Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Forskjell på pai og quiche..

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

.....eller er det akkurat det samme?

Skal lage jentemat og tenkte å prøve meg på en pai eller quiche.

Fyllet fikser jeg, men bunnen bekymrer jeg meg ørlite for. Noen som har en idiotsikker oppskrift? Har aldri laget selv før, så jeg trenger steg-for-steg forklaring.

Og kan jeg lage bunnen i dag, og steke den i morgen?

Skrevet

Jeg har endel oppskrifter på både pai og quiche, og de har omtrent de samme ingrediensene til bunnen. fremgangsmåten er også den samme. kanskje det er fyllet som er annerledes?

Bunnen kan du lage dagen før hvis du vil. du kan forsteke den dagen før eller bare lage selve deigen. paideig er ganske så praktisk, du kan til og med fryse den ned.

Her er en idiotsikker oppskrift på paibunn;

Paibunn

125 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

Smuldre smør og mel. Tilsett kaldt vann og lag en jevn deig. La deigen stå kaldt i ca 30 minutter. Trykk den ut i en paiform og prikk deigen med en gaffel. Forstek bunnen ved 200 grader i 10-12 minutter til den er litt gyllen. Lag fyllet som legges i paiskallet og stek videre til eggestanden har stivnet.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at en quiche alltid har eggebasert fyll, men s en pai kan være fylt med hva som helst...Men dette er ikke bombesikkert...

Forøvrig hadde Tina (hun svenske matførkna) en fin oppskrift på TV i går;

Quiche Lorraine med pesto

Denne oppskriften gir 8 porsjoner.

Ingredienser:

100 g romtemperert smør

8 dl hvetemel

3 dl melk

4 ts bakepulver

2 krm salt

150 g strimlet røkt skinke

2 skrelte løk

4 dl revet sterk ost

1 dl pesto

3 egg

3 dl melk

salt og pepper

Slik gjør du:

Sett ovnen på 200 grader.

Bland alle ingrediensene til paideigen og kna den til en smidig deig. Strø mel på et bord og kjevle ut deigen og kle en rund springform med deigen.

Del løken i skiver og fres den i smør. Bland skinken, løken, osten og pestoen. Hell fyllet i paiformen. Visp samen eggene og melken, tilsett salt og pepper etter smak. Helle eggeblandingen i paiformen og la den synke ordentlig ned i fyllet. Stek quichen i ovnen i ca. 1 ½ time. Server med Tunfisksaus.

Tunfisksaus

Skrevet

Som Suzy sier så har en quiche eggestand (og skal gjerne være litt mer delikat, altså ikke fullt så mye fyll, Tina sin i går var litt i meste laget og det var strengt tatt ingen quiche lorraine, den skal bare inneholde litt skinke :wink: ), mens en pai da ikke har eggestand men istedet masse annet fyll.

Når det gjelder paibunn lager jeg den omtrent som Mylian bare at jeg bruker en eggeplomme i tillegg.

Gjest Jamila
Skrevet

Idiotsikker bunn: ferdig på pakke fra Maizena. Funker som rakkern!

Gjest Elenath
Skrevet

Den synes jeg var grusom. Ikke ble den ferdig etter henvisningene på pakken heller :evil: prøvde i går og skal aldri brukes mer.

Skrevet

Den synes jeg var grusom. Ikke ble den ferdig etter henvisningene på pakken heller :evil: prøvde i går og skal aldri brukes mer.

JØSS :o

Den lagde jeg pai med i går og den ble helt suveren, som alltid. Syns den er glimrende jeg...

Gjest Poirot
Skrevet

Den bruker jeg også.

Skrevet

Jeg også!

Men tør ikke prøve å lage bunn selv, er redd Maizena bunnen aldri blir den samme igjen...

Skrevet

Jeg liker heller ikke bunn laget av maisenna. Rar smak og konsistens, men smaken er som baken da. Om man har funnet noe som passer en så er jo det viktigst.

Gjest gjesta
Skrevet

Tenker jeg prøver meg på selvlaget bunn, lager den i kveld og lar den overnatte i kjøleskapet, steker den i morgen. Burde gå bra, etter hva jeg har forstått.

Takk for svar og oppskrifter, blir rett og slett kjempesulten av å lese innpå her! :vinke:

Skrevet

Tina med matprogrammet sitt på NRK har ofte gode oppskrifter altså, men husker jeg lagde den pai bunnen hennes en gang - fysj og føy!! Det var absolutt ikke godt syns nå jeg..Den beste pai bunnen for man med smør/mel/vann synes jeg.

Gjest gjesta
Skrevet

Paibunn

125 g smør

200 g hvetemel

2 ss vann

Nå har jeg laget denne! Ligger som en klump i kjøleskapet, men konsistensen virket helt flott.

Tror jeg lager noe a la Arkanas bacon og kyllingpai i morgen, den skal få følge av en god salat med masse tomater og fetaost i. Hvis det blir velykket skal jeg prøve ut noen av de andre fristende paioppskriftene innpå her også.

Tacopaien høres veldig fristende ut, Mylian.

:blomst: Thanks!

Skrevet

Svenske Tina er sjarmerende og maten seer SÅÅÅÅ god ut på TV. Men alle de tingene vi har laget etter hennes oppskrifter har vært ekle!!! Ikke noe godt i det hele tatt - skikkelig skuffende :(

Gjest gjesta
Skrevet

Nå står paien i ovnen. Smaken er det litt tidlig å si noe om, men både bunn og eggestand har oppført seg eksemplarisk til nå, så maten ser ihverfall velykket ut!

Serveres med salat fra egen hage og hjemmelaget hvitløksdressing.

:sikle:

Annonse
Skrevet
Svenske Tina er sjarmerende og maten seer SÅÅÅÅ god ut på TV. Men alle de tingene vi har laget etter hennes oppskrifter har vært ekle!!! Ikke noe godt i det hele tatt - skikkelig skuffende :(
:Nikke:
Gjest LoisLane
Skrevet

Nysgjerrig: Hva har dere laget som ahr blitt så ekkelt?

Skrevet

Jeg bruker å lage paibunn av ferdige butterdeigplater jeg...

eller bruker og bruker... jeg lager egentlig ikke pai så ofte akkurat....

Skrevet

Jeg bruker å lage paibunn av ferdige butterdeigplater jeg...

eller bruker og bruker... jeg lager egentlig ikke pai så ofte akkurat....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...