AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Jeg har nylig blitt vegetarianer. For første gang siden jeg sluttet å spise kjøtt er vi invitert på middag til svigers, og typen vil ikke spørre om de har mulighet til å lage middag uten kjøtt. Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er verdens undergang å spise kjøtt de få gangene vi skal bort på middag, men er likevel ikke helt komfortabel med det. Jeg ble vegetarianer av miljømessige årsaker, så sånn sett er det jo ikke noe problem å spise kjøtt de 4-5 gangene i året det blir et alternativ. Fins dette flere som i utgangspunktet er vegetarianere som spiser kjøtt innimellom? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vil jo ikke skape bry de gangene vi er hos svigers. Mine foreldre er det ikke noe problem hos, da jeg kjenner de godt nok til å spørre, men blir jo annerledes i andre settinger. Anonymous poster hash: 7877f...f7f
lalaz Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Det finnes ingen vegetarianere som spiser kjøtt noen ganger i året nei. Derimot finnes det mennesker som veldig sjelden spiser kjøtt. Det er mest ryddig å ikke kalle seg vegetarianer dersom man spiser kjøtt. Eventuelt bli vegetarianer og kutte ut kjøtt fullstendig. 26
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er vegetarianer, men spiser kjøtt i helgene. Men anser meg selv som vegetarianer. Anonymous poster hash: c4780...137
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er vegetarianer, men spiser kjøtt i helgene. Men anser meg selv som vegetarianer. Anonymous poster hash: c4780...137 Anonymous poster hash: 110aa...5b4 24
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er vegetarianer, men spiser kjøtt i helgene. Men anser meg selv som vegetarianer. Anonymous poster hash: c4780...137 da er du ikke akkurat en vegetarianer... Anonymous poster hash: 8cceb...47d 12
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er vegetarianer, men spiser kjøtt i helgene. Men anser meg selv som vegetarianer. Anonymous poster hash: c4780...137 da er du ikke vegetarianer Anonymous poster hash: 015b2...c78 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 For det første: Slutt å kalle dere vegetarianere om dere ikke er det! Det skaper problemer for oss som ikke spiser kjøtt i det hele tatt fordi folk ikke helt vet hva det vil si å være vegetarianer. Blir sprø av å måtte fortelle folk at jeg ikke spiser kylling eller fisk, og at jeg heller ikke spiser diverse farseprodukter som "det er svært lite kjøtt i"... Til TS: Det er kun du som bestemmer når og om du vil spise kjøtt! Det kan imidlertid være greit å vite at om man går lenge uten å spise kjøtt, kan man bli veldig dårlig i magen når man spiser det igjen. Hvilken sikkert passer veldig dårlig når man er på besøk.. Grunnen til dette er at kjøtt er tungt å fordøye i forhold til vegetarisk kost. Anonymous poster hash: fec11...3c0 13
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Du gjør som du vil. Men ikke omtal deg som vegetarianer dersom du gjør unntak i ny og ne. Da kan du bare si at du helst ikke spiser kjøtt og fisk. Personlig synes jeg at det er akkurat disse anledningene kjøtterstatninger er til for. Hvis de for eksempel serverer koteletter, så kan du ta med en vegeschnitzel som du kan steke i 10 minutter, så kan du enkelt spise resten av det du får servert uten merarbeid for vertskapet. Selv er jeg ikke vegetarianer lengre, jeg er begynt å spise fisk. Så jeg tar gjerne med en liten bit laks eller lignende som jeg kan steke fort. Alt ettersom hva slags rett som serveres. Anonymous poster hash: 79b25...cea 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Altså, for å moderere litt: Jeg synes det er flott at du spiser mindre kjøtt uansett! Det er bare så slitsomt for reelle vegetarianere å stadig bli tilbudt kjøtt og fisk, bare fordi det er så mange som omtaler seg som vegetarianere uten å være det. Så for all del, ingenting galt i å spise kjøtt hos svigers fire ganger i året. Men jeg ser for meg at det fort blir flere unntak, og da synes jeg det er ryddigere at du omtaler deg som "spiser helst ikke/minst mulig kjøtt og fisk", og ikke som vegetarianer. Jeg, som spiser fisk, sier bare "jeg spiser ikke kjøtt". Enkelt og greit. Anonymous poster hash: 79b25...cea 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 da er du ikke vegetarianer Anonymous poster hash: 015b2...c78 Jo, for jeg spiser hovedsaklig ikke kjøtt. En gang i uka er ikke mye. Anonymous poster hash: c4780...137
torias Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Jo, for jeg spiser hovedsaklig ikke kjøtt. En gang i uka er ikke mye. Anonymous poster hash: c4780...137 Vegeterianere spiser ikke kjøtt, noe du gjør en gang i uka. Du er altså ikke vegeterianer. 22
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 Jo, for jeg spiser hovedsaklig ikke kjøtt. En gang i uka er ikke mye. Anonymous poster hash: c4780...137 Sophie Elise er det deg? Anonymous poster hash: c4963...4e8 8
Gjest Gaea Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Jo, for jeg spiser hovedsaklig ikke kjøtt. En gang i uka er ikke mye. Anonymous poster hash: c4780...137 Nei, du er ikke det. Herrejesus..... TS, det er da ikke noe problem å spørre hva de andre skal spise og ta med noe tilsvarende selv som kan varmes opp raskt. Hvis svigers blir brydd av slikt er de veldig vanskelige og respektløse - men jeg tviler som sagt på at det blir et problem. Endret 25. mars 2014 av Gaea
Kjempeliten Skrevet 25. mars 2014 #14 Skrevet 25. mars 2014 Du kan ikke kalle deg vegetarianer da nei? Har ei venninne som spiser lite kjøtt, men hu kaller seg ikke noe spesielt av den grunn. Du gjør jo som du vil da. Det er fullt lovlig å spise kjøtt bare en gang iblant, men en vegetarianer gjør ikke det. Men til problemstillingen; hvorfor vil ikke typen din be om at foreldrene lager vegetarmat til deg? Du kan jo Evt sende de en melding, eller ta det opp mens du er der, at du prøver å gå over til et vegetarkosthold og om de kunne huske på det til neste gang? Si det på en hyggelig måte da:) Jeg kan ikke tro at det er så mange som har problemer med det. Fins nok av vegetarretter som er enkle å lage. Det er nå dessverre noe som følger med å følge et spesielt kosthold. Man må minne folk på det hele tida og gi beskjed i forkant på de fleste arrangement der det serveres mat. Jeg har ei venninne som ikke spiser svin, og jeg har ikke telling på hvor mange ganger hun har gitt beskjed til andre om at "jeg spiser ikke svin, kan jeg få servert noe annet?" "Er det svinekjøtt i maten?"
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #15 Skrevet 25. mars 2014 Jo, for jeg spiser hovedsaklig ikke kjøtt. En gang i uka er ikke mye. Anonymous poster hash: c4780...137 Eh. "Én gang i uka er ikke mye"? Kan du være så snill å vise meg den ordboken som definerer vegetarianer som "en som spiser bare litt kjøtt"? Vegetarianer: En som lever på et vegetabilsk kosthold, muligens med tillegg av egg og/eller melkeprodukter."Vegetarianer, vegetar (til vegetabilsk), person som utelukkende eller delvis lever av vegetabilsk føde (plantekost). Den som utelukkende spiser plantekost, kalles veganer, den som i tillegg til plantekost kan spise animalske næringsmidler som ikke krever at dyret blir drept, kalles f.eks. ovo-vegetarianer dersom egg inngår i kosten, eller lakto-vegetarianer hvis melkeprodukter er tillatt." http://snl.no/vegetarianer (Jeg er ikke voldtektsmann, jeg voldtar nemlig bare én dag i uka...og det er ikke så mye.) Anonymous poster hash: 79b25...cea 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #16 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er vegetarianer, men spiser kjøtt i helgene. Men anser meg selv som vegetarianer. Anonymous poster hash: c4780...137 Spiser du kjøtt, uansett hvor sjelden, er du IKKE vegetarianer. Slik er det bare. Anonymous poster hash: ac04a...403 1
Bluegreen Skrevet 25. mars 2014 #17 Skrevet 25. mars 2014 Jeg har nylig blitt vegetarianer. For første gang siden jeg sluttet å spise kjøtt er vi invitert på middag til svigers, og typen vil ikke spørre om de har mulighet til å lage middag uten kjøtt. Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er verdens undergang å spise kjøtt de få gangene vi skal bort på middag, men er likevel ikke helt komfortabel med det. Jeg ble vegetarianer av miljømessige årsaker, så sånn sett er det jo ikke noe problem å spise kjøtt de 4-5 gangene i året det blir et alternativ. Fins dette flere som i utgangspunktet er vegetarianere som spiser kjøtt innimellom? Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vil jo ikke skape bry de gangene vi er hos svigers. Mine foreldre er det ikke noe problem hos, da jeg kjenner de godt nok til å spørre, men blir jo annerledes i andre settinger.Anonymous poster hash: 7877f...f7f Jeg har vært vegetarianer i 15 år, og det blir unektelig litt vanskelig i noen sosiale sammenhenger, og du blir "den vanskelige gjesten". For meg er det totalt uaktuelt å gjøre unntak, og jeg ville ikke greid å spise noe som helst som inneholdt fisk, fulg eller kjøtt. Min løsning er: 1 Si fra at det desverre bare er sånn, og at jeg forstår at det er vanskelig, men at jeg blir takknemlig hvis de står for tilbehøret, så tar jeg med noe soyakjøtt som de bare kan varme opp for meg. Informerer også om at saus med kraft ikke går an, men at jeg enten ikke trenger saus, eller at jeg rett og slett tar med en kopp med det selv. 2 I bryllup/jobbsammenhenger/lignende tar jeg alltid kontakt med kjøkkenet på forhånd og ber om at det ikke lages noe styr, men at jeg gjerne tar en middag med en kjøtterstatning, eller bare "mer av alt annet". (Ofte får man jo bare en neve mat, fordi "alle vegetarianere er småspist".) Men selvfølgelig, å spise kjøtt bare 5 ganger i året er mye mer praktisk, dersom du greier det.
Gjest Citronella Skrevet 25. mars 2014 #18 Skrevet 25. mars 2014 Jeg var vegetarianer fra jeg ble født til jeg var i slutten av 20-årene. Spiser fortsatt lite kjøtt, men kaller meg ikke vegetarianer! Det er flott at du spiser lite kjøtt, og på besøk kan du forsyne deg godt av tilbehøret som ikke er animalsk. Men ikke kall deg vegetarianer om du spiser kjøtt av og til. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #19 Skrevet 25. mars 2014 Det mest miljøvennlige er vel å spise det du får servert.Anonymous poster hash: c28b6...bd7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #20 Skrevet 25. mars 2014 "Vegetarianer, vegetar (til vegetabilsk), person som utelukkende eller delvis lever av vegetabilsk føde (plantekost). Den som utelukkende spiser plantekost, kalles veganer, den som i tillegg til plantekost kan spise animalske næringsmidler som ikke krever at dyret blir drept, kalles f.eks. ovo-vegetarianer dersom egg inngår i kosten, eller lakto-vegetarianer hvis melkeprodukter er tillatt." Utelukkende eller DELVIS, så ja. Jeg er vegetarianer.Anonymous poster hash: c4780...137 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå