Gå til innhold

Fordeling av husarbeid i dagens samfunn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en tråd hvor AB vurderte å ta alt husarbeidet mot at samboeren tok større del av deres felles regninger, og det fikk meg til å tenke over hvordan vi fordeler husarbeidet hjemme.

Det var ikke så veldig morsomt egentlig. For her er fordelingen.

Jeg:

Lager mest middag ("hver" dag) og frokost i helgene

Bærer alle tunge poser og varer/ting vi handler opp 4 etasjer

Kjører så godt som alltid når vi er sammen i bilen (hun ønsker dette)

Tar utvendig vask av bil, hun tar innvendig og hjelper utvendig hvis jeg ikke er ferdig

Flytter møbler når hun ønsker dette (ommøblering)

Henger opp ting (drill og skruer osv)

Vasker opp og på kjøkkenet (ca 35%)

Bytter dekk på bilen

Hun:

Vasker klær (alt, alltid)

henger opp og bretter og legger på plass (nesten alt, nesten alltid)

Vasker gulv/rydder/tørker støv (nesten alltid alt, alene)

Vasker opp og på kjøkkenet (ca 65%)

Skifter på sengen (Får av og til hjelp)

Rydder vekk mine klær som jeg slenger rundt forbi

Pynter og dekorerer leiligheten

Så det jeg innså er at hun gjør alle tingene (utenom matlaging) som krever arbeid nesten hver dag. Mens de oppgavene jeg tar meg av er ting som går fort og ikke gjøres så ofte.

Hvis vi ser bort i fra at jeg lager middag nesten hver dag så er jo arbeidsdelingen vår veldig gammeldags..

Er jeg gammeldags fordi jeg synes at denne delingen er ganske rettferdig?

Den dagen vi kjøper et hus så blir det jo veldig mye mer ting for meg å gjøre, og tingene jeg gjør er mye mer fysisk krevende og fare for skader. Har f.eks en strekk i ryggen etter å ha flyttet et skap fullt av ting jeg ikke vet hva er fordi samboeren ville ha det litt anderledes. Så blir det opp i stiger for å rense takrenner, bytte dekk på bilen kan fort gi prolaps eller strekk, hvis det er skumle lyder så er deg JEG som må sjekke hvilken demon vi har besøk av i kveld (eller ekorn som det også kan være).

Jeg mener ikke at det er kvinners jobb å gjøre de tingene samboeren min gjør, men de tingene jeg gjør klarer hun ofte ikke.

Hun kan f.eks ikke flytte på mange av møblene våre, hun klarer ikke å bytte dekk (rent fysisk, ikke teknisk), hun er "avhenging" av at jeg tar 70% av matvarene hvis hun ikke vil gå flere ganger ekstra opp og ned til bilen, selv om hun er flink til å kjøre bil nekter hun f.eks å kjøre og parkere på kjøpesenter i rushtiden eller lørdager. Så hun gjør de tingene jeg ikke liker, så gjør jeg de tingene hun ikke kan. Er det ikke slik en byttehandel fungerer.

Du gjør noe for meg som jeg ikke kan/vil, så gjør jeg noe for deg som du ikke kan/vil???

Hvorfor blir det alltid dratt inn temaer som likestilling og kjønnsforskjeller når det egentlig bare dreier seg om at hver enkelt person må ta ansvar for seg selv og bli enige med parteren sin om hva som er rettferdig? Hvis partneren din nekter å gjøre noe slik at du må gjøre alt, OG du godtar det så tilbyr jo han/hun noe som er verdt dette. Så hvorfor klage? Hvis det ikke er verdt alt arbeidet finnes det mange andre der ute som kanskje er villige til å gi deg litt tilbake.

Anonymous poster hash: c7ddd...f8b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dersom dere liker å ha det sånn, så må dere jo fortsette å gjøre det. Jeg hadde ikke reagert på denne arbeidsfordelingen. Er normalt at man bidrar etter evne, men jeg synes du burde se på tidsbruk, dersom du innerst inne føler at du har noe å ta igjen.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du sier at hun ikke klarer å flytte møbler, skifte dekk,bære tunge ting etc.

Vi hadde ingen mann i huset da jeg vokste opp og min mor på til tider under 50 kilo og 156 cm, hadde aldri problemer med å klare noe som helst alene, bortsett fra å bære vaskemaskin og komfyr. Jeg har heller ikke hatt problemer med å flytteting alene, - jeg foretrekker for eksempel å ommøblere når mannen er borte. Man finner smarte løsninger og metoder når man er nødt til å lære seg å gjøre ting på egenhånd.

Endret av absinthia
Skrevet

Jeg synes dette er noe som hvert par må finne ut for seg hva som fungerer. Her har vi det ganske likt fordelt, f.eks deler vi på å kjøre bil når vi skal en plass sammen, deler klesvasken (han gjør faktisk mer, men det har litt å gjøre med at det må bæres 2 etasjer opp for å henges opp og da er tungt for meg).

Skrevet (endret)

Jeg:

Lager middag

Tar alt av oppvask og ryddig/vasking på kjøkkenet

Står opp tidlig med ungen i helgene og baker brød/rundstykker til frokost

Rydder (hverdagsryddingen - om det kreves litt større innsats deler vi på det)

Vedlikehold av både min og hennes bil

Ordner alt av utendørsarbeid

Hun:

Klesvask

Holder orden på barnerommet

Tar seg av henting og levering i barnehagen (inkludert morgenstellet og spisingen før barnehagen)

Tar seg stort sett av leggingen av ungen

Resten deler vi ganske likt mellom oss. Dette er ikke noe av har avtalt eller snakket om, men det er slik det har blitt, og det fungerer ganske greit.

Endret av Maximillian Cohen
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere liker å ha det sånn, så må dere jo fortsette å gjøre det. Jeg hadde ikke reagert på denne arbeidsfordelingen. Er normalt at man bidrar etter evne, men jeg synes du burde se på tidsbruk, dersom du innerst inne føler at du har noe å ta igjen.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du sier at hun ikke klarer å flytte møbler, skifte dekk,bære tunge ting etc.

Vi hadde ingen mann i huset da jeg vokste opp og min mor på til tider under 50 kilo og 156 cm, hadde aldri problemer med å klare noe som helst alene, bortsett fra å bære vaskemaskin og komfyr. Jeg har heller ikke hatt problemer med å flytteting alene, - jeg foretrekker for eksempel å ommøblere når mannen er borte. Man finner smarte løsninger og metoder når man er nødt til å lære seg å gjøre ting på egenhånd.

Skifte dekk går ikke for henne. Dekkene er for tunge, vanlige biler har fått veldig mye tyngre dekk de siste årene, og boltene sitter så godt fast at selv jeg sliter med å løsne dem og jeg veier 100+ og må bruke den vekten for å vri dem løs-

Hun skulle vel klart å ommøblere, men det hadde gått på bekostning av parketten. Hel-tre bord og seksjoner veier for mye for henne rett og slett. Hun skulle alltids fått flyttet det, men ikke uten å risikere å skade seg selv og leiligheten.

Jeg føler vel at jeg har litt å ta igjen, men jeg prøver å gjøre opp for det, men vet ikke helt hvordan. :)

Anonymous poster hash: c7ddd...f8b

Skrevet (endret)

Problemet med "dagens samfunn" er ikke eksempler på åssen du eller jeg fikser dette.

Problemet er indoktrineringen vi har slitt med de siste tiårene der likestillingsfanen er høyt hevet i front av korstoget kombinert med konformitetskåtheten og konsensuskulturen skapt av en elite som lener seg mot teori og byråkrati med samfunnsøkonomien som påstått bærebjelke.

Som vår tidligere statsminister sa det så treffende under debatten på NRK1 om reservasjonsretten (som altså også er feil, det er reservasjonsmuligheten, men det er en annen diskusjon), fritt sitert; "jeg er veldig for at folk skal få leve livene sine slik det passer dem, (underforstått) så lenge de gjør det slik jeg mener det er best og mest riktig når vi hensyntar samfunnets og fellesskapets interesser. (kursiv er min tolkning, understreker det, basert på resten av resonnementene hans i debatten)

Det eksisterer etter min oppfatning en grov fornektelse av det faktum at kvinner og menn er til dels kapitalt ulike når det kommer til interesser, fokus, mestring og vektlegging av ulike oppgavers innhold og viktighet. Nei - det betyr IKKE at menn bare vil gjøre som de vil, prioritere det som er morsomt og ikke bidra til fellesskapet. Det er altså en gedigen misforståelse som krydres av myter, feiloppfatninger og påstander kun for å skape disharmoni og provokasjoner.

La oss erkjenne en gang for alle at kvinner er i all hovedsak premissleverandører til hvordan hus og heim og AS familien best bør organiseres. Det betyr IKKE at kvinner, i kraft av sitt kjønn, er mest kompetente men det betyr definitivt at kvinner selv mener de er det. Og vi menn finner oss faktisk i det, både fordi vi må og ford de fleste av oss synes det i all hovedsak er greit. Da er det dirty tricks å komme etterpå med bebreidelser om at vi ikke gjør nok, hjelper til i stor nok grad eller ikke bidrar slik hun vil.

Parforhold, inkludert både husarbeid, sex, barneoppdragelse, vedlikehold, sosial samhandling etc. er en symbiose hvis suksessfaktor er felles forståelse og vilje til og ønske om bileteral interaksjon og samarbeid, særlig når vi snakker utfyllende og komplementære ferdigheter og egenskaper.

Det handler mindre om Excel ark der kvantitative oppstillinger forteller hvem som har støvsugd oftes i ukene 6-12 eller hvem som bar ut søpla sist er førende. Ei heller om mannen i huset (tilfeldigvis) lager middag de fleste ukedagene eller leverer i barnehagen 4 av 5 dager.

Finn din partner som matcher deg på verdisett, interesser og verdier og gi bæng i konsesusgnålet fra de folkevalgte og kommentar eliten i Dagbladet og Aftenposten.

Endret av Gorgonzola
AnonymBruker
Skrevet

Vi har nok en ganske gammeldags fordeling her, og det er jeg veldig fornøyd med. Så lenge vi begge trives med det, er det ikke noe å tenkte på. Jeg vasker alltid klær og hus, jeg lager alltid mat, jeg pynter, rydder og ommøblerer og bestemmer hvordan det skal se ut i huset, jeg skifter på senger og "steller" barnet vårt.

Han flytter på møbler, skrur opp/ned ting og spikrer osv, bærer tunge ting, vasker bil, bytter dekk og andre "manne" ting. Han leker med, synger og leser for barnet vårt.

Jeg er utrolig fornøyd med denne fordelingen og kunne virkelig ikke tenkt meg noe annet. Jeg forstår ikke at kvinner om dagen absolutt skal være så likestilte uansett hva de trives med. Det er jo kjempe fint visst man vil ha karrière og alt det der, og at alt skal være likestilt, men syns ikke det er noe galt med å ha en gammeldags fordeling på ting.

Min drøm var aldri å bli lege eller noe slikt, jeg drømte om en grei jobb, mann og barn som jeg kan stelle for. Jeg elsker å lage god middag, holde huset rent og blåse på sår. Jeg syns det er utrolig tilfredsstillende at mannen kommer hjem fra jobb til rent hus og god middag. Jeg er nok en typisk husmor.

Anonymous poster hash: 1b33a...ca0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...