Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: beklager på forhånd hvis innlegget blir litt rotete eller jeg ikke får uttrykt meg godt nok. Men jeg er så sint og fortvilet at jeg skjelver å ikke helt vet hva jeg skal mene eller gjøre. Tar også denne anonymt for å forhindre at noen kjenner igjen brukeren min.

Jeg er en jente i 20-årene. Bor for meg selv, men har god kontakt med moren min. Moren min har desverre en historie bak seg med å finne seg voldelige menn med psykopatiske tendenser (etter som jeg har forstått med årene er det slik at det er vanlig å finne tilbake til slike menn?), Men denne gangen har det virkelig gått for langt.
Mamma ble sammen med en mann for ca 5 år siden. De var sammen frem til i fjor, men hadde mange "pauser" hvor mamma prøvde å gjøre det slutt, fordi hun fant ut mer og mer om han. Han løy om alt, traff andre bak ryggen hennes, det kom frem at han ikke får verken bankkort eller lån fordi han aldri har betalt regninger, skatt, husleie osv. Ikke vet jeg hvordan han har fått til dette. Han har også svindlet uskyldige, godtroende mennesker. Politiet var faktisk på døra vår en gang og hentet han pga. dette.
Før alt dette kom frem i lyset, fikk mamma flere advarsler over nettet fra kvinner han tidligere har involvert seg med. Inkludert ekskona og datteren hans. Mamma er dumsnill og var overbevist om at han hadde forandret seg. Vel, det hadde de ikke og kort fortalt; hun gjorde det slutt en gang for alle for et år siden. Hun fikk han etter mye om å men ut av huset. Etter dette har han så og si forfulgt moren min og "holdt øye med" alt hun har foretatt seg. Han har truet henne, drevet psykisk terror både over telefon og ved å kjøre gjentatte ganger forbi huset hennes. Mamma turte for et par måneder siden endelig å få seg hemmelig nr å nå har alt eskalert. Han kontakter meg, huseierne hennes, sjefen hennes.. egentlig alle for å trykke ned mamma. Han kjører til byen hun bor å legger håndskrevne brev i postkassa hennes, i bilen hennes osv.Han lar oss rett og slett ikke være i fred.

Han har aldri vært voldelig og vi tror heller ikke han kan være det, men dette sliter fælt både på mamma og meg. Spesielt nå som han tar kontakt med alle andre. Mamma er redd og tør ikke andmelde han. Er det noe jeg kan gjøre? ANdmelde han? Besøksforbud?
Både jeg og mamma har meldinger på telefonene våre fra han med svar fra oss om at han skal la oss være i fred. vær så snill, hjelp! mannen er syk..

Må også legge ved at både ekskona og datteren har fått besøksforbud mot han.

Anonymous poster hash: 2f65d...f8a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anmelde og besøksforbud! Samt investere i balltre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Anmelde og besøksforbud! Samt investere i balltre.

Men har jeg nok grunnlag til å annmelde han? Det er jo moren min som er "hovedpersonen" her, men hun tør somsagt ikke anmelde han..

Jeg er så sint og forvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg bor i tillegg i samme by som denne drittsekken, så jeg ser han i byen nesten hver dag. Blir regelrett uvel hver gang jeg ser han.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger blir jeg også så sint når han kontakter meg at jeg skriver tilbake "La oss være i fred din helvetes psykopat" så det er vel ikke akkuratt så positivt for min sak det heller.. Men jeg klarer ikke la vær når han holder på som han gjør å sender meldinger. Nå fikk jeg faktisk tilbake "Du som har gått til psykolog er vel den som er psykopat her! Du er faen meg teit du." (Har gått til psykolog fordi jeg fant faren min død, noe han vet)..

Han har også kalt meg både stygg og feit, men dette er muntlig og desverre ikke skrevet ned.

Skrevet

Men har jeg nok grunnlag til å annmelde han? Det er jo moren min som er "hovedpersonen" her, men hun tør somsagt ikke anmelde han..

Jeg er så sint og forvilet at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg bor i tillegg i samme by som denne drittsekken, så jeg ser han i byen nesten hver dag. Blir regelrett uvel hver gang jeg ser han.

ts

Ja du har det. Du må gå sammen med mora di og snakke med politiet. Hun må rett og slett samle seg litt og stå opp for datteren sin. Bare si at dere frykter for deres liv, og at han ser ut til å kunne ta dere når som helst. Dere trenger ikke å vite paragrafer eller fagord.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Blokkér han på telefonen. Dvs. for meldinger og inngående anrop.

Ta med brev/mail/sms han har skrevet og ta de med til politiet. Anmeld! Han vil nok i første omgang få en advarsel fra politiet. Gir han seg ikke kan de ta ut påtale.

Har opplevd dette selv.

Ps: kom på at hvis du har en iphone får du ikke blokkerért for samtaler, de andre nyere telefonene får du gjort det med.

Endret av Kontormus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blokkér han på telefonen. Dvs. for meldinger og inngående anrop.

Ta med brev/mail/sms han har skrevet og ta de med til politiet. Anmeld! Han vil nok i første omgang få en advarsel fra politiet. Gir han seg ikke kan de ta ut påtale.

Har opplevd dette selv.

Ps: kom på at hvis du har en iphone får du ikke blokkerért for samtaler, de andre nyere telefonene får du gjort det med.

Det hjelper desverre ikke å blokke telefonene. Som sagt har mamma også fått hemmelig nr. pga. han. Han kjører heller til adressene vi bor på med brev.

Til meg kommer han også med kommentarer som "jeg syntes dere har litt lite pynt i vinduene". Bare for å vise at han harvært utafor der vi bor..

AnonymBruker
Skrevet

Du alene kan også anmelde forholdet.I og med at han har besøksforbud mot ekskonen og datteren, så ville jeg ikke nølt med å gjøre det.Ikke svar når han tar kontakt, det er jo akkurat det han vil oppnå. La politiet ta jobben.

Anonymous poster hash: 96f2c...a36
  • Liker 1
Skrevet

Det hjelper desverre ikke å blokke telefonene. Som sagt har mamma også fått hemmelig nr. pga. han. Han kjører heller til adressene vi bor på med brev.

Til meg kommer han også med kommentarer som "jeg syntes dere har litt lite pynt i vinduene". Bare for å vise at han harvært utafor der vi bor..

Vel, da er det jo bare å ta brevene med til politiet.

Bare gjør det, og de kan sikkert gi noen gode råd om hvordan dere skal forholde dere til han etterpå. Har som sagt selv opplevd å bli utstyrt med voldsalarm pga. av en tulling som ikke tok nei for et nei. Ikke før han forsto at han kom til å få skikkelig trøbbel med lovens lange arm, noe som igjen ville ramme han yrkesmessig.

Og han er jo tydeligvis i politiets register fra før, så dette burdte gå greit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte på å kanskje ringe til politiet bare for å høre hvordan jeg skal gå frem..

Er det 02800 jeg skal ringe da? eller et annet nr. ?
Takk for svar alle sammen! Jeg er virkelig helt forvilt. Hadde vært så mye enklere hvis mamma ville ha anmeldt han..

Skrevet

Anmelde, uten tvil. han høres klin gal ut! Ikke riktig at du/dere skal gå rundt å være redd for ham.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anmelde, uten tvil. han høres klin gal ut! Ikke riktig at du/dere skal gå rundt å være redd for ham.

Han ER klin gal.. Slipper heldigvis å være redd for at han skal være voldelig for det hadde vært toppen av kaka. Men det er virkelig psykisk nedbrytene å gå rundt å være nervøs for nye brev og meldinger.

I tillegg når han veksler mellom unnskyldninger og tilgivelse for så å gå over til drittprat.

Tærer veldig på meg, så jeg kan bare tenke meg hvordan det er for mamma - ts

AnonymBruker
Skrevet

Gå til politiet og anmeld, selv om det er moren din som er det "største" offeret.

Blokker han fra å sende melding og ringe. Dette kan gjøres på omtrent alle smarttelefoner, og er det ikke en innebygd funksjon kan du laste ned en app. Søk på blacklist eller svarteliste eller blokkere nummer i appstore/play. Har ikke dere smarttelefoner så må dere skaffe dere det.

Anonymous poster hash: 1d848...281
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud ANMELD.

Anonymous poster hash: 1d848...281

AnonymBruker
Skrevet

Snakket med politet nå og han sa jeg skulle dra på politistasjonen på dagtid for andmeldelse. Jeg forklarte å spurte om det jeg hadde var nok til å få gjennom noe for min del, men det ville han ikke svare meg på. Sa bare "dra ned på dagtid".
Så jeg tenker jeg gjør dette i morgen å håper noe går igjennom. Hvis jeg gjør det så kanskje jeg er heldig å det skremmer han fra å ta videre kontakt med mamma også.

• Liker 1
Skrevet

Snakket med politet nå og han sa jeg skulle dra på politistasjonen på dagtid for andmeldelse. Jeg forklarte å spurte om det jeg hadde var nok til å få gjennom noe for min del, men det ville han ikke svare meg på. Sa bare "dra ned på dagtid".

Så jeg tenker jeg gjør dette i morgen å håper noe går igjennom. Hvis jeg gjør det så kanskje jeg er heldig å det skremmer han fra å ta videre kontakt med mamma også.

Kjempebra!!! Det er veldig bra og modig gjort! Vær så snill å kom tilbake til dette innlegget i morgen og fortell hvordan det gikk, og hvilke tiltak de skal sette i gang. Ta med brev og SMS ned dit.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra!!! Det er veldig bra og modig gjort! Vær så snill å kom tilbake til dette innlegget i morgen og fortell hvordan det gikk, og hvilke tiltak de skal sette i gang. Ta med brev og SMS ned dit.

Tusen takk! Merker bare jeg er så sliten av alt. Brevene har ikke jeg, de ligger hos moren min (bor 40 minutter kjøring fra hverandre), men jeg har jo sms'ene på telefonen min.

Skal selvfølgelig oppdatere her når jeg får vært der nede. Skal som sagt prøve å få det til i morgen, eller i hvertfall i løpet av uka..

• Liker 1
Skrevet

En må alltid møte opp personlig om en skal anmelde.

Da er det også greiere å gjøre en vurdering for politiet ved at de får se ved selvsyn hva han driver med. Godt gjort av deg å ta en telefon til de, bare følg det opp i morgen! :)

• Liker 1
Skrevet

Han ER klin gal.. Slipper heldigvis å være redd for at han skal være voldelig for det hadde vært toppen av kaka. Men det er virkelig psykisk nedbrytene å gå rundt å være nervøs for nye brev og meldinger.

I tillegg når han veksler mellom unnskyldninger og tilgivelse for så å gå over til drittprat.

Tærer veldig på meg, så jeg kan bare tenke meg hvordan det er for mamma - ts

det er veldig forståelig! må være en stor belastning å leve i konstant frykt. Blir han anmeldt, tar nok politiet dette seriøst, spesielt med tanke på at han har besøksforbud for ei annen en :-)

AnonymBruker
Skrevet

Hei.
Da har jeg nettopp kommet hjem fra politistasjonen. De fortalte meg at de ikke kan ta i mot en anmeldelse med engang, men at vi skulle snakke om saken. Fikk snakke med en veldig hyggelig dame som var veldig forståelsesfull, ihvertfall etterhvert. Først skjønte hun ikke helt hva problemet var og mente dette kunne løses i konfliktrådet. Men, etter at hun tok en telefon til han mens jeg satt der så skjønte hun veldig godt alvoret. Hun sa til han at han skulle slutte å ta kontakt med både meg, samboeren min og hun sa faktisk også til han at hvis han var lur så holdt han seg langt unna mamma også. Han ble fly forbanna og skrek i telefonen og snakket om hvor syk jeg var i hodet og at han skulle komme å anmelde både meg og moren min. Da sa hun rolig men bestemt til han "Nei, det skal du faktisk ikke gjøre, for jeg bestemmer at du ikke har noe som helst her å gjøre. Du har ingen sak på det. Jeg sitter her med XX og har alle meldinger svart på hvitt". Etter hun hadde lagt på så sa hun faktisk at hun skjønte både meg og moren min godt og at han virket som et veldig lite sympatisk menneske som var for syk til å skjønne det selv. Videre sa hun at jeg skulle si til moren min at hun skal dra til politet fort som mulig og fortelle at jeg har snakket med denne damen hos politiet i byen jeg bor og forklare situasjonen sin enda nærmere sånn at de også kan ringe han og spesifikt be han holde seg unna mamma også. Hvis han nå tar kontakt med meg eller samboeren min igjen, bare en eneste melding så skulle vi ikke nøle med å ta kontakt med politet igjen å da ble det anmeldese og besøksforbud med engang. Det samme gjelder moren min etter at hun har fått vært hos politiet. Jeg fortalte også at moren min er redd for å gjøre noe med det fordi han truer med både det ene og det andre og da sa hun at hun skulle hjelpe oss med at noe sånt ikke skulle skje og at vi skulle stå på vårt. Jeg merker jeg er veldig lettet over å ha fått hjelp og over å bli trodd, men jeg gruer meg til å dra til byen i frykt for at han skal være der. Jeg skvetter også lett til når jeg får meldinger nå i tilfelle det er han. I tillegg er jeg hjemme alene i kveld, noe jeg heller ikke er helt komfortabel med merker jeg. Tror ikke han kommer til å gjøre meg noe, men jeg er veldig sikker på at han kommer til å ta kontakt igjen. Kanskje ikke med engang, men det kommer nok.
Takk for alle støttende svar og råd! TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...