Julie:) Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Jeg vil bake brød, men er ganske grønn på baking. Tenkte jeg kunne legge ut ingrediensene jeg har også spørre matgudene her for råd til å lage et godt grovt brød. Jeg er opptatt av at det skal være grovt og sunt og ikke mer gjær enn strengt nødvendig om det er mulig. Jeg har: Tørrgjær Melk/vann Sammalt rug, grovmalt Sammalt spelt Byggmel Havregryn Siktet hvetemel Fullkorns hvetemel Linfrø Solsikkekjærner Evt honning Jeg har ikke tenkt til å bruke alt, men blir veldig glad om noen tar utfordringen på å gi meg en oppskrift der jeg kan bruke noen av disse ingrediensene 😃
Maximillian Cohen Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Bland mel som det passer deg, men ikke dropp det fine melet helt om du vil ha et brød som hever godt. Mitt tips er å gå for eltefritt brød. 500 g mel, 4 dl vann, 1,5 g salt og 1 pakke tørrgjær. Rør til alt er vått, dekk til med plastfolie og la det stå i romtemperatur i et døgn. Hell det så over i en from og la det etterheve en time før du steker det på 220 grader i 30 - 40 minutter. La brødet avkjøles på rist i 10 - 15 minutter før du skjærer i det.
Julie:) Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2014 Høres jo enkelt og greit ut! Hvor mye fint mel må jeg ha for at det skal heve godt? Er det noen meltyper som går dårligere sammen enn andre an de jeg har? Går spelt mel som fint mel (sammalt)? Kan jeg blande frø inn i denne blandingen? Er dette ett eller flere brød du ga meg oppskrift på? 😊 tusen takk
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #4 Skrevet 26. mars 2014 Google eltefritt brød Vet trines matblogg har mange oppskrifter. Brødet heves over natten og det er umulig å feile! Bonusen er at brødet både ser og smaker som bakeribrød Anonymous poster hash: 03b8e...b9d 1
Schadenfreude Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 En PAKKE gjær på eltefritt??! Vil du at deigen skal fylle hver krok på kjøkkenet? Jeg bruker en kvart teskje. 6
Brunhilde Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Dette er et enkelt eltefritt brød. Ellers er jeg veldig enig med Schadenfreude. 1 pakke (!) tørrgjær er altfor mye! 1
Gjest Badabing Skrevet 29. mars 2014 #7 Skrevet 29. mars 2014 (endret) Jeg lager dette: Ingredienser: 1 liter mel halv pose tørrgjær 2 dl store havregryn ca 1 dl sesam-, linfrø og solsikkekjerner, gjerne hakkede valnøtter (jeg har brukt det på bildet her) 2 ts salt ca 6,5 dl vann Bare heller det over i en form etterpå. Eltefrie brød er geniale! Endret 29. mars 2014 av Badabing
Maximillian Cohen Skrevet 29. mars 2014 #8 Skrevet 29. mars 2014 Det gikk nok litt raskt i svingene. Jeg bruker en halv pose tørrgjær per 500 gram mel. I tillegg så bruker jeg nok mer salt enn hva jeg først skrev. Skal stå ts, og ikke gram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå