vmuc.jpg http://s3-ec.buzzfed.com/static/enhanced/web03/2011/12/21/10/enhanced-buzz-28211-1324482767-6.jpg Anonymous poster hash: e9cc2...b58 3
Gjest Corto Maltese Skrevet 26. mars 2014 #11 Skrevet 26. mars 2014 Jeg bryr meg ikke om en kvinne er vegetarianer så lenge hun ikke prøver og få meg til og bli det.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #12 Skrevet 26. mars 2014 Nå er jeg kvinne da, men jeg kunne mest sannsynlig ikke vært sammen med en mann som spiste kjøtt. Jeg er selv veldig glad i kjøttmiddager og kunne nok ikke levd uten kjøtt. Har forøvrig ikke kjøttmiddager hver dag, men spiser skinke nesten hver dag. Er også glad i å lage mat, og det hadde vært kjedelig å ikke kunne nyte en god kjøttmiddag sammen. Anonymous poster hash: b7c48...3d6
Wiggins Skrevet 26. mars 2014 #13 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har vært vegetarianer i 6 år, med en "pause" på 1 år fra i fjor til nå. Tenkte nemlig å ta det opp igjen ettersom jeg trives bedre med den livsstilen. Men så tenkte jeg, hva synes gutter om dette? Jeg synes rent intellektuelt at det er bra at en del folk er vegetarianere. Industriell kjøttproduksjon står for en stor andel av verdens klimautslipp, den blir veldig stor hvis vi regner med dyreprodukter som spesielt meieriprodukter. Reint biologisk er det ingen tvil om at vi er tilpassa å spise en viss andel kjøtt. Våre nærmeste slektninger i dyreriket, sjimpansene, jakter av og til og spiser kjøtt. De får imidlertid ikke så stor fordel av det siden de spiser kjøttet rått, og rått kjøtt er tyngre å få i seg og fordøye. Da mennesket lærte seg å beherske ilden og kunne tilberede kjøtt, fikk det tilgang på mye næring og kunne bruke mindre tid på å jakte og sanke mat. Emosjonelt derimot er jeg alt for glad i kjøtt til å kunne la være å spise kjøtt fullstendig, men jeg prøver å holde mitt forbruk lavt, særlig forbruket av rødt kjøtt, som genererer størst klimautslipp. Argumentet med å være glad i dyr kan jeg til en viss grad forstå, men jeg mener samtidig at da har man ikke forstått hvordan naturen fungerer. Hvis det ikke var noen rovdyr ville bestanden av planteetere vokse ukontrollert inntil næringsgrunnlaget ble utarma, så ville det bli massesult, og noen få ville overleve. Med rovdyr blir det jevnt begrensning på bestandene av planteetere. Så lenge hun ikke prøvde å omvende meg hadde det ikke vært noe som helst problem.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #14 Skrevet 26. mars 2014 Vent, vent. What? Kylling er jo det verste med tanke med dyrevelferd. Anonymous poster hash: cdeff...2e3 Vi betaler en del ekstra for å vite hvilken gård kyllingen kommer fra, en liten gård med organisk drift, frittgående dyr og selvpålagte etiske standarder som vi støtter. OK? Anonymous poster hash: 6b87b...d99
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Vi betaler en del ekstra for å vite hvilken gård kyllingen kommer fra, en liten gård med organisk drift, frittgående dyr og selvpålagte etiske standarder som vi støtter. OK? Anonymous poster hash: 6b87b...d99 For min del er det absolutt OK. Jeg er veldig pro kjøtt. Selv om jeg ser opp til vegetarianere som er så glad i dyr at de er villige til å risikere sin egen helse for at dyrene skal lide mindre. Men vi kan ikke alle gjøre slik. Det hadde ikke vært bærekraftig. Jeg er jente, men jeg hadde aldri klart å være sammen med en vegetarianer. Jeg vil jo ha ham med meg så lenge som mulig, så da hadde jeg ikke godtatt at han ikke hatt spist kjøtt. Man har jo ingen garanti for at ikke sykdom og ulykker kan skje, men vil i alle fall ha best mulig utgangspunkt. Men hvis dere spiser kylling, hva er da galt med rødt kjøtt hvis det er økologisk og fra en god gård? Jeg har en slik gård i nærheten. Noen fordeler må man ha med å bo på landet. Kylling får jeg ikke tak i skikkelig økologisk rundt her, men jeg kjøper kun kylling fra Stange og Holte. Jeg kjøper egg fra en bonde da. Det er frittgående, men ikke økologisk. Men det får duge. Anonymous poster hash: cdeff...2e3 4
Shira Skrevet 26. mars 2014 Forfatter #16 Skrevet 26. mars 2014 For min del er det absolutt OK. Jeg er veldig pro kjøtt. Selv om jeg ser opp til vegetarianere som er så glad i dyr at de er villige til å risikere sin egen helse for at dyrene skal lide mindre. Men vi kan ikke alle gjøre slik. Det hadde ikke vært bærekraftig. Jeg er jente, men jeg hadde aldri klart å være sammen med en vegetarianer. Jeg vil jo ha ham med meg så lenge som mulig, så da hadde jeg ikke godtatt at han ikke hatt spist kjøtt. Man har jo ingen garanti for at ikke sykdom og ulykker kan skje, men vil i alle fall ha best mulig utgangspunkt. Men hvis dere spiser kylling, hva er da galt med rødt kjøtt hvis det er økologisk og fra en god gård? Jeg har en slik gård i nærheten. Noen fordeler må man ha med å bo på landet. Kylling får jeg ikke tak i skikkelig økologisk rundt her, men jeg kjøper kun kylling fra Stange og Holte. Jeg kjøper egg fra en bonde da. Det er frittgående, men ikke økologisk. Men det får duge.Anonymous poster hash: cdeff...2e3 Å som jeg er lei av dere som tror man faller død om av å ikke spise kjøtt. Hvis du leser mer om det så skjønner du at det eeg sunnere å være vegetarianer og at man faktisk får i seg det man trenger hvis man er flink nok til å lage ordentlig mat. Man kan også ta tilskudd. 2
Gjest .-L-. Skrevet 27. mars 2014 #18 Skrevet 27. mars 2014 Går fint så lenge du ikke hadde tvunget det på meg
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #19 Skrevet 27. mars 2014 Å som jeg er lei av dere som tror man faller død om av å ikke spise kjøtt. Hvis du leser mer om det så skjønner du at det eeg sunnere å være vegetarianer og at man faktisk får i seg det man trenger hvis man er flink nok til å lage ordentlig mat. Man kan også ta tilskudd. Det går an å leve greit sunt på et vegetarisk kosthold dersom man tar kosttilskudd, men det er jo nesten litt latterlig at en en må basere seg på enten å ta kosttilskudd eller importere sjeldne matvarer for å få i seg det man trenger. Jeg er lei av alle vegetarianere som tror at all kjøttproduksjon er uetisk. Selv om dyrene avles til å dø for oss, så må vi bare finne oss i at det er slik livet er. Plantene drepes de også. De avles ofte frem på en mye mer uetisk metode enn de fleste tror. Spesielt korn. Som utarmer jorden og lar det stå brakk om en ikke tilsetter mye (kunst)gjødsel. Som renner ut i drikkevannet til de ville dyrene. Jeg har ikke noe mot vegetarianere, men jeg har noe i mot dem som faller for billig argumentasjon. Anonymous poster hash: 8eafc...d99 3
Fråde Skrevet 27. mars 2014 #20 Skrevet 27. mars 2014 Jeg synes det er modig gjort av deg og sikkert veldig sunt. Jeg synes det er et beundringsverdig valg man tar å ikke spise kjøtt. Ellers har jeg ikke noen formening, lurer kanskje på hva du spiser til vanlig da, om det går i fisk og egg eller om du er helt veggis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå