Gå til innhold

Vikar i Manpower, men fikk tilbud for fast stilling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en venn som har jobbet på samme sted som vikar i noen måneder gjennom Manpower og nå har han fått tilbud for fast stilling der. Han tørr ikke spørre Manpower (forståelig nok), men vet noen om det er lov og i så fall hvordan? Jeg har hørt at det ikke er lov for vikarer å akseptere jobbtilbud der hvor de jobber som vikarer, men kan noen her noe om dette?

Anonymous poster hash: 9f191...fbf
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Det vanlege er vel at bedrifta "kjøper" den tilsette ut av kontrakten med vikarbyrået? Som eit slags finder's fee.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har en venn som har jobbet på samme sted som vikar i noen måneder gjennom Manpower og nå har han fått tilbud for fast stilling der. Han tørr ikke spørre Manpower (forståelig nok), men vet noen om det er lov og i så fall hvordan? Jeg har hørt at det ikke er lov for vikarer å akseptere jobbtilbud der hvor de jobber som vikarer, men kan noen her noe om dette?

Anonymous poster hash: 9f191...fbf

Det står i kontrakten med manpower at bedriftene må betale en viss sum om de ønsker å ansette noen som er der som vikar før en viss tid har gått. Om han har vert vikar i feks 6 måneder kan bedriften velge å ansette ham fast uten å betale noe til manpower.

Anonymous poster hash: 7737f...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er først og fremst en sak mellom Manpower og arbeidsplassen, vennen din skal verken forhandle om dette (altså forholdet dem i mellom, han kan selvsagt forhandle om sin egen kontrakt) eller ha dårlig samvittighet. Dette er helt vanlig prosedyre. Jeg var vikar i fjor ogble ansatt i år da arbeidsplassen min fikk så stort behov at de trengte en mer langvarig løsning. Vikarbyrået er fornøyde, de fikk leid meg ut en god stund samt at de får flere oppdrag fra arbeidsplassen siden de leverte en vikar som de var fornøyde med.

Anonymous poster hash: e6a9c...8cd
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde dette var målet med vikarbyråene, å hjelpe folk til å få en fot innenfor, så de kan få fast jobb etterhvert. Så flott at det ordnet seg! Han må ikke bekymre seg over dette, er vel win-win-situasjon :)

Anonymous poster hash: 96602...567
  • Liker 1
Skrevet

Har han fått et jobbtilbud, så svarer han ja.
Hva som blir gjort ovenfor Manpower i så måte trenger ikke han å tenke på i det hele tatt.
Flott at det ordnet seg for ham!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også jobb på denne måten , jeg hadde tre mnd oppsigelsesaksjon hos Manpower, siden jeg innenfor en lang kontrakt og etter det var jeg fast ansatt i bedriften.

Anonymous poster hash: f6391...9c1

Skrevet

Dette trenger ikke han tenke noen på. Om avtalen mellom bedriften og manpower fortsatt gjelder så må bedriften kjøpe seg ut av avtalen for å ansette han, men det trenger ikke han å tenke på

Skrevet

Dette er jo helt vanlig prosedyre - oftest er man vikar eller "innleid" via et bemanningsbyrå, og så kan man få tilbud om fast ansettelse hos firmaet senere. Dette erstatter på en måte prøvetiden som man hadde før. Så han trenger slett ikke ha dårlig samvittighet, klart han skal takke ja! Dersom det fremdeles er noe igjen av innleieperioden hos Manpower, må firmaet betale en viss sum til bemanningsbyrået, men det er jo opp til dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...