Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Elenath
Skrevet

Hvordan har politikerne tenkt at dette skal fungere i praksis? Er man syk, så er man syk.

Dette lurte jeg på også. :klø: Dummeste jeg har hørt på lenge dette her tror jeg.

Skrevet

Er nok både positive og negative sider med dette.

Jeg er glad for at det skal bli streng kontroll på sykemeldinger for det har i mange tilfeller sklidd helt ut. Det er vel disse man vil til livs + at man skal få til et inkluderende sykefravær. Jeg blir matt av manges frie holdning til 3-dagers og sykemeldinger.

Skrevet

Synes det høres rart ut, ja. Er man syk så er man syk, men samtidig er det jo mulig å finne alternative arbeidsoppgaver som folk kan klare å håndtere.

Gjest Elenath
Skrevet
Synes det høres rart ut' date=' ja. Er man syk så er man syk, men samtidig er det jo mulig å finne alternative arbeidsoppgaver som folk kan klare å håndtere.[/quote']

Ikke på min arbeidsplasss, der har man ingenting å gjør hvis man er syk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan nok være enkelte arbeidsplasser hvor dette stemmer - hva jobber du med?

Poenget med den nye ordningen er å få arbeidstager, lege og arbeidsgiver til å tenke nytt i forhold til dette.

Så langt har dette nærmest vært en standarerklæring at man "ikke kan gjøre noe", uansett hva slags yrke det er snakk om.

Skrevet

Jeg vet om en dame som tok seg jobb på et pakkeri.

Der bestod arbeidet av masse løft og sjauing. Etter de obligatoriske arbeidsukene ble hun sykemeldt og gikk helt til det ble stopp i sykemeldingen. Da fikk hun beskjed av legen sin om å bytte jobb fordi hennes rygg ikke tålte denne jobben. Hun fikk legen til å friskmelde seg, gikk tilbake på jobb igjen. Jobbe de obligatoriske ukene sine og gikk så rett over på ny sykemelding som hun fikk hos sin nye fastlege.

Grunnen til at hun søkte på jobben er de skyhøye lønningene de får der, så hun kan ha en god, sikker og høy "inntekt". Hun viste utmerket at dette ikke var en jobb for henne når hun søkte og fikk jobben.

Sånne "snyltere" som i dette tilfellet trenger vi ikke!!

Hun trenger ingen utdannelse til denne jobben så å si at det ikke er andre muligheter på dette arbeidsstedet så derfor må hun heller være sykmeldt er belt borti natta og påstå.

Skrevet
Er nok både positive og negative sider med dette.

Jeg er glad for at det skal bli streng kontroll på sykemeldinger for det har i mange tilfeller sklidd helt ut. Det er vel disse man vil til livs + at man skal få til et inkluderende sykefravær. Jeg blir matt av manges frie holdning til 3-dagers og sykemeldinger.

Enig med deg. Jeg ser altfor mange som utnytter egenmeldinger og sykemeldinger og leger som bare skriver ut sykemeldninger bare pasienten ber om det uten at det egentlig er noe galt. Det er sannelig på tide at noen følger litt med slik at de som virkelig er syke får det de trenger og de som ikke er det kommer seg tilbake på jobb fortere enn svint.

Gjest TomKrus
Skrevet
Retten til å være sykemldt skal reduseres kraftig!

http://magasinet.startsiden.no/magasinet/c...view/full/42002

Hvordan har politikerne tenkt at dette skal fungere i praksis? Er man syk, så er man syk.Hvis man tvinges til å gjøre noe man egentlig ikke klarer, blir man vel bare enda sykere?

Men det er ikke alltid folk er så syke at de ikke kan jobbe, og er man for syk for en jobb (hvis man f.eks i en periode ikke har muligheter for å drive med manuelt arbeide) så er man ikke nødvendigvis for syk for en annen. For alle er vel det beste at personen kommer seg fortest ut i arbeid igjen.

Gjest Elenath
Skrevet

Jobber i butikk. Man må eventuelt flyttes til hovedkontor e.l. hvis det er mulig.

Skrevet

Hvis det er sånn at du har en "lidelse/sykdom" og ikke kan jobbe i butikken så går det jo an å søke etter en ny jobb.

Gjest Elenath
Skrevet

Hvis det er sånn at du har en "lidelse/sykdom" og ikke kan jobbe i butikken så går det jo an å søke etter en ny jobb.

Ja, men hvis man f.eks brekker benet så tar det ofte lengre tid en 8 uker før man er klar for jobb igjen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sant nok, men poenget er at man skal "tvinge" bedriften til å være litt mer kreative i få satt folk til alternative jobber.

Det er åpenbart at mange arbeidstagere også kunen tenke seg å komme ut i et alternativt arbeide - det kan være ganske passiviserende å sitte hjemme med en skade eller sykdom som ikke er så "ille" at man ikke er satt helt ut av spill.

Skrevet

Sånn sett så er det merkelig at ikke aktiv sykemelding brukes mer fra første stund i de tilfeller der dette faktisk er mulig!

Jeg trengte sykemelding en måned i fjor, men da det var psykisk og jeg var i stand til å gjøre NOE arbeid, og annet arbeid en jeg gjør til vanlig, så bad jeg om å få aktiv sykemelding istedenfor vanlig.

De fleste sa i forkant at det kom jeg nok ikke til å få, for det fikk man bare etter å ha vært fulltidssykemeldt først!! :o

heldigvis så har jeg en fastlege som hørte på meg og var enig i at det beste ville være å bruke aktiv sykemelding! (men legen kan bare anbefale det, det er jobben i samarbeid med trygdekontoret som må godkjenne avtalen!)

Det er helt sikkert flere tilfeller der man kan benytte seg av aktiv sykemelding, det blir jo avtalt en ca mengde man skal prøve å være på jobb, også skal man skrive ned i samarbeid med arbeidsgiver alternative oppgaver som kan gjøres i perioden!

Personlig synes jeg det høres supert ut!!

Så lenge man er i stand til å gjøre NOE, ikke alt, ikke hver dag, ikke hele dager engang, men så lenge man er i stand til å stå opp når man klarer, gå på jobb å gjøre NOE så lenge man klarer, så er man en del av jobben selv om man er sykemeldt.

Og jeg må få si at jeg syntes løsningen med aktiv sykemelding var helt super for min del, og bør absolutt være noe man kan få fra første dag dersom man føler at det er noe man/pasienten kan klare!

Skrevet

Ja, men hvis man f.eks brekker benet så tar det ofte lengre tid en 8 uker før man er klar for jobb igjen.

Det er klart. Var ikke brekt ben jeg tenkte på når jeg skrev lidelse/sykdom. Og jeg tror nok at loven ikke er ment for å sende folk med gips på beinet tilbake i butikkjobben før gipsen er fjernet.

Men har du prolaps i ryggen så kan du ikke ta deg jobb på et pakkeri for så å gå sykemeldt 90% av året over mange år.

Gjest Elenath
Skrevet

Det er klart. Var ikke brekt ben jeg tenkte på når jeg skrev lidelse/sykdom. Og jeg tror nok at loven ikke er ment for å sende folk med gips på beinet tilbake i butikkjobben før gipsen er fjernet.

Men har du prolaps i ryggen så kan du ikke ta deg jobb på et pakkeri for så å gå sykemeldt 90% av året over mange år.

Ja, jeg skjønner det. Prøvde bare å være litt firkantet :wink: for slik leste jeg nemlig artikkelen - jeg synes den nye loven så voldsomt firkantet ut. Regner med at det ikke blir slik i praksis, for som Miss G skrev: Er man syk så er man syk.

Skrevet

Er man syk ja så er man jo syk.

Å bruke sykemelding som er ferieforlenger og feriesparing, som jeg vet at ofte skjer så skulle jeg gjerne gitt vedokmmende et tupp i ræva og 0,- i inntekt. + tilbakebetaling av penger som h*n urettmessig har "tjent".

Gjest Elenath
Skrevet
Er man syk ja så er man jo syk.

Å bruke sykemelding som er ferieforlenger og feriesparing, som jeg vet at ofte skjer så skulle jeg gjerne gitt vedokmmende et tupp i ræva og 0,- i inntekt. + tilbakebetaling av penger som h*n urettmessig har "tjent".

Der er jeg 100% enig med deg!

Skrevet

Der er jeg 100% enig med deg!

Godt!! :wink:

Gjest Poirot
Skrevet

Har en venninde som ikke likte kollegene sine (egentlig er det hun som er vrang, i mine øyne). Da gikk hun til legen og fikk 2 ukers sykemleding for ryggplager. Dette satt hun og skrøt av når vi var ute på byen.

"Jeg bare orket ikke å se trynet dems, så jeg måtter ha litt fri"

:evil:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...