AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Har du gjort det? Hvordan gikk det og ville du gjort det igjen? Jeg er 29 uker på vei når vi vurderer å reise til Kreta i midten av mai.Har til nå hatt et komplikasjonsfritt svangerskap. På forhånd takk for svar Anonymous poster hash: 6f9d9...cb4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Nei. Formen kan endre seg brått. Du kan gå i fødsel i utlandet. Flyreiser øker faren for blodpropp, som kan være katastrofalt for fosteret. Det er vanskeligere å unngå de "forbudte" matvarene. Anonymous poster hash: c8655...27d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Du vil vel være ca 36 uker da? Hadde aldri reist. Anonymous poster hash: 26388...44e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Nei jeg er 29 uker da vi eventuelt vurderer å reise. Anonymous poster hash: 6f9d9...cb4
Silfen Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 Jepp. Vært et par ganger. Ta vanlige forholdsregler.
Gjest Magdalene Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Jepp. Vært et par ganger. Ta vanlige forholdsregler. Jeg også. Veldig godt syns jeg!
Cavalier Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er i uke 25 nå, og kom hjem fra en uke i syden nå forrige torsdag. Var ikke noe som helst problem. Spiste ikke salat eller kjøtt som jeg var usikker på om var gjennomstekt, tok pauser fra sola og drakk masse vann. :-) i tillegg hadde jeg støttestrømper på flyet og var oppe og gikk ca en gang i timen. Så lenge formen din er fin og du ikke har hatt noe problemer tidligere i svangerskapet så er det ikke noe problem. :-)
Gjest Vevila Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Var i uke 32-34 og det gikk kjempegreit! Selv med bekkenløsning. Du har sikkert godt av en ferie før mini kommer
Sommernatt Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Reiste i uke 31-32, var veldig deilig :-) Hadde lett gjort det igjen!
bib_84 Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Jeg skal til syden når jeg er i uke 27/28. Har snakket med både lege og jordmor, og fått grønt lys til å reise så lenge formen holder seg fin helt frem til avreisedagen. Begge mente det er helt uproblematisk, så lenge jeg bruker støttestrømper på flyet (samt går i midtgangen med jevne mellomrom), passer på å drikke rikelig med vann, passer på å bruke solkrem, tar pauser fra sola og oppholder meg en del i skyggen og ikke spiser salat/frukt/grønnsaker som jeg ikke vet om er vasket. Begge var veldig positive til en ukes kjæresteferie for å lade batteriene Bare pass på å hør med flyselskapet om de har noen øvre grense for hvor langt ut i svangerskapet de lar deg fly. Det varierer fra selskap til selskap, men tror ikke uke 29 blir noe problem.
bib_84 Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Fra Thomas Cook sine nettsider: "Avhengig av når du flyr under graviditeten, kan du trenge en legeerklæring. Fra åtte til fire uker før forventet nedkomst krever vi en legeerklæring. I de siste fire ukene tillater vi ikke at du flyr. Har du ikke en legeerklæring kan vi kreve en undersøkelse av deg på destinasjonen. Du må selv betale regningen dersom undersøkelsen koster noe. Bemerk at disse reglene er våre egne regler. I tillegg har hvert enkelt land sine egne regler. Derfor bør du alltid sjekke med landets ambassade hvilke regler som gjelder på din feriedestinasjon. Reiser du f.eks. til Tyrkia skal du ha med en legeerklæring på engelsk etter 28. uke. Vanlige forsikringsregler gjelder ofte kun til 28. uke, så undersøk med forsikringsselskapet ditt før avreise."
Kakaoen Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 Vi var på Samos (hellas) når jeg var 30-31 uker. Gikk kjempefint Fikk med meg legeerklæring på engelsk at jeg var frisk og rask. Brukte støttestrømper på flyet, og var oppe og gikk mye. Besetningen og andre på flyet var veldig behjelplige og greie Satt mye i skyggen. Lot være å spise salat og kjøtt, samt ba om drikke uten isbiter Eneste jeg synes var vanskelig var at hotellsenga var veldig vond for ryggen og bekkenet. Så jeg campa på sofan og sov generelt dårlig om natta. Men hadde lett gjort det igjen. Det var veldig deilig med en uke ferie med bare oss to.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Vi har sett på et hotell der flere av kommentarene på tripadvisor har skrytt over sengene så tror ikke det skal bli noe problem tenkte jeg skulle bestille forsikring gjennom europeiske, virker som de har den beste takk for svar alle sammen. Hvis jeg reiser får jeg holde meg til pizza og chips den uken, skal gå bra det er bare så altfor flink til å tenke worst case scenario. Men det hadde gjort seg med en tur. -TSAnonymous poster hash: 6f9d9...cb4
Gjest Magdalene Skrevet 26. mars 2014 #14 Skrevet 26. mars 2014 . Hvis jeg reiser får jeg holde meg til pizza og chips den uken, skal gå bra det . -TSAnonymous poster hash: 6f9d9...cb4 Hvorfor? Er jo bare å ta vanlige forhåndsregler.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #15 Skrevet 26. mars 2014 Var i Thailand tidligere i vinter. Gikk helt fint. Var ikke så enkelt å følge opp mathygiene osv på restauranter der (vasking av grønnsaker etc) men det gikk bra og var ikke dårlig en eneste dag. Hadde bestilt turen før jeg visste jeg var gravid og hadde tapt 40 000 hvis vi ikke dro, hvis ikke hadde jeg ikke gjort det pga den utrolig lange reisen! Den satt meg helt ut! "Syden" i Europa hadde ikke vært noe problem!Anonymous poster hash: a4c37...c73
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 Sjekk nå bare det med små skrift i forsikringen om svangerskap og graviditet. Slett ikke alle forsikringsselskap som dekker behandling for dette i utlandet. Greit nok med det helsetrygdkortet som dekker det du trenger på lik linje som andre innbyggere i landet, men jeg vet ikke om jeg feks ville født prematurt hvorsomhelst i "Syden". Tyrkia? Nope. Spania? Kanskje. Anonymous poster hash: 6e4b5...096 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #18 Skrevet 26. mars 2014 Hadde ikke reist nei, for mange risikoer...Anonymous poster hash: cae00...93a
Sunshine Skrevet 26. mars 2014 #19 Skrevet 26. mars 2014 (endret) Jeg har vært i Spania to ganger som gravid (uke 15 og 20) og jeg synes det var litt vanskelig med maten både fordi det ble begrenset med alternativer en del steder, og rett og slett fordi jeg elsker spekemat og oster som de har bredt utvalg av der nede. Ellers tålte jeg varmen dårligere enn normalt så jeg ble liggende mye inne og sove. Endret 27. mars 2014 av Sunshine
Kaisamaia Skrevet 27. mars 2014 #20 Skrevet 27. mars 2014 Synes det høres ut som en veldig unødvendig risiko å ta, men ser jo at det er mange her som har gjort det og som det har gått bra med. Så du må vel bare velge hvilken risiko du vil ta da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå