AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Når barnet har fylt 18 blir bidraget utbetalt til barnet. Hvordan blir pengene disponert? Har barnet dem som lommepenger? Det blir jo en del... Ja, barnet bor fremdeles hos mor og tar videregående utdanning. Anonymous poster hash: 902c5...e95
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Det blir utbetalt på barnets konto, og det er hun/han som disponerer de pengene. Fikk dette selv da jeg var 18. Anonymous poster hash: ae526...52d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Vi hadde privat avtale og jeg som bostedsforelder fikk bidraget inn på min konto. De koster like mye når de er 17 som når de er 18. Hadde barnet fått det inn på sin konto til disposisjon så hadde det måttet betale det meste av forbruket sitt selv, som klær, hygieneartikler, mobil, busskort mm. Anonymous poster hash: bf79a...a94 1
Gjest chiki Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Skjønner ikke hvorfor de skal ha barnebidrag når de fyller 18 år. De med foreldre som er sammen får jo ikke det samme har jeg inntrykk av. Ingen av mine venner som har fått utbetalt en fast sum av foreldrene, annet enn ei med skilte foreldre(hun fikk bidrag av faren).
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 Søker de selv om dette? I så fall før eller etter de har fylt 18? Anonymous poster hash: a96fa...0c1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Søker de selv om dette? I så fall før eller etter de har fylt 18? Anonymous poster hash: a96fa...0c1 Jeg måtte iallefall søke selv, og jeg måtte gjøre det ca et halvt år før jeg ble 18 pågrunn av lang behandlingstid. Man må strengt tatt ikke søke heller, man KAN lage en privat avtale. Anonymous poster hash: 2cf67...197
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 jeg var 19 og søkte om barnebidrag fra pappa av den enkle grunn at han alltid har vært en dritt og fortjente å måtte betale for meg et år til. han ble sint, og jeg lo meg ihjel når det ble innvilget. Anonymous poster hash: b3ab0...4e1 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Hvorfor skal foreldre betalale for myndige barn? Har man putselig forsørgelse (betalingsplikt) når barnet er juridisk voksent også nå. Anonymous poster hash: 3717e...a16
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Hvorfor skal foreldre betalale for myndige barn? Har man putselig forsørgelse (betalingsplikt) når barnet er juridisk voksent også nå. Anonymous poster hash: 3717e...a16 Så lenge man går på videregående ja. Anonymous poster hash: 2cf67...197 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Hvorfor skal foreldre betalale for myndige barn? Har man putselig forsørgelse (betalingsplikt) når barnet er juridisk voksent også nå. Anonymous poster hash: 3717e...a16 Det er ikke alle som flytter hjemmefra dagen de fyller 18 år da. Skal den av foreldrene som barnet bor sammen med også slutte å betale for han/hun når han/hun fyller 18? Det er vel ikke helt normalt. Anonymous poster hash: eb19a...75a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 jeg var 19 og søkte om barnebidrag fra pappa av den enkle grunn at han alltid har vært en dritt og fortjente å måtte betale for meg et år til. han ble sint, og jeg lo meg ihjel når det ble innvilget. Anonymous poster hash: b3ab0...4e1 Og han ler seg nok ihjel når han gjør deg arveløs!!!! Anonymous poster hash: f0b3c...9b0 4
Gjest Silverstream Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 Hvorfor skal foreldre betalale for myndige barn? Har man putselig forsørgelse (betalingsplikt) når barnet er juridisk voksent også nå. Anonymous poster hash: 3717e...a16 Tja, det kan jo være så mangt .... som f. eks at barnefar ikke har vært tilstede i store deler av oppveksten og nektet å betale noe som helst gjennom de årene. Da kan man si ifra til NAV og de trekker fra barnefars konto penger som skulle vært betalt.
Kontormus Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Og han ler seg nok ihjel når han gjør deg arveløs!!!!Anonymous poster hash: f0b3c...9b0 Arveløs fordi en gjør sin plikt?! Herregud... Dessuten kan man ikke uten videre gjøre sine barn arveløse. 3
mammamy Skrevet 26. mars 2014 #14 Skrevet 26. mars 2014 Arveløs fordi en gjør sin plikt?! Herregud... Dessuten kan man ikke uten videre gjøre sine barn arveløse. Det er bare å sette eiendeler over på ny ektefelle så arver ikke barnet, eller låne så mye man kan ulike steder. Om man vil er det ikke så vanskelig å gjøre et barn arveløs eller gjøre arven minimal. man må bare være lur/dum. Men enig med deg i at det er dumt å gjøre det pga bidrag, men jeg må si jeg synes at hele regelen om bidrag etter fylte 18 år er tull.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Det er bare å sette eiendeler over på ny ektefelle så arver ikke barnet, eller låne så mye man kan ulike steder. Om man vil er det ikke så vanskelig å gjøre et barn arveløs eller gjøre arven minimal. man må bare være lur/dum. Men enig med deg i at det er dumt å gjøre det pga bidrag, men jeg må si jeg synes at hele regelen om bidrag etter fylte 18 år er tull. Så da synes du at en attenåring skal forsørge seg selv da? Eller er det en selvfølge at kun en av foreldrene skal forsørge ungdommen? Anonymous poster hash: 902c5...e95
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 Er da ikke unturlig at en 18 åring forsørger seg selv. De får stipend/lån(de med skilte foreldre får også mer enn andre), og mante får seg en liten jobb vedsiden av. Greit å få mat og husly, men ting som mobilregning, klær osv er naturlig å betale selv som voksen. Da er det heller en bonus å av og til få litt av foreldrene, som vinterjakke og slikt:) Begge søstrene mine bodde hjemme til de var 20, men de hadde da jobb vedsiden av skolen, og dekte lommepengene sine selv. Broren min er 24 og bor fortsatt hjemme 1-2 uker i friperiodene sine, det har han gjort siden han var 18 år. Han bor gratis, men tar som regel iniativ til å betale helgehandelen osv. Jeg flyttet ut ds jeg var 17, og har kun bodd hjemme ett par sommerferier og en del helger. Begynte også å jobbe mens jeg fortsatt bodde hjemme. Foreldrene våre hr ikke dårlig råd, men har lært oss at ting koster og de grunnleggende tingene som å greie å betale en regning og at det er lurt å spare til feks årsavgoften på bilen kommer. Glad de ikke jar lært oss at penger kommer kastende etter oss!Anonymous poster hash: a56c1...f3e
Gjest Gjest Skrevet 26. mars 2014 #17 Skrevet 26. mars 2014 Det er ikke alle som flytter hjemmefra dagen de fyller 18 år da. Skal den av foreldrene som barnet bor sammen med også slutte å betale for han/hun når han/hun fyller 18? Det er vel ikke helt normalt. Anonymous poster hash: eb19a...75a Men det bør betales til den barnet fremdeles bor hos.
Kontormus Skrevet 26. mars 2014 #18 Skrevet 26. mars 2014 Det er bare å sette eiendeler over på ny ektefelle så arver ikke barnet, eller låne så mye man kan ulike steder. Om man vil er det ikke så vanskelig å gjøre et barn arveløs eller gjøre arven minimal. man må bare være lur/dum. Men enig med deg i at det er dumt å gjøre det pga bidrag, men jeg må si jeg synes at hele regelen om bidrag etter fylte 18 år er tull. Eiendeler kanskje, men ikke eiendom uten samtykke fra livsarvinger. Det er faktisk ikke så enkelt å gjøre noen helt arveløse. Og ihvertfall ikke noe en gjør fordi en må betale bidrag for avkommet mens det går på videregående, eller 1 år etter at det er myndig.
mammamy Skrevet 26. mars 2014 #19 Skrevet 26. mars 2014 Så da synes du at en attenåring skal forsørge seg selv da? Eller er det en selvfølge at kun en av foreldrene skal forsørge ungdommen? Anonymous poster hash: 902c5...e95 Ja! Det synes jeg da. Stipend og ekstrajobb var da normalt før.
mammamy Skrevet 26. mars 2014 #20 Skrevet 26. mars 2014 Eiendeler kanskje, men ikke eiendom uten samtykke fra livsarvinger. Det er faktisk ikke så enkelt å gjøre noen helt arveløse. Og ihvertfall ikke noe en gjør fordi en må betale bidrag for avkommet mens det går på videregående, eller 1 år etter at det er myndig. Selvfølgelig kan man overføre eiendom. Vi har ført eiendommen over på meg som særeie fordi jeg arvet en del penger jeg la ned i huset. Med ektepakt er den nå mitt særeie. Dog har jeg valgt å lage testament så hans unger får hans arv, men det var helt frivillig. Selvfølgelig kan man gjøre som man vil med egne ting når man lever. Hvor har du hørt dette, kilde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå