AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #1 Skrevet 26. mars 2014 Dere som løper mye, har dere hviledager? Burde man ha det, og evt hvor ofte? Jeg løper ca 5 km 4 ganger i uka, prøver da å ha noen hviledager mellom øktene. Anonymous poster hash: d27b9...eff
OPIgirl Skrevet 26. mars 2014 #2 Skrevet 26. mars 2014 Hviledager er alltid lurt å ha uansett treningsform. Trening bryter i utgangspunktet kroppen ned, mens det er hviledagen(e) som bygger den opp igjen, slik at kroppen blir litt sterkere for hver gang.
Gjest Runforit Skrevet 26. mars 2014 #3 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har hviledag onsdager. Ellers løper jeg 5 km man-fre og 1 mil hver lørdag og søndag.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #4 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har hviledag onsdager. Ellers løper jeg 5 km man-fre og 1 mil hver lørdag og søndag. Hvor lenge har du holdt på med det da? Man burde kanskje bygge seg opp til å løpe så mye? Jeg har løpt ca 6 mnd..Anonymous poster hash: d27b9...eff
Engel Skrevet 26. mars 2014 #5 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har 2 hviledager i uka. Løper 20-30 km i uka i løpesesongen. Jeg er veldig dårlig på å ta restitusjonsøkter da, men satser på at det ikke er nødvendig så lenge jeg har 2 hviledager og ikke trener ekstremt hardt.
Micolina Skrevet 26. mars 2014 #6 Skrevet 26. mars 2014 Jeg lurer også på det. Vet det er lurt å ta hviledag pga restitusjon og fare for skader, men jeg har blitt bitt av treningsbasillen og vil gjerne trene hver dag. De siste to dagene har jeg trent ganske mye og idag er jeg litt støl i kroppen. Vet det går fint an å gå seg en tur, men funker det også med spinning?
Supraspinatus Skrevet 26. mars 2014 #7 Skrevet 26. mars 2014 Kroppen sier fra når den trenger hvile. Det går helt an å følge disse signalene. Hvor mye restitusjon/hvile en trenger avhenger av hvor hard økten var og hvor mye totalt stress du opplever. For noen betyr det en dag på, en av. For andre tre på, en av. Eller alle dager på, osv. Det er ikke noe fasit.
Gjest Runforit Skrevet 26. mars 2014 #8 Skrevet 26. mars 2014 Hvor lenge har du holdt på med det da? Man burde kanskje bygge seg opp til å løpe så mye? Jeg har løpt ca 6 mnd..Anonymous poster hash: d27b9...eff Jeg har jogget i over 5 år. Jeg kjente bare etter og lyttet til kroppen. Onsdag så skjer det ikke at kroppen vil løpe så da har det bare blitt sånn
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #9 Skrevet 26. mars 2014 Jeg er ikke så veldig flink til å kjenne på kroppens signaler, og kjenner ikke at det har blitt for lite hvile før det er for sent, så jeg behøver litt teknisk hjelp. Pulsklokken har blitt min faste treningspartner, og hviledag for meg er ikke hviledag bokstavlig talt, men at jeg trener i pulssone 1 (<70% av makspuls), såkalte restitusjonsøkter. I begynnelsen måtte jeg ha to restitusjonsøkter mellom hver høyintensiv dag, i dag klarer jeg meg med tre restitusjonsøkter i uken, men foretrekker 4. Du kan ha annet utgangspunkt enn meg, og kan ha et større eller mindre behov for restitusjon, så du må finne ut hva som passer deg best. Anonymous poster hash: eef2f...2a9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #10 Skrevet 26. mars 2014 Jeg er ikke så veldig flink til å kjenne på kroppens signaler, og kjenner ikke at det har blitt for lite hvile før det er for sent, så jeg behøver litt teknisk hjelp. Pulsklokken har blitt min faste treningspartner, og hviledag for meg er ikke hviledag bokstavlig talt, men at jeg trener i pulssone 1 (<70% av makspuls), såkalte restitusjonsøkter. I begynnelsen måtte jeg ha to restitusjonsøkter mellom hver høyintensiv dag, i dag klarer jeg meg med tre restitusjonsøkter i uken, men foretrekker 4. Du kan ha annet utgangspunkt enn meg, og kan ha et større eller mindre behov for restitusjon, så du må finne ut hva som passer deg best. Anonymous poster hash: eef2f...2a9 Altså, jeg løper hver dag, men passer på intensiteten i økten. Anonymous poster hash: eef2f...2a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå