Gå til innhold

Sutre- og motivasjonstråd for oss på boligjakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Nå begynner jeg å bli både lei og demotivert.

Har lett etter leilighet siden nyttår, og går på en 2-3-4 visninger i uka. Men jeg kjenner svært sjelden den "her vil jeg bo"-følelsen. Den eneste leiligheten jeg har fått den følelsen i hittil, fikk jeg i budrunden men mistet på forkjøpsretten.

Frister å bare "ta noe" for å bli ferdig med dette, men noe sier meg at det er en dårlig idé.

Er du i samme båt, eller har du tips/jubel/spørsmål/frustrasjon/motivasjon å dele?

Velt det ut av deg i denne tråden :)

Anonymous poster hash: 14c13...ace
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler at han på Boligjakten i går råkte veldig bra med sin kommentar "uansett hvor høyt budsjett man har så har man alltid en halv million for lite til å kjøpe drømmeboligen".

Skrevet

Boligjakt er veldig vanskelig, så all mulig sympati herfra!

Begge gangene jeg har kjøpt har jeg syntes det har vært fryktelig. Vi har gått på forferdelig mange visninger for å ende opp med et (til sammenligning lite) antall boliger å by på. Det tar altså forferdelig mye tid, drømmer blir knust og man føler at man aldri vil lykkes.

Men det vil du likevel gjøre til slutt :)

Man lærer nemlig om markedet underveis, og til slutt er det du som går seirende ut av budrunden fordi du vet hva du kan forvente at boligen går for og satser på riktig hest. Det skjedde med oss. Etter et halvt år med intens boligjakt (vi var på mellom 30 og 40 visninger) fikk vi drømmeboligen, dvs mer enn vi hadde våget å håpe på. Noe var flaks og tilfeldigheter, noe skyldtes erfaringen fra andre budrunder. Og i dag er vi derfor kjempeglad for at vi bli utkonkurrert de andre gangene.

Så tvi tvi :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk!

Var på to visninger i går. Den ene var PERFEKT, bortsett fra at da jeg sto på terrassen tøyt det ut med edderkopper mellom plankene. Jeg hater edderkopper, så da tenkte jeg bare "huff nei" og dro. Pokker at det skal være sånne ulemper med leilighetene, det er alltid NOE, virker det som.

Den andre jeg var på hadde ikke ettermiddags- og kveldssol på balkongen, og da er det jo ikke noe stas med balkong synes jeg. Dumt, for ellers var den ikke så verst.

AnonymBruker
Skrevet

Har endelig funnet meg en jeg har lyst på. Sitter med forkjøpsrett og vet at den ble solgt i går. Har ennå ikke hørt noe om leiligheten og er redd for at de rett og slett "glemmer" hele forkjøpsretten. Virket litt useriøs den selgeren…:/

Anonymous poster hash: c74ed...2d3
AnonymBruker
Skrevet

Har endelig funnet meg en jeg har lyst på. Sitter med forkjøpsrett og vet at den ble solgt i går. Har ennå ikke hørt noe om leiligheten og er redd for at de rett og slett "glemmer" hele forkjøpsretten. Virket litt useriøs den selgeren…:/

Når er fristen for å melde forkjøpsrett? Bor du i borettslaget fra før eller er det forkjøpsrett i OBOS eller noe annet stort boligbyggerlag?

AnonymBruker
Skrevet

Når er fristen for å melde forkjøpsrett? Bor du i borettslaget fra før eller er det forkjøpsrett i OBOS eller noe annet stort boligbyggerlag?

Er medlem i OBOS, står først på denne leiligheten, men det virket ikke som om selgeren hadde peiling på noe innenfor det. SÅ er redd for at han skriver kontrakt og glemmer å melde inn leiligheten som solgt..Privat selger.

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du tar en telefon til OBOS og hører hva som er status på leiligheten. De behøver ikke fortelle selger at du har ringt dem og meldt din bekymring :)

• Liker 3
Skrevet

En tråd for meg. Er på jakt etter en uslepen diamant, og trodde jeg hadde funnet den, men den er tatt av markedet. Tror ikke den er solgt, men de kan jo ha ombestemt seg.

Med en uslepen diamant så mener jeg en bolig som trenger bittelitt oppshining. Et sted man kan bo mens man pusser opp.

Utenom det, så må jeg selge det jeg har, så jeg føler at jeg har en ganske lang vei å gå her. Og det er slett ikke sikkert at jeg får det som jeg ønsker meg, sukk og atter sukk.

Kanskje det blir litt mer fart i sakene nå når våren nærmer seg.

AnonymBruker
Skrevet

Har snakket med flere meglere som påstår at ting kommer til å ta seg opp litt nærmere sommeren. Men jeg vet ikke helt. Flere ledige leiligheter, men samtidig flere som leter etter noe. Så det går vel kanskje opp i opp?

Hjertesukka: Håper du får solgt, priser meg lykkelig for at jeg nå bare leier og ikke behøver å selge noe selv i tillegg Håper det ordner seg! Hva er det du skal selge (altså hvor mange rom og hvilken by/landsdel)?

TS

Skrevet

Skal faktisk selge ei boligtomt på Vestlandet.

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Har snakket med flere meglere som påstår at ting kommer til å ta seg opp litt nærmere sommeren. Men jeg vet ikke helt. Flere ledige leiligheter, men samtidig flere som leter etter noe. Så det går vel kanskje opp i opp?

Hjertesukka: Håper du får solgt, priser meg lykkelig for at jeg nå bare leier og ikke behøver å selge noe selv i tillegg Håper det ordner seg! Hva er det du skal selge (altså hvor mange rom og hvilken by/landsdel)?

TS

Har hørt det samme, samtidig så tviler eg litt på at det tar seg så veldig opp. Mange som er på jakt etter bolig også. Var på visning på ein knøt liten leilighet som gikk 250.000 over takst. Kjente det tok lufta litt ut av meg.. Gir snart opp!

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt det samme, samtidig så tviler eg litt på at det tar seg så veldig opp. Mange som er på jakt etter bolig også. Var på visning på ein knøt liten leilighet som gikk 250.000 over takst. Kjente det tok lufta litt ut av meg.. Gir snart opp!

Kjenner følelsen! Men hold ut!

Nå har jeg faktisk muligheten til å kjøpe en leilighet i blokka jeg vil bo. Den er "nyoppusset", men arbeidet som er gjort (av selger selv) er så dårlig at man antakelig må sette inn nytt kjøkken på nytt og pusse opp hele badet om igjen. Helt idiotisk, for det som er satt opp der nå er så nytt at det ikke er brukt av noen.

Hvem i all verden er det som flislegger et badegulv med fall VEKK fra sluket?? Argh. Føler nesten at selger ikke fortjener å få solgt i det hele tatt, så dum som han har vært.

Skrevet

Hvor i landet er dere andre på boligjakt?

Vi skal kjøpe oss enebolig i Trondheim (eller omegn), og herrejesus det skal tydeligvis ikke være lett!! Selgere er vanvittig forhåpningsfulle ang pris og gamle, nedslitte hus med råteskader blir lagt ut for langt over 5 mill. Det gale vanvidd spør du meg! Vi har ikke vært på så mange visninger enda, men det er rett og slett pga det legges ut få eneboliger.

Og huff så utrolig mange forferdelig dårlige meglere det er der ute... Mange svarer ikke på telefonen, ringer ikke opp, svarer ikke på mail eller tekstmeldinger, kommer med nye og veldig viktige opplysninger ETTER at budrunden har startet osv. Vi skal selge boligen vi bor i etter at vi har kjøpt og det er sannelig meg få meglere som får komme hjem hos oss for å gi oss et tilbud!!

Enig med AB#13 om elendige hjemme-oppussere som har vært på ferde og nærmest ødelagt boligen sin med dårlig håndverk!

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe oss enebolig i Trondheim (eller omegn), og herrejesus det skal tydeligvis ikke være lett!! Selgere er vanvittig forhåpningsfulle ang pris og gamle, nedslitte hus med råteskader blir lagt ut for langt over 5 mill. Det gale vanvidd spør du meg! Vi har ikke vært på så mange visninger enda, men det er rett og slett pga det legges ut få eneboliger.

Og huff så utrolig mange forferdelig dårlige meglere det er der ute... Mange svarer ikke på telefonen, ringer ikke opp, svarer ikke på mail eller tekstmeldinger, kommer med nye og veldig viktige opplysninger ETTER at budrunden har startet osv. Vi skal selge boligen vi bor i etter at vi har kjøpt og det er sannelig meg få meglere som får komme hjem hos oss for å gi oss et tilbud!!

Enig med AB#13 om elendige hjemme-oppussere som har vært på ferde og nærmest ødelagt boligen sin med dårlig håndverk!

TS her. Jeg jakter i Vestfold, aller helst Tønsberg.

Her er erfaringen stort sett positiv med meglerne, bortsett fra noen få som er så glisende og sleske at jeg blir helt dårlig av å snakke med dem.

Det positive er at jeg er heldig som ikke må lete i en av landets største byer. Man kan fint få en ålreit treroms fra 1,7 og oppover, og enda "billigere" om man kjøper oppussingsobjekt.

I dag var jeg og så på denne leiligheten hvor ting var pusset opp så dårlig at alt må gjøres om igjen, som nevnt i en tidligere post her. Megleren hadde ikke tid til å bli med, så jeg fikk nøklene og tilbragte over en time der inne for å få litt følelsen av hvordan jeg ville trives. Så jeg la meg rett og slett ned på soveromsgulvet og lyttet etter lyder. Jeg er veldig var på lyder når jeg skal sove, så jeg ble ganske fortvila da jeg hørte heisen kjempegodt inne på soverommet. Flyttet meg til soverommet innenfor, men det var like ille. Ble så skuffa at tårene trillet på det tomme gulvet. Konkluderte at jeg kan ikke bo i de blokkene likevel hvis det er så mye støy. Og det er der jeg aller helst vil bo i hele byen...

Faren min var mer positiv og mente at man kunne da lydisolere osv. Så kanskje han har rett. Men nå er jeg bare så jævlig lei hele dette boligprosjektet at der og da var jeg bare fristet til å gi opp hele dritten og fortsette å leie.

Lurer på om dette er som i den påståtte tremånederskrisa i et nytt forhold.. Nå har jeg drevet med dette i siden nyttår, og føler at det er mer belastning enn spenning, for å si det mildt :P

AnonymBruker
Skrevet

Oi, beklager dobbelt sitat i forrige post!

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Kjenner følelsen! Men hold ut!

Nå har jeg faktisk muligheten til å kjøpe en leilighet i blokka jeg vil bo. Den er "nyoppusset", men arbeidet som er gjort (av selger selv) er så dårlig at man antakelig må sette inn nytt kjøkken på nytt og pusse opp hele badet om igjen. Helt idiotisk, for det som er satt opp der nå er så nytt at det ikke er brukt av noen.

Hvem i all verden er det som flislegger et badegulv med fall VEKK fra sluket?? Argh. Føler nesten at selger ikke fortjener å få solgt i det hele tatt, så dum som han har vært.

Den leiligheten som eg vurderer no er det også sånn. Heldigvis er badet gjort av håndarbeidere, mens kjøkkenet var heilt ubrukelig, gulvet er eg ikkje fornøgd med og veggene er heller ikkje noko fine.

Hadde vert bedre om folk kunne spart seg den oppussinga dei gjer rett før dei skal selge. Etter kva eg har forstått så øker dei ikkje taksten noko særlig og materialet skal vera billigast mulig for dei vil jo helst ikkje bruke penger på det. Ender jo berre med at eg må rive nok som egentlig er satt inn for under eit år siden. Ikkje ein god følelse..

AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du tar en telefon til OBOS og hører hva som er status på leiligheten. De behøver ikke fortelle selger at du har ringt dem og meldt din bekymring :)

Gjorde det i dag, da jeg sendte mail til selgeren (fra en annen e-post adresse) og fikk svar at den leiligheten var solgt. Ringte inn til OBOS, fikk beskjed om å ikke bekymre meg, han kunne ikke selge den til de uten at jeg hadde fått tilbudet først. Så nå må jeg bare krysse fingrene for at det går bra.

Skrevet

Gjorde det i dag, da jeg sendte mail til selgeren (fra en annen e-post adresse) og fikk svar at den leiligheten var solgt. Ringte inn til OBOS, fikk beskjed om å ikke bekymre meg, han kunne ikke selge den til de uten at jeg hadde fått tilbudet først. Så nå må jeg bare krysse fingrene for at det går bra.

Høres bra ut! Bra noen holder selgerne litt i øra innimellom :)

AnonymBruker
Skrevet

Den leiligheten som eg vurderer no er det også sånn. Heldigvis er badet gjort av håndarbeidere, mens kjøkkenet var heilt ubrukelig, gulvet er eg ikkje fornøgd med og veggene er heller ikkje noko fine.

Hadde vert bedre om folk kunne spart seg den oppussinga dei gjer rett før dei skal selge. Etter kva eg har forstått så øker dei ikkje taksten noko særlig og materialet skal vera billigast mulig for dei vil jo helst ikkje bruke penger på det. Ender jo berre med at eg må rive nok som egentlig er satt inn for under eit år siden. Ikkje ein god følelse..

Ja, det blir ganske håpløst å rive ned noe som nettopp er satt opp. Eller i hvert fall forsøkt satt opp. I leiligeten jeg kikket på var det, i tillegg til fall vekk fra sluket på badet, skruehull i kjøkkendører fordi selger hadde begynt å skru inn håndtak på feil side av dørene... Flisene var også så dårlig lagt over kjøkkenbenken at noen av dem helte utover. Nei, gleder meg til jeg finner et annet objekt å fokusere på!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...