Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg begynner å studere etter sommeren. Det jeg kurer på er da studielån? Jeg kommer til å ha en inntekt på 25-30.000kr.. Kan jeg da søke om studielån av lånekassen til egenkapital til lån i banken? Vil jeg da få dette godkjent selv om jeg har en inntekt på så mye? Blæ, føler jeg snakker i kryss, men uansett. Hvor mye vil jeg få i studielån og hvor mye i stipend tror dere?

Anonymous poster hash: 77e1e...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lån får du muligens uansett, men tjener du over grensen for inntekt (inkl renter på sparepenger), så får du ingenting omgjort til stipend.

AnonymBruker
Skrevet

Hei jeg begynner å studere etter sommeren. Det jeg kurer på er da studielån? Jeg kommer til å ha en inntekt på 25-30.000kr.. Kan jeg da søke om studielån av lånekassen til egenkapital til lån i banken? Vil jeg da få dette godkjent selv om jeg har en inntekt på så mye? Blæ, føler jeg snakker i kryss, men uansett. Hvor mye vil jeg få i studielån og hvor mye i stipend tror dere?

Studelån kan du få dersom du har opptak til studier og oppfyller øvrige vilkår for støtterett. Du søker altså ikke om å få studielån til egenkapital, du søker om å få støtte til å STUDERE. Men hva du bruker pengene på er helt opp til deg (så fremt du ikke dropper ut av studiet - det skal Lånekassen ha beskjed om).

Dersom du kun tjener 30 000 og ikke har formue eller kapitalinntekt, så vil du, ved beståtte eksamener, få kunne omgjort deler av lånet til stipend.

All denne informasjonen kunne du lett ha funnet selv ved gå til www.lanekassen.no

Anonymous poster hash: 1f0c2...0fd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Studelån kan du få dersom du har opptak til studier og oppfyller øvrige vilkår for støtterett. Du søker altså ikke om å få studielån til egenkapital, du søker om å få støtte til å STUDERE.

Anonymous poster hash: 1f0c2...0fd

Det kan jo diskuteres hvorvidt behovet for studielån egentlig er der hvis man planlegger å bruke det til EK.

Anonymous poster hash: 69381...bd6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår det slik at du planlegger å studere og jobbe fulltid?

I år vil det ikke være noe problem, så lenge du bare får studielånet halve skatteåret. Men pass på neste år, hvis du jobber hele året og tar studielån hele året, vil du tape på dette.

Hvis man jobber mye ved siden av studiene, er det lurt å ta fullt studielån halve skatteåret. Dvs at du tar det våren 2015, men ikke høsten 2015. Grunnen til det er inntektsgrensene til Lånekassen, og at det kontrolleres opp mot selvangivelsen.

Moral om å ta studielån eller ikke, synes jeg folk skal spare seg for. Studerer man fulltid, skal man kunne bruke pengene på hva man vil. Om man setter studielånet direkte inn på høyrentekonto eller 95000 av lønna spiller ingen rolle.

Finn en økonom som ikke anbefaler å alltid ta maks studielån. :)

Anonymous poster hash: 7dc89...23b

Skrevet

Hvorfor pådra deg gjeld som du tilsynelatende ikke har behov for når du ikke en gang har fast bopel?
Studielånet kan fort bli utslagsgivende den dagen du søker om lån til hus eller leilighet. Da ville jeg heller vurdert å søke startlån hos Husbanken for å bruke det som egenkapital. Kjenner ikke helt til regelverket rundt det, men det finner du lett på Husbankens nettsider.

AnonymBruker
Skrevet

25-30 K i mnd? da får du ikke stipend.

Anonymous poster hash: 09245...16f

AnonymBruker
Skrevet

25-30 K i mnd? da får du ikke stipend.

Anonymous poster hash: 09245...16f

Hun får samme sum, men stipendelen blir ikke omgjort.

Anonymous poster hash: 69381...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor pådra deg gjeld som du tilsynelatende ikke har behov for når du ikke en gang har fast bopel?

Studielånet kan fort bli utslagsgivende den dagen du søker om lån til hus eller leilighet. Da ville jeg heller vurdert å søke startlån hos Husbanken for å bruke det som egenkapital. Kjenner ikke helt til regelverket rundt det, men det finner du lett på Husbankens nettsider.

Så lenge studielånet står på konto, spiller det ingen rolle for banken. Har du 300000 i lån, men også 300000 på sparekontoen veier det opp.

Lånet er rentefritt så lenge man studerer, reduseres ved uførhet, rentefritak ved lav inntekt, med mulighet for betalingsutsettelse, vil ikke arves av andre ved død, og er generelt det beste lånet man kan ha.

Derfor anbefales det generelt å ta opp lånet så lenge man studerer. Hvis man vil, kan man jo også betale tilbake lånet den dagen man er ferdig med å studere, så har man tjent renter fra sparekontoen under studietiden.

Med 25-30 000 i inntekt, er man ikke i målgruppen for et startlån.

Anonymous poster hash: 7dc89...23b

AnonymBruker
Skrevet

Hæææ????

Vet ikke om jeg er gitt feilinformasjon, eller så skjønner eg ingen ting!

Kan noen være så snille og svare på noen spørsmål?

1) jeg begynner å studere i august, når kan jeg søke om studielån? Allerede i august? Hvorlenge før/etter start?

2) jeg tjener 25-30.000kr i mnd og vil fortsatt gjøre dette etter studiestart, så jeg vil ikke få stipend, men er det mulig å bruke hele summen til EK til bolig?(trenger bare 100.000kr til)

3) hvordan vil jeg få studielånet? I mnd. Beløp eller alt samtidig?

4) leste et svar her på å ta studielån og sette det inn på høy rentekonto og ta ut pengene når man er ferdig med å studere og betale ned studielånet. Da vil man jo sitte igjen med rentene siden studielån er rentefritt. Som sagt så trenger jeg bare 100.000 da kan jeg jo sette resten inn på ja, sparekonto med høy rente?

-TS

Gjest Ciegus
Skrevet

Hæææ????

Vet ikke om jeg er gitt feilinformasjon, eller så skjønner eg ingen ting!

Kan noen være så snille og svare på noen spørsmål?

1) jeg begynner å studere i august, når kan jeg søke om studielån? Allerede i august? Hvorlenge før/etter start?

2) jeg tjener 25-30.000kr i mnd og vil fortsatt gjøre dette etter studiestart, så jeg vil ikke få stipend, men er det mulig å bruke hele summen til EK til bolig?(trenger bare 100.000kr til)

3) hvordan vil jeg få studielånet? I mnd. Beløp eller alt samtidig?

4) leste et svar her på å ta studielån og sette det inn på høy rentekonto og ta ut pengene når man er ferdig med å studere og betale ned studielånet. Da vil man jo sitte igjen med rentene siden studielån er rentefritt. Som sagt så trenger jeg bare 100.000 da kan jeg jo sette resten inn på ja, sparekonto med høy rente?

-TS

1. Tror du kan søke i mai/juni. Sjekk nettsiden.

2. Du kan bruke det som EK, men du vil jo ha tilsvarende i lån. Og banken regner jo din EK mot hva du har i lån, så reelt sett har du null i EK. Men studielån er et greit lån å ha i forhold til andre lån, så det vil ikke telle like negativt som andre lån.

3. Hver måned, sjekk nettsida.

4. Ja, du bør sette beløpet på høyrentekonto, ofte en annen enn i din vanlige bank (som gjerne har dårlig rente). Når du er ferdig bør du ikke nødvendigvis betale lånet ned mer enn du må, sjekk lånerenten ifht sparerente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...