Gå til innhold

Sikre barn i bil.....

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo at barna helst skal sitte bakovervendt til de er 4 år.

Her har jeg med en gutt på 2 som er så lang at det er trangt for beina hans når han sitter i sitt bakovervendte sete. Han får ikke strekt beina ordentlig ut...

Hvordan gjør dere andre det? Lar dere barna sitte "krønsja" eller skifter dere sete?

Vi har et sete som er framovervent som vi kan ta i bruk men jeg synes liksom det er litt skummelt ettersom anbefalingene er såpass som de er...

Anonymous poster hash: b6379...05a

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Barn kan fint sitte med beina bøyd, og i kors, så her får de fint sitte til de er gammel nok til å sies.

• Liker 2
Skrevet

Hvordan sitter barnet når det ikke er i bilstolen? Mine satt gjerne "krønsja" sammen både på gulvet og i sofaen i den alderen, tror de liker det sånn :) så selv om vi synes det ser ubehagelig ut er det ikke sikkert barnet tenker over det, de er mye mykere enn oss :)

Uansett, sikkerhet før komfort, begge mine satt bakovervendt til 4års alder. Heller ukomfortabel med bøyde bein enn knekt nakke.....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde en som både var høy, langbeint og bilsyk. Så vi snudde til forovervendt litt etter 2,5 års alder. Med hjertet i halsen, egentlig.

Anonymous poster hash: 3b50d...6ca
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sitter barnet når det ikke er i bilstolen? Mine satt gjerne "krønsja" sammen både på gulvet og i sofaen i den alderen, tror de liker det sånn :) så selv om vi synes det ser ubehagelig ut er det ikke sikkert barnet tenker over det, de er mye mykere enn oss :)

Uansett, sikkerhet før komfort, begge mine satt bakovervendt til 4års alder. Heller ukomfortabel med bøyde bein enn knekt nakke.....

De sitter gjerne krønsja og sammenkrølla. Men de sitter ikke stille i tre timer i strekk uten å reise seg 326 ganger og løpe litt rundt innimellom....

Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor langt dere skal kjøre. Men jeg ville heller tatt mange pauser hvor han kan få strekke på seg enn å ikke sikre han etter anbefalingene. Jeg har blitt påkjørt 3 ganger mens jeg har vært i bilen, ikke min skyld noen av gangene. Tro meg, man vet aldri hva man møter på veien.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan sitter du best å stødig?

På en høy krakk å dingle med føttene eller på en lavere krakk med bøyde ben og godt plantet i gulvet?

Anonymous poster hash: fd584...a89
Skrevet

Det er ingenting å hente på å flytte barnesetet lengre fra seteryggen i bilen? Kommer jo gjerne an på hvilken bil dere har og hvor lange ben passasjeren foran har.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange svar :)

Vi kjører jo aldri kjempelangt i bil så det går sikkert greit. Synes bare det ser så ukomfortabelt ut å ikke kunne få strekt ut beina litt. Men man kan jo bare ta noen pauser hvis det blir behov, enig i det :)

Kjenner mange som har bytta til framovervendt sete for evigheter siden (1,5 åringer) så tenkte at hvis så mange gjør det så kan sikkert jeg også.

Men velger selvsagt sikkerhet foran komfort... Også tenker jeg at jeg ikke vil sitte der etter en evt ulykke å tenke at "hvis barnet hadde hatt det andre setet så kunne det ha overlevd"..

Skrevet

Vi blir nødt til å snu når han er ca tre tipper jeg. Han er så lang st hodet når toppen av setet snart. Heldigvis kjører vi ikke mer enn til og fra bhg som tar tre min i ukedagene. Kun i helger vi kjører litt lengre.

Gjest Jørild
Skrevet

Her sitter de krønsja. Heller det en knekt nakke ved kræsj.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Vi kjører jo aldri kjempelangt i bil så det går sikkert greit. Synes bare det ser så ukomfortabelt ut å ikke kunne få strekt ut beina litt. Men man kan jo bare ta noen pauser hvis det blir behov, enig i det :)

Kjenner mange som har bytta til framovervendt sete for evigheter siden (1,5 åringer) så tenkte at hvis så mange gjør det så kan sikkert jeg også.

Men velger selvsagt sikkerhet foran komfort... Også tenker jeg at jeg ikke vil sitte der etter en evt ulykke å tenke at "hvis barnet hadde hatt det andre setet så kunne det ha overlevd"..

WOW, skjønner ikke at folk vender forover så tidlig, med mindre det er en kjempegod grunn (som feks fra før lange for bakovervendte seter, men hvor mange 1.5 åringer er det liksom..)

Jeg kommer til å bruke bakovervendte så lenge mini er lang (kort?) nok

Skrevet

Her sitter snart-treåringen bakovervendt med bøyde bein og klager ikke ennå. Besafe x3 blir nok for lite til høsten pga rygglengde og da blir det nok forovervendt i ene bilen, mens det er veldig god plass i britax ennå. Da blir nok britax flyttet til den bilen vi oftest kjører langt i, mens det blir forovervendt i den som stort sett brukes 3 minutter til bhg i 30 sone.

AnonymBruker
Skrevet

Her satt han med bøyde bein og syns det var helt greit, han visste jo ikke om noe annet. Måtte bytte fra besafe til britax two way (montert bakovervendt) da han var 2,5 år for da var han for lang for besafe. Det holdt til han var 3,5, da fant vi ikke noe større som var bakovervendt så byttet til fremovervendt beltestol da.

Ville hvert fall ikke snudd før ungen veier 15 kilo og er stor nok til å sitte i beltestol. Sikrere å sitte fremovervendt i beltestol enn med 5 punktsele.

Anonymous poster hash: b54f6...9a4
AnonymBruker
Skrevet

WOW, skjønner ikke at folk vender forover så tidlig, med mindre det er en kjempegod grunn (som feks fra før lange for bakovervendte seter, men hvor mange 1.5 åringer er det liksom..)

Jeg kommer til å bruke bakovervendte så lenge mini er lang (kort?) nok

Hun ene i barselguppa mi vendte forover fordi hun mente ungen var sint fordi hun satt bakover..

Svigerinna mi har forover fordi ungen har lange bein. Flytta det sånn da ungen var 1,5. Hun er snart 2,5. Gutten min er 2 og like lang som henne.

Det et ikke så mye å gå på ved å evt flytte setet lenger bak. Da blir det også alt for trangt foran. Vi kjører Toyota avensis st.vogn. Langbeinte både jeg og pappa'n.

Noen som kan anbefale noen gode,

Bakovervendte seter til gutten min? Som evt er litt plassbesparende?

Skrevet

Noen som kan anbefale noen gode,

Bakovervendte seter til gutten min? Som evt er litt plassbesparende?

Britax har seter som varer lenge, bakovervendte. Min er snart 4, og sitter bakovervendt i Britax hi-way.

Skrevet

Her sitter de bakovervendt så lenge som mulig. Da det begynte å bli trangt for den eldste kjøpte vi BeSafe Plus, 9-25(?), så kan være bakovervendt lenge. Kommer til å kjøpe det samme til minsten snart. Det tar større plass i bilen, og mannen min er lang, så da byttet vi like så godt bil.

I barnehagen vår ser jeg at de aller fleste faktisk sitter forovervendt, det er unger fra 1-3 år. Skjønner ikke at de tør.

AnonymBruker
Skrevet

De sitter gjerne krønsja og sammenkrølla. Men de sitter ikke stille i tre timer i strekk uten å reise seg 326 ganger og løpe litt rundt innimellom....

Derfor tar man flere pauser om man skal kjøre langt. Det er ubehagelig for andre passasjerer å sitte helt stille i en bil i flere timer også. Når vi kjører rundt 3,5 time 1-2 ganger i mnd så stopper vi minst 2 ganger, med mindre hun sover. Skal man bare i butikken eller til/fra barnehage osv så er det null problem.

Min er 3,5 år nå og ca 98-99 cm høy, sitter i Britax Multi-Tech bakover. Bena har hun bøyd (i skredderstilling), ut på sidene, oppover seteryggen (!), ett bøyd og ett på siden osv. De få gangene hun sitter forover (i besteforeldres bil) sitter hun allikevel med bena oppi setet, enten ett eller begge. Og hun kommer til å sitte bakover så lenge som overhodet mulig. Om så til hun er 5, om setet passer. Heldigvis så ser jeg at de fleste, i hvertfall på småbarn (0+3 år), sitter bakover i vår barnehage.

Vi pleier å ta av skoene uansett også, det hjelper litt på å i hvertfall ikke sitte med støvler på. I tilfelle det er noe du ikke gjør. :) Og dersom det er problematisk for de voksne å ha setet bak, så kan du fint skru av airbagen (på nyere biler) og ha barnesetet i passasjersetet foran, det gir gjerne litt bedre plass baki til den andre voksne.

Anonymous poster hash: 03e82...f41

AnonymBruker
Skrevet

Det skader dem ikke å sitte med beina sammen. De er myyye mykere enn oss voksne, så det kan overhode ikke sammenlignes. Visst du er bekymret for det ville jeg heller ha tatt flere pauser. Jeg har ekstremt høy terskel for å snu mitt barn, og bøyde ben er ca nederst på listen.

Anonymous poster hash: 8d129...bd1
Skrevet

Her sitter fireåringen bakovervendt enda, og jeg håper han kan sitte sånn til over sommeren hvertfall.

Han er 105 cm, og sitter helt fint i Besafe x3. Litt bøy i beina selvfølgelig, men så lenge han ikke klager så får han sitte der en stund til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...