Gå til innhold

Brevvenn i fengsel!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei folkens!

Jeg har så lyst til å dele noe med dere - og håper noen kan finne det interessant. Siden 2011 har jeg hatt brevvenner i fengsel i USA, og nå har jeg og ei venninne som også har begynt å skrive med noen i samme situasjon lagd en blogg om dette for å inspirere og hjelpe andre som ønsker å gi det en sjanse.

Om du liker tanken på å få brev i posten, tror det finnes flere nyanser ved folk enn bare svart og hvitt eller bare er nysgjerrig - ta en kikk da vel! Og ikke nøl med å ta kontakt med meg om det er noe du tenker/lurer på. (:

Brevvennbakmurene.blogspot.no

Har du noen gang hatt en brevvenn? Tror du at du kunne skrevet med noen i fengsel?

Anonymous poster hash: 1fe07...ccf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke litt skummelt at de får adressen din?

Anonymous poster hash: 89ff2...6ee
AnonymBruker
Skrevet

I begynnelsen tenkte jeg en del på det - men da skrev jeg kun til innsatte som enten var på Death Row eller som satt inne på livstid, så det er jo mennesker som aldri kommer til å være ute blant folk igjen. Det er jo også en mulighet å bruke en postbox-adresse om man har mange bekymringer ang. det. Nå, ettersom tiden har gått og jeg har fått mer erfaring med det, synes jeg ikke at det er skummelt at de har adressen min i det heletatt. :)

De jeg skriver med er alle sammen svært respektfulle ovenfor meg - de har blitt gode venner. Dessuten befinner de seg utrolig langt unna. Det har aldri skjedd at noen fra fengsel i USA har blitt løslatt, har dratt over til Norge og troppet opp på døra til en brevvenn, hehe.

Så nei - for meg er det ikke skummelt. Men takk for spørsmålet! :)

Anonymous poster hash: 1fe07...ccf
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, nei, du har forsåvidt ett poeng...da hadde vi sikkert hørt om det.

Skrevet (endret)

Hehe, nei, du har forsåvidt ett poeng...da hadde vi sikkert hørt om det.

Sant det ;) Men det er sunt å være skeptisk noen ganger!

Jeg som er trådstarter forresten - vet ikke hvorfor det ble anonymt de to forrige gangene her

Endret av JulieWilhelmine
AnonymBruker
Skrevet

Var jo egentlig ganske interessant... men er litt redd for at de skal føle seg som ett freakshow som utlendinger bruker som underholdning. Hvordan tar de det selv med at folk fra andre land tar kontakt?

Skrevet

Det finnes selvfølgelig noen som reserverer seg fra å skrive med noen "over seas", men min erfaring er at de aller fleste er helt åpne for det og ofte synes det er både interessant og spennende!

Også må vi jo huske at USA egentlig er ett land med så og si bare innvandrere - fra gammelt av. Det er utrolig mange av dem som har Skandinaviske aner og synes det er kjempegøy når noen herfra tar kontakt.

Verden er ikke så stor lengre og vi er alle mennesker :)

Håper det besvarer spørsmålet ditt noenlunde, hvis ikke må du bare prøve igjen, hehe

AnonymBruker
Skrevet

Ja ingenting er vel så spennende som å brevveksle med en som har myrdet kona si og alle ungene, eller en som har voldtatt noen i hel, eller andre koselige ting id en sjangeren. Death row vet du, det er ikke nasking de sitter der for..

Anonymous poster hash: d3fce...685

• Liker 5
Skrevet

Ja ingenting er vel så spennende som å brevveksle med en som har myrdet kona si og alle ungene, eller en som har voldtatt noen i hel, eller andre koselige ting id en sjangeren. Death row vet du, det er ikke nasking de sitter der for..

Anonymous poster hash: d3fce...685

Vel, nå sitter det fryktelig mange i fengsel i USA for helt andre ting enn det du nevner her. Og man må absolutt ikke velge seg en seriemorder å skrive til om man ikke ønsker det. Det er også utrolig mange helt vanlige folk bak murene som har gjort feil i livet sitt - akkurat som du og jeg.

Dessuten - vil du si at USAs rettsystem er upåklagelig? Fritt for korrupsjon og feil?

Jeg har ikke tenkt å sette igang en diskusjon om dette - jeg har på følelsen at vi aldri kommer til å bli enige. Men det at jeg postet dette er bare for å vise folk at det går an. For meg har det vært en av livets mest givende erfaringer så langt, og jeg ønsker å dele den opplevelsen med andre :) Det er helt frivillig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fint tanke, men jeg tenker at er det noen som hadde fortjent å få en brevvenn, så er det kriminelle i norske fengsler. De kjenner ofte ingen som ikke er kriminelle og som kunne ha fortalt dem om et liv uten kriminalitet.

Anonymous poster hash: cbcbd...9db
Skrevet

Fint tanke, men jeg tenker at er det noen som hadde fortjent å få en brevvenn, så er det kriminelle i norske fengsler. De kjenner ofte ingen som ikke er kriminelle og som kunne ha fortalt dem om et liv uten kriminalitet.

Anonymous poster hash: cbcbd...9db

Det er jeg helt enig i! Og det var også min opprinnelige tanke. Dessverre fant jeg absolutt ingen info om dette på nett da jeg begynte å skulle skrive brev, så jeg vet rett og slett ikke hvordan det fungerer her til lands. Men jeg er i ferd med å sjekke ut mer om dette, så håper jeg kan informere om det også etterhvert! :)

AnonymBruker
Skrevet

Har sendt dere mail via bloggen deres :-) veldig interessant!

Anonymous poster hash: ac0a6...ea3
  • Liker 1
Skrevet

Har sendt dere mail via bloggen deres :-) veldig interessant!

Anonymous poster hash: ac0a6...ea3

Supert! Tror jeg svarte på den nå nettopp! Håper det var til hjelp :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brevveksler ikke regelmessig, det blir for mye pes for meg, men jeg sender ett postkort i ny og ne til Theresa Deion Harris.

Hvis man ønsker en kikk inn i fengselsverdenen i USA anbefaler jeg noen timer på Prisontalk.

Anonymous poster hash: 277cd...1c2
Skrevet

Jeg brevveksler ikke regelmessig, det blir for mye pes for meg, men jeg sender ett postkort i ny og ne til Theresa Deion Harris.

Hvis man ønsker en kikk inn i fengselsverdenen i USA anbefaler jeg noen timer på Prisontalk.

Anonymous poster hash: 277cd...1c2

Så fint at du deler :)

AnonymBruker
Skrevet
Det er også utrolig mange helt vanlige folk bak murene som har gjort feil i livet sitt - akkurat som du og jeg.

De fleste mennesker gjør ikke feil som gjør at man ender opp på death row. Det er kanskje litt på siden av saken, men jeg blir faktisk provosert av at du kommer trekkende med "akkurat som du og jeg" og nærmest bagatelliserer det hele.

Å brevveksle med en som innrømmer forbrytelsen sin, innser sine feil og som angrer bittert er noe ganske annet.

Anonymous poster hash: 4a00a...fd4

Skrevet (endret)

De fleste mennesker gjør ikke feil som gjør at man ender opp på death row. Det er kanskje litt på siden av saken, men jeg blir faktisk provosert av at du kommer trekkende med "akkurat som du og jeg" og nærmest bagatelliserer det hele.

Å brevveksle med en som innrømmer forbrytelsen sin, innser sine feil og som angrer bittert er noe ganske annet.

- Jeg vil absolutt ikke bagatellisere noe som helst - og jeg vet ikke hvor mange flere ganger det er mulig å understreke det.

- Det jeg skrev som du sikter til (vil tro det er det siste blogginnlegget) var ikke ment om de som sitter på Death Row - det var ment for å minne om at det er ikke bare folk som har gjort noe helt utenkelig grusomt som sitter i fengsel og som man kan skrive til. Og at en sak alltid har to - om ikke hundrevis av forskjellige sider.

- Og til sist; tror du ikke noen som sitter på Death Row kan være noen som innrømmer forbrytelsen sin, innser sine feil og angrer bittert? Jeg bare spør. Jeg vet godt at de kan det.

Men det var ikke meningen å provosere :)

AnonymBruker
Skrevet

Det du skrev omhandlet de som sitter på death row, jo - jeg siterte det du skrev i innlegg 9, hvor du svarte en annen AB som kommenterer nettopp fangene på death row.

Skrevet (endret)

Det du skrev omhandlet de som sitter på death row, jo - jeg siterte det du skrev i innlegg 9, hvor du svarte en annen AB som kommenterer nettopp fangene på death row.

Nei, da blir det jo litt feil å ta bare deler av quoten. Jeg skrev: "Vel, nå sitter det fryktelig mange i fengsel i USA for helt andre ting enn det du nevner her. Og man må absolutt ikke velge seg en seriemorder å skrive til om man ikke ønsker det. Det er også utrolig mange helt vanlige folk bak murene som har gjort feil i livet sitt - akkurat som du og jeg."

Atså var det ikke siktet til de "verste" forbrytelsene, altså de som havner på Death Row. "Bak murene" er fengsel generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, og så følger du opp med å antyde at de er utsatt for justismord, stakkars.

Vet du, jeg tror ikke vi kommer til å bli enige her. Du velger å skrive med disse menneskene, jeg velger å holde meg unna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...