Gå til innhold

Hvilke bunader har du "rett" til å gå med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke steder har du og din familie tilknytning til? Anonymous poster hash: 730db...07d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bergen, Sunnfjord, Nordland.

AnonymBruker
Skrevet

Vossebunad, Oslobunad, Nordlandsbunad

Synes alle er ganske fine. Har hatt nordlandsbunad i ungdommen.

Anonymous poster hash: d81db...a49
AnonymBruker
Skrevet

Øst-Telemark, Sogn, Sunnmøre og Romeriksbunad.

Anonymous poster hash: 78d00...315

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt spørsmålet. Jeg har bunaden fra mitt oppvekststed og har aldri vurdert noe annet (?)

Anonymous poster hash: a7205...afa

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt spørsmålet. Jeg har bunaden fra mitt oppvekststed og har aldri vurdert noe annet (?)

Du skjønner ikke at folk kan ha foreldre og besteforeldre fra andre steder enn de selv er født og oppvokst, og dermed ha lov til å gå med bunader fra disse stedene?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner ikke at folk kan ha foreldre og besteforeldre fra andre steder enn de selv er født og oppvokst, og dermed ha lov til å gå med bunader fra disse stedene?

Nei, jeg har aldri hørt at man har eller ikke har LOV til å gå med visse bunader. Man kan selvfølgelig gå på husfliden å kjøpe hvilken bunad som helst, ingen han nekte noen det.

• Liker 5
Skrevet

Ringerike, Harstad (har Nordlandsbunaden etter bestemor), Oslo og Sør-Trøndelag.

Skrevet

Nei, jeg har aldri hørt at man har eller ikke har LOV til å gå med visse bunader. Man kan selvfølgelig gå på husfliden å kjøpe hvilken bunad som helst, ingen han nekte noen det.

Alle teite folk gjør det.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det helt unaturlig å ha bunad fra stedet jeg er oppvokst da min familie ikke har noen tilknytning til stedet annet enn å ha bodd der. Derimot har vi lange røtter i andre steder i landet. Det er vel Nordlandsbunad, Ofotbunad og bunadene fra Gudbrandsdalen som er aktuelle for meg. Har Nordlandsbunad, men skulle gjerne hatt damask-kjol også.

Anonymous poster hash: e744b...a44

Gjest Lille-pus
Skrevet

Familiært:

Østtelemak, beltestakk, nordlandsbunad og ofotbunad.

Bostedsmessig kan jeg i tillegg til disse ha 'krav' på å kunne bruke noen som ikke føles naturlig å bruke:

AnonymBruker
Skrevet

For min del er det slik at jeg er født og halvveis oppvokst et sted, halvveis oppvokst der foreldrene mine er født. Og besteforeldre fra en helt annen kant av landet igjen, så kunne i prinsippet valgt en tredje bunad pga. det.

Anonymous poster hash: d81db...a49

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd/er oppvokst på og føler en tilknytning til flere steder, og kunne dermed hatt nordmørsbunad, øst-telemarkbunad, oslobunad og østfoldbunad.Jeg har bunad fra det området jeg følte sterkest tilknytning til da jeg skulle velge bunad.

Etter min mening er det unaturlig og rart å skulle velge en bunad fra områder som foreldre og besteforeldre kommer fra, men som man selv ikke føler en sterk tilknytning til.

Anonymous poster hash: da085...89c
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er det helt unaturlig å ha bunad fra stedet jeg er oppvokst da min familie ikke har noen tilknytning til stedet annet enn å ha bodd der.

Hva annet enn å bo gir geografisk tilknyttning?

Generasjonene før har jo bare bodd der de har bodd de også. Å tillegge sine forfedres bosted større vekt enn sitt eget oppvekststed virker litt rart på meg. Litt nedvurdering av eget liv og opphøying av forfedrene.

Jeg har mye familie på andre steder i landet, men det et jo DERES hjemstedet. Jeg har mitt hjemsted.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kystdrakta, Sunnmørsbunad, Nordfjordbunad.

Anonymous poster hash: 872ca...e22
AnonymBruker
Skrevet

Oslo, Follo, Øst-Telemark og Nordlandsbunaden. Kommer nok til å arve en annen enn de nevnte. Har Follo og er veldig glad pappa overtalte meg til den da jeg fikk den. =)

Anonymous poster hash: c66e1...46a
AnonymBruker
Skrevet

Etter min mening er det unaturlig og rart å skulle velge en bunad fra områder som foreldre og besteforeldre kommer fra, men som man selv ikke føler en sterk tilknytning til.

Anonymous poster hash: da085...89c

Akkurat det jeg tenker også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva annet enn å bo gir geografisk tilknyttning?

Generasjonene før har jo bare bodd der de har bodd de også. Å tillegge sine forfedres bosted større vekt enn sitt eget oppvekststed virker litt rart på meg. Litt nedvurdering av eget liv og opphøying av forfedrene.

Jeg har mye familie på andre steder i landet, men det et jo DERES hjemstedet. Jeg har mitt hjemsted.

Historisk sett. I generasjoner tilbake. Vi eier fortsatt familiegården på dette stedet, den har vært i familien i trehundre år. Jeg har vært der mye i oppveksten og har sterkt tilknytning til stedet. Mye mer enn der jeg har vokst opp i en blokk… Bunaden fra det stedet er jo et historisk plagg, en historie jeg ikke har noe som helst forhold til.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Oslodrakten, bolsøybunad og nordmørsbunad. Har sistnevnte.

Anonymous poster hash: 4c566...05a
Gjest Tigress
Skrevet

Romerike, Hedmark, Sogn, Nord-Hordaland og Rogaland.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...