Gå til innhold

Pass og navne-endring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naa fikk jeg plutselig litt hetta...sendte inn navneendringskjema for ca. en maaned siden. Vi gifter oss om 4 uker. Bryllupsreise-billettene er booket under mitt pikenavn, som jeg beholder som mellomnavn. Maa jeg bytte pass naa foer bryllupsreisen da?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke bytte pass før bryllupsreisen.

Det passet du har nå har jo samme navn som på billetten, så det er ikke noe problem.

Selv om du får beskjed fra folkeregisteret at du formelt sett har byttet navn, så er det jo ingen som vet det. Så lenge pass og billett har samme navn er jo alt OK. Man kan også få et stempel i sitt nåværende pass som bekrefter navneendringen. Tar du med bekreftelsen fra f-registeret til politiet så fikser de det der.

Om du vil ha nytt pass før reisen må jo navnet på billetter etc. endres.

Mye enklere å reise med "gammelt" navn og de billettene dere allerede har bestilt i ditt nåværende navn. Du har sikkert andre ting å bruke tiden på nå foran bryllupet enn å ordne med dette. Så kan du i ro og mak ta en runde med endring av navn till alle instanser når du kommer tilbake.

Skrevet

Det holder ikke med navneendrings-stempel i passet. Jeg kommer rett fra passkontoret nå, og der fikk jeg opplyst at så lenge navneendringen har funnet sted og folkeregisteret har sendt deg melding må du endre pass før utreise. Navn i pass og navn på billetter må også stemme overens, så vi må få tilsendt nye billetter nå.

Og nå er det opptil fire ukers ventetid på nytt pass.

Skrevet

Jeg reiste selv med "gammelt navn" på både pass og billett, selv om jeg faktisk formelt sett hadde fått nytt navn da vi reiste på bryllupsreise.

Men nå reiste jeg jo samme dag som navnet ble godkjent jeg da :-)

MEN, jeg har 2 venninner som har reist med gammelt navn på pass og billetter UTEN noen form for problemer.

Greit nok at man "skal" rette det opp, men ingen vil stoppe deg eller skape problemer under reisen når du reiser med ditt gamle pass og navnet på billetten stemmer med dette.

Skrevet
MEN, jeg har 2 venninner som har reist med gammelt navn på pass og billetter UTEN noen form for problemer.

Greit nok at man "skal" rette det opp, men ingen vil stoppe deg eller skape problemer under reisen når du reiser med ditt gamle pass og navnet på billetten stemmer med dette.

Selv om andre ikke har hatt problemer er det ikke dermed sagt at ingen får problemer. Å reise med pass som ikke inneholder riktig informasjon kan da umulig være lovlig (som Tex sier). Men vil man ta sjansen på at man kommer frem og inn over alt - så værsjegod.

Skrevet

Oi....leste forste innlegg og tenkte "takk og pris", men saa skjonte jeg at det kanskje ikke er saa lurt...men de sjekker vel ikke opp mot noe register i passkontrollen?!

Skrevet

Jeg fikk beskjed at navneendring finner sted etter vielsen etter de nye reglene. Man kan ikke lenger endre navn på vielsespairene, og må sende melding til folkeregisteret etter at bryllupet har funnet sted.

Så hvis bryllupsreisen er like etter vielsen vil du jo fremdeles ha ditt gamle navn. I motsatt fall kan du jo vnete med å sende navneendringen til etter reisen.

I vårt tilfelle er det han som bytter etternavn.

Skrevet

Da jeg var på passkontoret i stad fortalte de om en dame som hadde ringt fortvilet fra Tyskland, hun hadde med seg barna sine som hadde annerledes etternavn enn henne. Hun ble stoppet fordi de trodde hun kidnappet barna, også var det bare stemplet navneendring i morens pass.

Den sjansen hadde ikke jeg tatt... og så i Tyskland, da....

Skrevet

Tex:

I dette tilfellet hvor man reiser med barn med ulikt etternavn kan det selvsagt bli problemer. Men spørsmålet gjaldt i forbindelse med en bryllupsreise der det neppe skal være barn med.

14062003:

Det er sant at man ikke skal stole på at ting går greit fordi det har gjort det med andre.

Men seriøst: Om jeg reiser med mitt nåværende pass (med gammelt navn) og en billett med mitt "gamle" navn, lurer jeg på hvor jeg skulle få problemer?

Så lenge man holder seg innenfor rammene av loven i de landene man oppholder seg i, og navn på pass og billett stemmer overens vil dette helt sikkert gå uten problemer.

Dersom man har fått bekreftelse på navneendringen før avreise kan man jo ta med denne for sikkerhets skyld.

Skrevet

Takk for svar alle sammen - skal hoere med menighetskontoret om skjemaet er sendt inn allerede, jeg!

Skrevet
Oi....leste forste innlegg og tenkte "takk og pris"' date=' men saa skjonte jeg at det kanskje ikke er saa lurt...men de sjekker vel ikke opp mot noe register i passkontrollen?![/quote']

Da jeg gikk gjennom passkontrollen paa Heathrow da jeg skulle bytte fly for et paar ukers tid siden ble passet mitt lest maskinelt. Mulig de sjekker det opp mot... Uhm... Hva er det naa det heter igjen? SIS? Et register med etterlyste personer... Det burde muligens ikke vaere et problem, haaper jeg. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...