Gjest busterox Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Hei :-) Er litt nysgjerrig på når du og kjæresten din ble samboere? Hvor land tid er normalt å vente? Eller hvor kort tid er akseptabelt å vente? Både jeg og han er ganske unge, men har økonomi til det. Grunnen til at jeg spør er fordi familien min har så mye trøbbel at jeg er rett og slett ulykkelig hjemme. Men jeg og kjæresten har bare vært sammen i 5 måneder. Kjent hverandre i 3 år da. Vet at det fortsatt er utrolig tidlig, og at jeg uansett bør/skal vente noen måneder, bare lurer på deres erfaringer :-)
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Vi bestemte oss for å flytte sammen på 1-års dagen Anonymous poster hash: 7ff9d...1c8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Vi flyttet sammen litt vel fort pga livssituasjon. Vi ble sammen i april, det viste seg at vi skulle studere forskjellige ting i samme storby, så litt økonomi og litt blind kjærlighet, så leide vi leilighet sammen fra august av samme år. Jeg synes det var skrekkelig tidlig egentlig... Men 12 år etter så er vi godt gift. Så det endte jo godt likevel. Hva som er naturlig kommer vel an på paret. Men tror ikke noen kjenner hverandre godt "nok" til å gjøre ting som å ta opp milliongjeld sammen eller få barn sammen før de faktisk HAR bodd sammen i minst ett år. Man blir kjent med noen på en ny måte når man ser dem i alle situasjoner og ikke bare på dates og helgebesøk.... Anonymous poster hash: 86439...4fa
Gjest busterox Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Vi flyttet sammen litt vel fort pga livssituasjon. Vi ble sammen i april, det viste seg at vi skulle studere forskjellige ting i samme storby, så litt økonomi og litt blind kjærlighet, så leide vi leilighet sammen fra august av samme år. Jeg synes det var skrekkelig tidlig egentlig... Men 12 år etter så er vi godt gift. Så det endte jo godt likevel. Hva som er naturlig kommer vel an på paret. Men tror ikke noen kjenner hverandre godt "nok" til å gjøre ting som å ta opp milliongjeld sammen eller få barn sammen før de faktisk HAR bodd sammen i minst ett år. Man blir kjent med noen på en ny måte når man ser dem i alle situasjoner og ikke bare på dates og helgebesøk.... Anonymous poster hash: 86439...4fa Tusen takk for svar :-) Synes også det er veldig tidlig... Skal først en ukes tur til syden å være sammen der, får se hvordan det går først! Jeg tror egentlig ikke vi kjenner hverandre godt nok enda til å bo sammen, men med tanke på situasjonen hjemme så frister det nesten for mye.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 Ved forlovelse for meg. Anonymous poster hash: efdd2...eb9
juliane Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Jeg reiste vel egentlig aldri hjem igjen etter vår andre date. Det vil si at jeg bodde på en knøttliten hybel mens han eide leilighet, så vi var kun hos ham, og jeg sov der hver natt. Dermed var det veldig naturlig å si opp min hybel etter fire måneder. Fem år senere er vi fremdeles samboere. MEN, jeg syns ikke det høres ut som om dere flytter sammen på riktig grunnlag. Man skal flytte inn med kjæresten sin fordi man har lyst til å være sammen hele tiden og dele hverdagens oppturer og nedturer, ikke fordi man vil flytte unna en kjip situasjon hjemme. Og siden du fortsatt bor hjemme er dere nok veldig unge. Jeg mener nok at jo yngre en er, jo lenger bør man vente før man flytter sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 Tusen takk for svar :-) Synes også det er veldig tidlig... Skal først en ukes tur til syden å være sammen der, får se hvordan det går først! Jeg tror egentlig ikke vi kjenner hverandre godt nok enda til å bo sammen, men med tanke på situasjonen hjemme så frister det nesten for mye. Test litt da vel. Før du skriver deg inn på leiekontrakt eller noe sånt, så bo hos ham i noen uker. Ferie er litt unntagstilstand. Man må smake litt på hverdagen. Dersom han synes det er OK. Eller tilbring helgene hos ham, reis til ham torsdag kveld når det er mulig, bli til mandag morgen osv. Dette om han har egen bolig såklart. Hvor lenge har dere vært sammen? Har dere snakket om økonomi osv, og vet at dere vil føle det rettferdig om dere flytter sammen? Er dere så nyforelsket at det ikke er komfortabelt å diskutere "hvem blir boende dersom det blir slutt"-praten? Dersom dere kan kommunisere åpent om mulige problemer i fremtiden og ikke bare rosenrødt, så tror jeg fint dere kan forsøke. Anonymous poster hash: 86439...4fa
Gjest busterox Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Jeg reiste vel egentlig aldri hjem igjen etter vår andre date. Det vil si at jeg bodde på en knøttliten hybel mens han eide leilighet, så vi var kun hos ham, og jeg sov der hver natt. Dermed var det veldig naturlig å si opp min hybel etter fire måneder. Fem år senere er vi fremdeles samboere. MEN, jeg syns ikke det høres ut som om dere flytter sammen på riktig grunnlag. Man skal flytte inn med kjæresten sin fordi man har lyst til å være sammen hele tiden og dele hverdagens oppturer og nedturer, ikke fordi man vil flytte unna en kjip situasjon hjemme. Og siden du fortsatt bor hjemme er dere nok veldig unge. Jeg mener nok at jo yngre en er, jo lenger bør man vente før man flytter sammen. Takk for svar! Selvfølgelig, jeg har kjempelyst å bo med han, vi er i lag hver dag (med mindre noen av oss har planer med venner etc), og sover hos hverandre hver helg. Hadde ikke hatt noe problem å bodd sammen med han. Har faktisk tenkt på det en stund selv om det er utrolig tidlig, det var bare nå situasjonen ble litt annerledes :-)
cattleya Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Etter en mnd. For vår del. Det var jo litt kjapt, men vi har aldri sett oss tilbake og vi var ikke pur- unge heller da...
Gjest busterox Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Test litt da vel. Før du skriver deg inn på leiekontrakt eller noe sånt, så bo hos ham i noen uker. Ferie er litt unntagstilstand. Man må smake litt på hverdagen. Dersom han synes det er OK. Eller tilbring helgene hos ham, reis til ham torsdag kveld når det er mulig, bli til mandag morgen osv. Dette om han har egen bolig såklart. Hvor lenge har dere vært sammen? Har dere snakket om økonomi osv, og vet at dere vil føle det rettferdig om dere flytter sammen? Er dere så nyforelsket at det ikke er komfortabelt å diskutere "hvem blir boende dersom det blir slutt"-praten? Dersom dere kan kommunisere åpent om mulige problemer i fremtiden og ikke bare rosenrødt, så tror jeg fint dere kan forsøke. Anonymous poster hash: 86439...4fa Som jeg skrev har vi vært kjærester i 5 måneder, har vært gode venner i 3 år før det. Økonomien er ingen problem verken for han eller meg :-) Han er rett over 20, forresten. Jeg er ikke sånn type romantiker som tror at alt er bare rosenrødt, og vet at det kan komme problemer (som det mest sannsynlig gjør) etter en stund, til nå har det bare vært småting. Har ikke snakket skikkelig om det enda, jeg har virkelig ikke bestemt meg :-) Endret 27. mars 2014 av busterox
Ræll Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Vi hadde vært kjærester i et halvt års tid, offisielt i 3-4 måneder Vi flyttet ut fordi begge bodde hjemme, men vi ønsket mer privatliv og måtte slippe reiseveien (tre kvarter en vei) for å se hverandre.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 Jeg hadde aldri flyttet sammen med noen som kom rett fra foreldrehjemmet. Ett år som uteboende er minimum for å ha grunnleggende forståelse for å drive et hjem. Anonymous poster hash: fbc13...764 2
BlueBella Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Etter første natten sammen var vi ikke fra hverandre igjen. Og vi giftet oss under et år etter at vi først ble kjent. Men vi var ikke i begynnelsen av 20-årene. Når det er sagt - når dere faktisk er i 20-årene så er det vel på tide å flytte hjemmefra uansett? Hvorfor flytter du ikke i egen leilighet så kan han sove over så ofte han har mulighet og dersom det funker ganske bra, så kan han etter hvert flytte inn med deg?
BlueBella Skrevet 25. mars 2014 #14 Skrevet 25. mars 2014 Jeg hadde aldri flyttet sammen med noen som kom rett fra foreldrehjemmet. Ett år som uteboende er minimum for å ha grunnleggende forståelse for å drive et hjem. Anonymous poster hash: fbc13...764 Og jeg er helt enig i dette! Jeg ville ikke flyttet direkte sammen med noen som ikke har bodd hjemmefra før. Derfor ville jeg heller flyttet ut alene. 1
DysterPytten Skrevet 25. mars 2014 #15 Skrevet 25. mars 2014 Vi var i avstandsforhold i 3 år, før jeg mista jobb og leilighet der jeg bodde før. Da først flytta jeg til hans by så 3 år faktisk.
Gjest busterox Skrevet 25. mars 2014 #16 Skrevet 25. mars 2014 Etter første natten sammen var vi ikke fra hverandre igjen. Og vi giftet oss under et år etter at vi først ble kjent. Men vi var ikke i begynnelsen av 20-årene. Når det er sagt - når dere faktisk er i 20-årene så er det vel på tide å flytte hjemmefra uansett? Hvorfor flytter du ikke i egen leilighet så kan han sove over så ofte han har mulighet og dersom det funker ganske bra, så kan han etter hvert flytte inn med deg? Og jeg er helt enig i dette! Jeg ville ikke flyttet direkte sammen med noen som ikke har bodd hjemmefra før. Derfor ville jeg heller flyttet ut alene. Sant - men uansett. Ikke poenget :-) Jeg har bodd alene før, hadde hybel i 6 måneder men måtte flytte hjem. Grunnen til at jeg enda bor hjemme er for jeg har hatt en sykdom som gjorde at jeg trengte hjelp til alt, og er nyoperert nå :-) Han bor hjemme for å spare, selv om han har utrolig god jobb.
BlueBella Skrevet 25. mars 2014 #17 Skrevet 25. mars 2014 Sant - men uansett. Ikke poenget :-) Jeg har bodd alene før, hadde hybel i 6 måneder men måtte flytte hjem. Grunnen til at jeg enda bor hjemme er for jeg har hatt en sykdom som gjorde at jeg trengte hjelp til alt, og er nyoperert nå :-) Han bor hjemme for å spare, selv om han har utrolig god jobb. Det er ikke deg jeg er bekymret for. Det er han. Det er alltid jenta som sitter med svarteper dersom gutten ikke er i stand til å leke hus når han flytter hjemmefra. Det er sunt for de fleste gutter å klare seg litt uten mamma før de flytter sammen med ei jente, ellers blir det veldig fort til at hun blir den nye mammaen. 3
Jolene Skrevet 25. mars 2014 #18 Skrevet 25. mars 2014 Første gangen: Vært sammen i 1 år og 4 mnd. Hele forholdet skar seg. Andre gangen og nåværende: Var sammen i 3 1/2 år først, flyttet ikke sammen før sommeren 2013. Vil anbefale å bo for deg selv først, både med tanke på alder, men også fordi det er bare god erfaring å måtte bo for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2014 #19 Skrevet 25. mars 2014 Flyttet inn sammen etter å ha kjent hverandre i rundt 5-6 mnd. Sammen enda 2.5 år etter og alt går fint. Jeg måtte finne ny leilighet uansett, så fant vi ut at vi kunne like gjerne prøve oss sammen isteden for å finne en ny leilighet igjen etter 6 mnd til hvis vi ville det. Det var veldig tidlig, men heldigvis har det gått bra :D Anonymous poster hash: fbfd8...287
Gjest Kvinneline Skrevet 25. mars 2014 #20 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Ikke noe fasitsvar på det. Når dere begge ønsker å flytte sammen er det ikke for tidlig synes jeg😊 Endret 13. april 2014 av Kvinneline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå