AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Hei. Det er en mobber på skolen som har begynt å "ta" mine venner. hun velger ut de hun ser jeg er venn med, akkurat som hun prøver å utkonkurrere meg eller noe. Jeg merker at når mine venner henger mye med hun så blir de rare ovenfor meg. Venner, bekjente som har vært normale ovenfor meg og snakket med meg tidligere, har begynt å ignorere meg og når vi sitter i grupper ignorerer de meg. I starten synes jeg det var rart men nå har det gått inn på meg og blitt være. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke hatt noe konflikt med disse menneskene. Jeg føler at mobberen snakker dritt om meg til dem, pga oppførselen til folk. Magefølelsen min sier det men jeg har ikke gjort mobberen noe hun egentlig har å snakke dritt om. Føler at hun dikter opp ting om meg for å gjøre seg selv mer populær eller noe. Jeg er så skuffet over de rundt meg, de kunne i allefall spurt meg hva som var sant men ingen sier noe til meg. Jeg kan jo ikke tvinge noen til æ være venn med meg og har ikke lyst å hevne meg ovenfor mobberen fordi jeg har lyst å bruke tid på studiene og venner. Blir så såret når mine "venner" behandler meg slik og begynner å bli paranoid. På barneskolen ble man mobbet åpenlyst men nå går det mer på ignorering. Hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 05abd...a31
Crobern Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Det er ikke lett, men prøv å hev deg over dem. Dette er ikke venner av deg.Venner blir hos deg, og snur ikke ryggen til deg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Jeg og mobberen har en felles veninne. Hun er veldig hyggelig, på overflaten i allefall. Hun sa til meg for en stund sia at hun ikke ville havne mellom oss osv. Men jeg merker mer og mer at hun bare henger med meg når mobberen ikke er på skolen. Da er veninna kjempegrei. Men med en gang mobberen komme på skolen så ignorerer hun meg når hun går med mobberen. Hun setter seg ved siden av mobberen i tmen framfor å sitte ved siden av meg når hun ser jeg sitter alene. Hun pleier vanligvis å sitte fremst, jeg og, men når mobberen setter seg lenger bak så følger hun mobberen. Jeg ble så utrolig såret. i friminuttene kan hun komme til meg av og til men bare hvis ikke mobberen er der. Da kan hun finne på å spørre "vil du kopiere notatene mine" osv hvis jeg har vært borte. Jeg synes det virker som veninnen har dårlig samvittighet for at hun egentlig ikke liker meg, at hun synes synd på meg. Det gjør meg irritert. Vil ikke være venn med noen som synes synd på meg liksom og som er falske, er så usikker på hvor jeg har vennen min nå. trodde det var greit i starten at hun var venn med begge men når hun alltid prioriterer mobberen er hun venn da? Innerst inne sårer det meg at hun vil være venn med mobberen når hun vet hva mobberen har gjort mot meg. Anonymous poster hash: 05abd...a31
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Hva skal jeg gjøre med denne veninnen min? I det siste har jeg tenkt på det sånn at jeg ikke har klart å konsentrere meg på skolen. Så den siste uken har jeg bare prøvd å trekke meg unna. Når "veninnen" spør om jeg vil kopiere notater svarer jeg kort nei før jeg går videre. jeg vil ikke være lei meg og er usikker på hvor jeg har veninnen min nå. Så trekker meg unna og håper det går over slik at jeg med tid klarer å få tilbake konsentrasjon. Nå er planen min å bare blokkere ut de andre og fokusere på skolearbeidet. Hva er det beste for meg å gjøre? jeg vil trives på skolen og gjøre det bra faglig. Anonymous poster hash: 05abd...a31
Leonia Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 For en ubehagelig situasjon du er i! Kunne du ha spurt dem om hvorfor de unngår deg, eller hva som har blitt sagt om deg, siden de oppfører seg sånn? Eller kanskje kan du spørre den felles venninnen deres når dere er alene om hva som foregår? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 For en ubehagelig situasjon du er i! Kunne du ha spurt dem om hvorfor de unngår deg, eller hva som har blitt sagt om deg, siden de oppfører seg sånn? Eller kanskje kan du spørre den felles venninnen deres når dere er alene om hva som foregår? Men jeg føler det litt sånn.. hva er poenget. For hvis de er rare så betyr det jo at de tror mobberen uansett.. Og hva skal jeg si "det har jeg ikke gjort!!" da virker det jo bare som jeg prøver å forsvare meg. og at de da kommer til å tro det mobberen har sagt uansett. hvis de ikke hadde trodd det så hadde de vel spurt meg? denne mobberen er veldig manipulerende. Anonymous poster hash: 05abd...a31
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 Jeg bare synes det er rart. De vet hva mobberen har gjort mot meg. De brydde seg ikke og skulle være "diplomatiske" som at de er nøytrale. Men når "jeg har gjort eller sagt noe til mobberen" så er de rare ovenfor meg. jeg har ikke gjort mobberen noe men poenget er jo at de tror det, og at de oppfører seg rart og ignorerer meg. Hvorfor er de plutselig ikke "diplomatiske" og nøytrale lenger?? Anonymous poster hash: 05abd...a31
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 og noen som vennligst kan fortelle meg hva greia er, hvor jeg har denne veninnen min? det er enda mer frustrerende at hun er hyggelig av og til og ignorere meg andre ganger. det er sånn at jeg må vurdere om jeg kan si hei til hun hele tiden. slitsomt. de andre som ignorerer meg og er rare gjør det jo hele tida så. så selv om de er rare og selv om jeg ikke vet hva som er blitt sagt så driter jeg i dem pga at de er ikke venner uansett når de oppføre seg sånn. det kan de jo ikke være. man kan jo se på det som en test. Anonymous poster hash: 05abd...a31
Millimani Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Kan ikke lærerne gjøre noe da? Har du tatt det opp med noen lærere? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Kan ikke lærerne gjøre noe da? Har du tatt det opp med noen lærere? Det er snakk om "voksne" folk. Hva skal lærer gjøre? Anonymous poster hash: 05abd...a31
Millimani Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Det er snakk om "voksne" folk. Hva skal lærer gjøre? Anonymous poster hash: 05abd...a31 Hjelpe deg Er det ungdomsskole, eller enda høyere?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 høyere. utrolig nok Anonymous poster hash: 05abd...a31
Kjempeliten Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Er det vgs eller høyskole/uni? Vgs elever kan fint være drittsekker, mens på høyere utdanning er det jo større mulighet for å finne seg nye venner.. Har jeg erfart da. Ved å melde seg på studentaktiviteter og bruke fadderuka for det den er verdt. (Er også en fin måte for "eldre" studenter å få nye venner) Men hvis det er vgs kan du ta det opp med en lærer og prøve å få noe hjelp der. Evt kan du ta en prat med din venninne og fortelle henne hvordan du oppfatter ting, og spør henne om du har rett? Spør henne hva det er du visstnok har gjort galt, ifølge denne mobberen.. Og hvis det er noe sannhet i det så unnskylder du deg og kan prøve å endre deg? Om det virkelig er ille. Hvis det bare er tull og rykter så kan du spørre venninnen din om hun virkelig tror på det når det (mest sannsynlig) ikke fins bevis ? Spør henne hva du kan gjøre for at ting skal bli bedre, også må du minne henne på at hun er den eneste som skal ta valg i sitt eget liv. Ingen "mobber" skal overkjøre henne og velge hvem hun kan være med eller ikke. Spør henne om hun ønsker å bli bestemt over på den måten eller om hun vil være selvstendig... Men snakk med henne på en rolig, hyggelig og alvorlig måte da. Også må du si at du ikke har noe imot at hun henger med andre, men at du føler deg veldig utelatt og føler at mobberen bestemmer litt for mye over venninnen din. Kan hende hun innser at hun blir overkjørt av denne mobberen. Hun bør isåfall tenke litt over at hun burde begynne å tenke litt selv og ikke la andre gjøre det for henne. 1
Gjest Daenerys Skrevet 25. mars 2014 #14 Skrevet 25. mars 2014 Tråden er ryddet for oppfordring til lovbrudd. Daenerys, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Her skal du få en oppskrift på hvordan du kan stoppe henne fra å være ute etter deg. Kvitt deg med offermentaliteten, og gå over i en mer selvstendig modus. Du overlever fint selv om hun tar alle vennene fra deg. Med en gang du innser dette er du ikke så redd lenger, og det vil vises på deg. .Da vil du også utstråle noe som ikke gjør at andre synes det er slitsomt å omgås deg. For ja, det er faktisk slitsomt å omgås noen som utstråler "offer", selv om noen vil hjelpe dem først, og da vil "mobberen" bli mye mer attraktiv å henge med, fordi h*n har styrke og overskudd nok til å ha det gøy. Du må også se henne for det hun er. Hun er bare et menneske, akkurat som deg. Juster deg inn på å føle sympati og forståelse heller. Litt overbærende. Så skal du signalisere til alle, og henne, at du mer enn gjerne vil slutte fred med henne. Altså ikke vær så opptatt av å få andre til å forstå hvordan hun er eller velge side. I beste fall er det en misforståelse, kanskje en ubevisst konflikt som har bygget seg opp hos dere begge - og som kan snakkes om, hvis dere nærmer dere hverandre og er modne. I nest beste fall (for deg) er hun bare veldig umoden, og du kan tjene mye på å være "den voksne", fordi det er det hun trenger for å fungere med andre- at de er voksne nok til å la henne være sint, uten å la seg styre av det. (Tenk på en fireåring... Du ville vel ikke følt deg truet av en fireåring?). Det KAN også hende du har såret henne uten å være klar over det, og det vil du vel finne ut av så du kan gjøre det godt igjen, og kanskje bli venner med henne? I verste fall er hun ute etter å ta noen uansett, men det er egentlig ganske sjelden. Som oftest handler det om noe av det andre jeg har nevnt, men folk er bare for dramatiske og irrasjonelle til å forstå det. Anonymous poster hash: a4a5c...fb6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 Hei. Det er en mobber på skolen som har begynt å "ta" mine venner. hun velger ut de hun ser jeg er venn med, akkurat som hun prøver å utkonkurrere meg eller noe. Jeg merker at når mine venner henger mye med hun så blir de rare ovenfor meg. Venner, bekjente som har vært normale ovenfor meg og snakket med meg tidligere, har begynt å ignorere meg og når vi sitter i grupper ignorerer de meg. I starten synes jeg det var rart men nå har det gått inn på meg og blitt være. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke hatt noe konflikt med disse menneskene. Jeg føler at mobberen snakker dritt om meg til dem, pga oppførselen til folk. Magefølelsen min sier det men jeg har ikke gjort mobberen noe hun egentlig har å snakke dritt om. Føler at hun dikter opp ting om meg for å gjøre seg selv mer populær eller noe. Jeg er så skuffet over de rundt meg, de kunne i allefall spurt meg hva som var sant men ingen sier noe til meg. Jeg kan jo ikke tvinge noen til æ være venn med meg og har ikke lyst å hevne meg ovenfor mobberen fordi jeg har lyst å bruke tid på studiene og venner. Blir så såret når mine "venner" behandler meg slik og begynner å bli paranoid. På barneskolen ble man mobbet åpenlyst men nå går det mer på ignorering. Hva skal jeg gjøre? Anonymous poster hash: 05abd...a31 Fortell til de som var/er dine nærmeste venner og bekjente at det hun eventuelt sier du har sagt - ikke er sant! Anonymous poster hash: d8571...d7b
Gjest Siaz Skrevet 26. mars 2014 #17 Skrevet 26. mars 2014 Her skal du få en oppskrift på hvordan du kan stoppe henne fra å være ute etter deg. Kvitt deg med offermentaliteten, og gå over i en mer selvstendig modus. Du overlever fint selv om hun tar alle vennene fra deg. Med en gang du innser dette er du ikke så redd lenger, og det vil vises på deg. .Da vil du også utstråle noe som ikke gjør at andre synes det er slitsomt å omgås deg. For ja, det er faktisk slitsomt å omgås noen som utstråler "offer", selv om noen vil hjelpe dem først, og da vil "mobberen" bli mye mer attraktiv å henge med, fordi h*n har styrke og overskudd nok til å ha det gøy. Du må også se henne for det hun er. Hun er bare et menneske, akkurat som deg. Juster deg inn på å føle sympati og forståelse heller. Litt overbærende. Så skal du signalisere til alle, og henne, at du mer enn gjerne vil slutte fred med henne. Altså ikke vær så opptatt av å få andre til å forstå hvordan hun er eller velge side. I beste fall er det en misforståelse, kanskje en ubevisst konflikt som har bygget seg opp hos dere begge - og som kan snakkes om, hvis dere nærmer dere hverandre og er modne. I nest beste fall (for deg) er hun bare veldig umoden, og du kan tjene mye på å være "den voksne", fordi det er det hun trenger for å fungere med andre- at de er voksne nok til å la henne være sint, uten å la seg styre av det. (Tenk på en fireåring... Du ville vel ikke følt deg truet av en fireåring?). Det KAN også hende du har såret henne uten å være klar over det, og det vil du vel finne ut av så du kan gjøre det godt igjen, og kanskje bli venner med henne? I verste fall er hun ute etter å ta noen uansett, men det er egentlig ganske sjelden. Som oftest handler det om noe av det andre jeg har nevnt, men folk er bare for dramatiske og irrasjonelle til å forstå det. Anonymous poster hash: a4a5c...fb6 Word!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå