Crobern Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Har du en oppskrift med laks? Ja, jeg kan saumfare nettet, men det er litt moro å se hva andre her inne lager.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Denne er sykt god. http://www.klikk.no/kvinneguiden/mat/article741986.ece Anonymous poster hash: e8954...bf9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Jeg pleier å ta to store poteter (eller fire små), en squash, tre paprika, en-to chili, og en rødløk. Jeg hakker alt i store biter. Dobbel-terning størrelse eller så, men finhakker chilien. Jeg putter dette i langpanna med mye olje, salt og pepper. og blander godt. Jeg gir det ca 10 min på 200 grader, før jeg legger en hel lakseside nedpå, med skinnet opp. Har gjerne litt pepper på laksen før jeg dytter den ned i grønnsakene. Så gir jeg den ca 20-25 minutter til. Nydelig mat. Og kjempelett. Anonymous poster hash: b30ad...2b3
Bixity Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Skjærer poteter i båter, drysser salt og pepper og olivenolje over, setter i ovnen på 180-200 grader i totalt 35 min, etter 10 min i ovnen legger jeg inn gulrøtter også. Steker laksen i panna med skinnsiden ned først, når jeg snur filetene tømmer jeg en boks rømme eller creme fraiche oppi, smaker til med salt, pepper og sitron og voila jeg har en deilig saus til laksen (kan også lages utenom i egen kjele, er egentlig lettere enn å bruke samme panne som fisken). Så lager jeg en agurksalat til. :-) mmmmmm snadder.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 Stek løk, paprika, kanskje noen tomater og sopp, stek laks i biter og tilsett rømme,/creme fraiche, salt og pepper og la småkoke til fisken er ferdig. Server med pasta eller noe. Bak laks i olje i ovnen med grovt kuttede grønnsaker,/kuttet i båter, pastinakker/søtpoteter i båter. Stek laks, kok ris, damp brokkoli og lag/kjøp hollandaise saus. Laksesuppe, grønnsaker fra første oppskriften,+ seleri, sitrongress, men bruk kokosnøttmelk i stedet. Stek grønnsakene, tilsett mel, salt og pepper for tykning. Tilsett fiskekraft og kok opp til blir tykkere, tilsett fisk. Server med rundstykker, eller litt ris. Anonymous poster hash: 4441d...096
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 * Laks med pesto bakes i ovnen. Serveres med cherrytomater (koker de i pastavannet de siste minuttene) og pasta. * Laks med sitronpepper bakes i ovnen. Serveres med avokado. * Laks med sandefordsmør, agurksalat og poteter. Anonymous poster hash: abee1...814
Brunhilde Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Jeg er glad i laks. Jeg lager den noen ganger i ovnen med litt basilikumolje og hvitløk dryppet over sammen med salt og pepper. Spiser den med couscous som er smakssatt med olivenolje og sitronsaft (+salt) og tilsatt tomat, agurk og paprika i små terninger. Egentlig kan du smakssette med det du liker bes, men det passer godt med laks. En annen variant er å krydre laksen godt, steke den kjapt i panne og helle over creme fraiche som blir saus. Server med (små) kokte poteter, gulrot og erter/sukkererter.
Crobern Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Jeg er glad i laks. Jeg lager den noen ganger i ovnen med litt basilikumolje og hvitløk dryppet over sammen med salt og pepper. Spiser den med couscous som er smakssatt med olivenolje og sitronsaft (+salt) og tilsatt tomat, agurk og paprika i små terninger. Egentlig kan du smakssette med det du liker bes, men det passer godt med laks. En annen variant er å krydre laksen godt, steke den kjapt i panne og helle over creme fraiche som blir saus. Server med (små) kokte poteter, gulrot og erter/sukkererter. Basilikumolje? Er det noe man får kjøpt, eller har du laget den selv? Endret 25. mars 2014 av Crobern
Aryamili Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Suppe: Kutt opp poteter, gulrøtter, brokkoli, kålrabi og løk i passe store biter. Ha i passe med salt og pepper. Kok alt minus brokkolien i ca. 15 minutter før du tilsetter den. Dette skal koke i noen minutter, til brokkolien er fast men ikke helt bløt, og da kan du smake til med Gastromat og evt. tilsette mer salt og pepper hvis det trengs. Helt på slutten tilsetter du laksefileter skåret i ganske store biter (kanskje 6 biter per filet) og litt fløte. Laksen skal trekke i noen minutter. Veldig godt, og veldig enkelt. Ta ting litt på feelingen, har ikke nøyaktig oppskrift men pleier å lage den ca. som beskrevet her Hvor mye laks, poteter osv. avhenger av hvor mye suppe man vil lage, og hvordan man liker at forholdet mellom de ulike mengdene er. Jeg pleier å bruke en regel om at det skal være ca. like mye av alt av grønnsaker, og en laksefilet per pers. Endret 25. mars 2014 av Aryamili
Brunhilde Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Basilikumolje? Er det noe man får kjøpt, eller har du laget den selv? Jeg har sett i butikk, på små flasker. Mulig det var i utlandet. Men - litt olivenolje på en flaske, riv noen ferske basilikumblader og ha oppi. Sett i kjøleskapet, og vips: basilikumolje til laksen. 1
Crobern Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 25. mars 2014 Jeg har sett i butikk, på små flasker. Mulig det var i utlandet. Men - litt olivenolje på en flaske, riv noen ferske basilikumblader og ha oppi. Sett i kjøleskapet, og vips: basilikumolje til laksen.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Basilikumolje? Er det noe man får kjøpt, eller har du laget den selv? Vi har fra http://www.oliviers-co.no/alle-produkter/olivenolje/alle-produkter/basilikumolje250ml.html Fikk i julegave. Anonymous poster hash: abee1...814
Crobern Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 25. mars 2014 Vi har fra http://www.oliviers-co.no/alle-produkter/olivenolje/alle-produkter/basilikumolje250ml.html Fikk i julegave. Anonymous poster hash: abee1...814 Tusen takk
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #16 Skrevet 25. mars 2014 Laks i biter med pasta,erter og ønsket saus. Anonymous poster hash: 7d282...93e
Adhara Skrevet 25. mars 2014 #17 Skrevet 25. mars 2014 Laks i folie med poteter, vårløk, gulerot, paprika, creme fraiche eller smør, toppes med godt krydder som du liker selv.
Gjest HappyWaffle Skrevet 25. mars 2014 #18 Skrevet 25. mars 2014 laksebiter i folie med grønnsaker eller hva man måtte ønske/ha for hånden, med en dæsj smør og sitronpepper! nammmmm!!!
Butter Skrevet 25. mars 2014 #19 Skrevet 25. mars 2014 Lakseform - ca 4 porsjoner: Ca 500 gram laks 1-2 eple 1 purre 3 -4 dl matfløte 2-3 ss (dijon)sennep timian pepper (salt) Laks, purre, og eple skjæres i biter/skiver og legges lagvis i smurt ildfast form. Pepre og evt salte mellom lagene. Bland sammen matfløte og sennep og hell over blandingen til det nesten dekker laks/grønnsaker. Stekes i ovnen på 200-225 gr. til fløten begynner å stivne, laksen er ferdigstekt. Ca 15 min. Dryss over timian før servering Serveres med poteter eller pasta og evt en grønn salat.
Crobern Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #20 Skrevet 25. mars 2014 Tusen takk for svar alle sammen. Bare å fortsette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå