Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynnte å slanke meg for 4 uker siden. kuttet ut alt søtt, ligger på 12-1300 kalorier om dagen og registrerer ALT jeg putter i munn.

I tilegge trener jeg aerobik 45 min daglig i tilegg til 30 min gange i bakker...

Gikk ned 2,4 kg føste uka, så stoppet det, og har ikke gått ned noe mer.

Nå er jeg i ferd med å misste motivasjonen, da det er helt jævlig å leve slik, og når man ikke får noen resultater heller, føles det helt meningsløst...

Men jeg vil sååå gjerne ned 15 kg, til der jeg var før jeg fikk barn:(

Er 169 høy og veier 90 kg...

Noen som har noen gode ideer, eller litt trøst???

Anonymous poster hash: 4a8c9...7ee
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal få trøst fra meg :klem:

Anonymous poster hash: 09414...109
AnonymBruker
Skrevet

TTT = Ting Tar Tid! Og jeg syns kcalinntaket ditt er (for) lavt...

Anonymous poster hash: d0db7...a92
  • Liker 1
Skrevet

Mine gode ideer:

- glem alt som heter kalorier, det er ihvertfall tøys og tull og bortkastet tid å telle dem.

- spis mest mulig ren mat, med nok sunt fett (dvs fra dyr, kokosolje, avocado, smør, kaldpresset oliven, IKKE planteoljer)

- Jobb med følgende aspekter; mer og god søvn, avspenning, mye hverdagsaktivitet inkludert noe styrke i løpet av uken, positive tanker og gjør ting du blir glad av.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det at du gikk ned 2,5 kilo først var fordi kroppen kvitter seg med mye overflødig vann fra kroppen som samler seg opp når man bare spiser drittmat.

fortsett sånn som du gjør, men jeg ville prøvd å fått i meg litt mer kalorier. det er litt lavt med tanke på hvor mye du trener.

Anonymous poster hash: bea68...b52
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å stresse seg ned i vekt. Jeg har gått ned over 40 kg, men har brukt tid og har ikke tellet kcal. Dette må du ikke tenke er en kur. Du må legge om helt. For livet. Du spiser nok for lite og, i og med at du trener hver dag, så trenger du mer næring. Les boken Alt om fettforbrenning, der står mye forklart. Var en AHA opplevelse for meg å lese den. Masse lykke til!

Anonymous poster hash: 8620d...c59
  • Liker 1
Gjest Malanthor
Skrevet

Det stagnerer ofte litt etter en innledende nedgang. Bare ta det med ro du kommer til og gå ned mer.

Du burde også passé på og være aktiv hele dagen og ikke bare sette din lit til de 45 minuttene du trener.

Gå istedefor og ta heisen. Gå til butikken istedefor og kjøre. Osv osv.

Og spis mer. Når du er aktiv trenger kroppen næring.

AnonymBruker
Skrevet

Ting tar tid dessverre, og i starten går det gjerne litt raskere siden vi kvitter oss med en del vann. Husk at vi som oftest har brukt ganske lang tid på å putte på ekstra vekt også.

Ikke bare fokuser på tallene på vekta, men også hvordan klær passer og bruk gjerne målbånd eksempel på mage, rumpe, lår og bryst. Muskler veier mer enn fett.
Har du en bukse innerst i skapet som ikke passer lengre? Prøv den av og til og se om den passer bedre eksempel.

Om du har mulighet for det, start å trene styrke. Og løft tungt, ikke vift med manualer på 1 kg bare. Muskler på jenter er dessuten hot!

Trent intervaller. Det øker kondisen raskere og øker fettforbrenning. Google litt, så finner du eksempler på programmer du kan hente inspirasjon fra.

Ikke gå for lavt på kaloriene dine. I tillegg tenk også på hvor kaloriene kommer fra.

Så er det alle småtingene man kan gjøre i hverdagen. Ta trapper i stede for heis eller rulletrapper, gå eller sykle til jobb dersom man kan, gå et ekstra busstopp om det er mulig etc.

Anonymous poster hash: 2253b...24e
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for svar:)

Ja jeg vet jo at mesteparten av vekta jeg gikk ned første uka er vann, men med dette kostholdet og treningen, mener jeg virkelig at jeg burde gått ned litt mer, ikke stått stille på vekta i 3 uker...

Jeg går alltid trapper i stedet for heis, bor i 8 etg og jobber i 5, så blir en del trappegåing. Ikke har jeg bil heller, så blir mye gåing og bæring av matvarer også...

Føler liksom at jeg gjør alt "etter boka" uten resultat:(

Kan ikke øke kalorimengden, for da legger jeg på meg!

Er redd jeg må tyne den enda mer, ned mot 1000 kal, men det vet jeg ikke om jeg klarer å leve med i lengden...

Anonymous poster hash: 4a8c9...7ee
Skrevet (endret)

Det verste du kan gjøre er å spise mindre! Du bør legge om til et kosthold du kan leve med. Du skal ikke sulte deg ned i vekt, da kan kiloene komme tilbake bare du tenker på mat!

Lagt til: Spis mer, og tren styrke.

Endret av sullå
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg skjønner godt at du er frustrert :klem:

Men jeg lurer: hvordan klarer du å komme gjennom treningsøktene når du spiser så lite? Jeg trener en halvtime daglig (30 day shred) og om jeg skulle hatt et så stort kaloriunderskudd ville jeg ikke hatt nubbsjangs til å komme gjennom treningen uten å svime av. Du har ikke oppgitt alder, men om jeg gjetter at du er i slutten av tyveårene har du en BMR (basalforbrenning) på 1686 kcal per døgn. Det er det kroppen din trenger kun for å opprettholde livsfunksjoner, dersom du ligger strak i senga hele døgnet. Med aktiv mosjon daglig forbrenner du ca 2900 kcal per døgn. Da sier det seg selv at 1200 er altfor lite. Kroppen din har ingen mulighet til å bygge muskler eller restituere seg etter trening fordi den får for lite næring til disse oppgavene, og du risikerer å møte veggen med et smell, i verste fall bli alvorlig syk eller skadet. Helst skal man rådføre seg med lege før man begynner med store omlegginger av kosthold eller hard trening, jeg anbefaler at du tar en tur til fastlegen og forklarer situasjonen, og følger rådene du får derfra nøye. Det finnes ingen mirakelkur, og du må være tålmodig, selv om det er tøft til tider. Nå høres det ut som du driver med en sultekur, og jeg blir oppriktig bekymret når du skriver at du vurderer å senke matinntaket ytterligere - dette kan fort utvikle seg til spiseforstyrrelser eller annen alvorlig sykdom, feilernæring (som igjen kan føre til varige helseproblemer), etc.

Vær snill med kroppen din, du har bare en og den skal vare hele livet :blomst:

Anonymous poster hash: a646a...c11
Gjest Silverstream
Skrevet

Morsomt å lese alle som svarer at 1300 kalorier er for lite i løpet av en dag. Rart at en så seriøs nettside som Vektklubb.no gir budsjett på 1300 i så tilfelle ....

AnonymBruker
Skrevet

Huff, jeg skjønner godt at du er frustrert :klem:

Men jeg lurer: hvordan klarer du å komme gjennom treningsøktene når du spiser så lite? Jeg trener en halvtime daglig (30 day shred) og om jeg skulle hatt et så stort kaloriunderskudd ville jeg ikke hatt nubbsjangs til å komme gjennom treningen uten å svime av. Du har ikke oppgitt alder, men om jeg gjetter at du er i slutten av tyveårene har du en BMR (basalforbrenning) på 1686 kcal per døgn. Det er det kroppen din trenger kun for å opprettholde livsfunksjoner, dersom du ligger strak i senga hele døgnet. Med aktiv mosjon daglig forbrenner du ca 2900 kcal per døgn. Da sier det seg selv at 1200 er altfor lite. Kroppen din har ingen mulighet til å bygge muskler eller restituere seg etter trening fordi den får for lite næring til disse oppgavene, og du risikerer å møte veggen med et smell, i verste fall bli alvorlig syk eller skadet. Helst skal man rådføre seg med lege før man begynner med store omlegginger av kosthold eller hard trening, jeg anbefaler at du tar en tur til fastlegen og forklarer situasjonen, og følger rådene du får derfra nøye. Det finnes ingen mirakelkur, og du må være tålmodig, selv om det er tøft til tider. Nå høres det ut som du driver med en sultekur, og jeg blir oppriktig bekymret når du skriver at du vurderer å senke matinntaket ytterligere - dette kan fort utvikle seg til spiseforstyrrelser eller annen alvorlig sykdom, feilernæring (som igjen kan føre til varige helseproblemer), etc.

Vær snill med kroppen din, du har bare en og den skal vare hele livet :blomst:

Forbrenner 2900 kalorier pr døgn? En kvinne på 169 cm høy. Det tviler jeg sterkt på. Jeg ville lagt meg på 1500-1600 kalorier pr dag, trent styrke og sett hvordan det gikk.

Anonymous poster hash: 905fc...b94

AnonymBruker
Skrevet

Morsomt å lese alle som svarer at 1300 kalorier er for lite i løpet av en dag. Rart at en så seriøs nettside som Vektklubb.no gir budsjett på 1300 i så tilfelle ....

Er ikke det en automatisk utregning ala Myfitnesspal? (Jeg er ikke medlem, men utfra hvordan det er beskrevet på hjemmesidene virker det veldig likt som MFP) Det er isåfall ikke ernæringsråd, det er en matematisk formel. Om man oppgir høyde, vekt, kjønn og alder (som gir BMR) og x kg vekttap over y antall uker får man et kaloribudsjett automatisk. Det trenger overhodet ikke være sunt eller realistisk, jeg kan feks plotte inn at jeg (som normalvektig) ønsker å gå ned 40 kg på 8 uker - da sier det seg selv at jeg vil få beskjed om å lukte på en halv gulrot annenhver dag.

Det kan også ligge andre parameter til grunn for vektnedgang, og det er derfor det er viktig å ha dialog med lege når man skal ned i vekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forbrenner 2900 kalorier pr døgn? En kvinne på 169 cm høy. Det tviler jeg sterkt på. Jeg ville lagt meg på 1500-1600 kalorier pr dag, trent styrke og sett hvordan det gikk.

Anonymous poster hash: 905fc...b94

Link til kalkulatoren jeg brukte, mulig den ikke er riktig eller at jeg har overvurdert aktivitetsnivået hennes, men du kan regne på det her: http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp

Gjest Silverstream
Skrevet

Er ikke det en automatisk utregning ala Myfitnesspal? (Jeg er ikke medlem, men utfra hvordan det er beskrevet på hjemmesidene virker det veldig likt som MFP) Det er isåfall ikke ernæringsråd, det er en matematisk formel. Om man oppgir høyde, vekt, kjønn og alder (som gir BMR) og x kg vekttap over y antall uker får man et kaloribudsjett automatisk. Det trenger overhodet ikke være sunt eller realistisk, jeg kan feks plotte inn at jeg (som normalvektig) ønsker å gå ned 40 kg på 8 uker - da sier det seg selv at jeg vil få beskjed om å lukte på en halv gulrot annenhver dag.

Det kan også ligge andre parameter til grunn for vektnedgang, og det er derfor det er viktig å ha dialog med lege når man skal ned i vekt.

Hadde du vært normalvektig og skrevet inn at du ville gå ned 40kg, så hadde du nok blitt stoppet. Er en sperre for slikt :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan vel være at selv om du gjør "alt etter boka" så passer ikke den boka akkruat deg. At du bør trene med en annen intensitet eksempel, eller gjøre andre endringer i kostholdet ditt enn bare dropp på kalorier. Har ikke helt trua på at det finnes noen universaldiett som passer alle mennesker.

Å gå for lavt på kaloriene vil sikkert gi et vekttap bare man kommer lavt nok ned, men du skal leve videre på dette også. Regner med at målet ditt er ikke bare å gå ned de kiloene du ønsker, men også forbli der. Det vanskeligste med å gå ned i vekt er vel som oftest å forbli på ønsket vekt.

Anonymous poster hash: 2253b...24e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...