Gå til innhold

Hjelp til et mattestykke, 6. kl...


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså, min sønn i 6. klasse har en lekse til i morgen han ikke skjønner. Så skulle jeg hjelpe, men ble brått usikker....

Hvor mange gram er:

a)

4

_ av 2,5 kg?

5

b)

8

_ av 2 kg?

10

- Hvordan går man fram for å finne ut dette?

(Jada jada, vet jeg burde klart dette! Lov å håpe på at poden blir bedre enn mamma`n sin i matte. Virkelig ikke mitt felt...)



Anonymous poster hash: 1d460...86a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du regner først ut hvor mange gram 2,5 kg er, også deler du og fikser slik at du vet hvor mye fire femtedeler blir.

AnonymBruker
Skrevet

(4 x 2,5)/5 = 2 kg, dvs 2000 gram

(8 x 2,5)/10 = 2 kg, dvs 2000 gram



Anonymous poster hash: 89e81...d49
Gjest Sakone
Skrevet

Gang med teller, del på nevner og så gang med 1000 for å gjøre om fra kg til gram

AnonymBruker
Skrevet

(4 x 2,5)/5 = 2 kg, dvs 2000 gram

(8 x 2,5)/10 = 2 kg, dvs 2000 gram

Anonymous poster hash: 89e81...d49

Beklager, siste ble feil, surret og trodde at det var av 2,5 kg begge gangene.

Korrekt oppgave B er:

(8 x 2)/10 = 1,6 kg, dvs 1600 gram

Anonymous poster hash: 89e81...d49

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

(4 x 2,5)/5 = 2 kg, dvs 2000 gram

(8 x 2,5)/10 = 2 kg, dvs 2000 gram

Anonymous poster hash: 89e81...d49

Det første svaret er riktig, 2 kilo. I det andre eksempelet er svaret 1,6 kilo.

8/10 er forøvrig det samme som 4/5.

Endret av Arabella
AnonymBruker
Skrevet

Ehhh... Ja, jeg er tydeligvis stokk dum. STOKK DUM!

Skjønner ikke dette jeg... Må ha dette inn med teskje, sorry :-(



Anonymous poster hash: 1d460...86a
AnonymBruker
Skrevet

A)

4 4 2,5

--- av 2,5 er det samme som ---- av ------ Så bruker du regler for brøk og ganger ut:

5 5 1

4 x 2,5 10

--------- = -------------- = 2. Ettersom det var 2,5 kilo, er også svaret i kilo (2 kilo = 2000 gram)

5 x 1 5



Anonymous poster hash: 89e81...d49
AnonymBruker
Skrevet

Gang med teller, del på nevner og så gang med 1000 for å gjøre om fra kg til gram

Jo, her tror jeg at jeg fikk det til! Supert, takk alle sammen!

Anonymous poster hash: 1d460...86a

AnonymBruker
Skrevet

Her er det tydeligvis flere måter å gjøre det på.

Noen som aner hvilken strategier de bruker?

Regner med at de lærer en måte som også egner seg når de får mer innviklet stykker..



Anonymous poster hash: 1d460...86a
Skrevet

På dette nivået er nok hovedpoenget å få dem til å forstå hva brøken faktisk "er". 5/5 er jo en hel, altså er 2,5kg 5/5. Hvor mye er da 1/5? Her er det enkleste å gjøre om til samme måleenhet som i svaret (gram), og så dele 2500 på 5. Da finner de 1/5, og ved å gange det svaret igjen med 4, finner de svaret oppgaven etterspør.

  • Liker 3
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Bare prøv å bruke noen konkreter i regnestykkene. For eksempel, den første kan du forklare slik. 4/5 står for fire femdeler. La oss si at to og en halv kilo smågodt ble fordelt likt i 5 skåler. Hvor mange gram blir det da i hver skål? Jo, det er 500 gr. i hver. Hvis du skal få innholdet i fire av de fem skålene, hvor mange gram godteri får du da?

Akkuratt på samme måte kan du forklare den andre oppgaven. Først finner du hvor mange gram tilsvarer 1/? del. Så finner du hvor mange gram det blir i så og så mange /? deler.

Forklar også hva telleren, brøkstreken og nevneren står for.

Endret av Wei Wei
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...